Soda-Keg

Gestart door Bruyn, 17-08-2005 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bruyn

Hoi Brouwers,

Ik vind hier op het forum links en rechts wel wat info over het afvullen van bier op die soda-kegs van Brouwland, maar blijf toch nog met twee vragen zitten hieromtrent. Misschien heeft één van julle hier ervaring mee.

1. Blijkbaar kun je je bier na de hoofdgisting in de keg doen en de lagering hierin laten gebeuren. Welke procedures dien je te volgen ? ( suiker toevoegen, filteren, ... ? )

2. Bij Brouwland verkopen ze eveneens een  afvulpistool met TEGENDRUK counterphil  (
http://www.brouwland.com/egoracatalog/shop_product.asp?id=1922&cat=&new=&promo=&nxt=058%2E097%2E3&ext=1&desc=keg&prv=&count=21 ).
Dit lijkt me zeer leuk om flessen te vullen zonder gist-droesem. Iemand hier al ervaring mee ? Zoja, hoe ga je te werk ? en wanneer ga je van keg naar fles ? Nog suiker toevoegen ? Blijft koolzuur behouden in het bier ? Alle nuttige info hieromtrent is welkom. Het ding kost +/- 59 euro, dus weet ik graag vooraf of dit z'n geld waard is.

Greetz,

Bruyn :pan:

Herman

Hé bruyn,

Ad 1) ja kan. Maar ook na lagering heb je vaak nog een behoorlijk gistdepot. Ik kies er voor om pas na lagering te 'fustelen'. Ik heb afwisselend wel en geen suiker toegevoegd. In beide gevallen voeg ik eerst koolzuur uit de fles toe voor het afvullen, dit verdrijft de zuurstof. Ik ben van mening dat de bieren met toegevoegde suiker, of koude lagering vooraf het 'cleanste' smaken. Een bier dat geforceert onder druk is gezet, smaakte wat minder fris.

Ad 2) Geen ervaring, maar in Amerika zijn er veel tevreden gebruikers. In het algemeen wordt dit echter niet gebruikt op de reden van het afvullen zonder gist, maar meer omdat men compleet over is op vaatjes. Als men dan eens een fles wil meenemen, dan moet je wel afvullen onder druk. Vandaar de counterphil. Op internet staan overigens ook bouwbeschrijvingen, zie http://hbd.org/mtippin/cpfiller.html.

Suiker en koolzuur voeg je verder niet toe. Het principe bestaat er uit dat in de fles ongeveer dezelfde atmosfeer hangt als in het vat, zodat overhevelen zonderschuimvorming verloopt. Vervolgens snel de kroonkurk er op en klaar is Bruyn!

Herman

Bruyn

Hey Herman,

Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp uit hetgeen ik tot nu toe gelezen heb dat je inderdaad kunt forceren dat er koolzuur in het bier komt. Ik veronderstel dat je dit bedoelt met geforceerd onder druk zetten ... maar één ding begrijp ik dan niet. Een keg staat toch altijd onder druk, anders krijg je er niks uit. Zijn er verschillende manieren van onder druk zetten ?

Greetz,

Bruyn :pan:

Herman

Je kunt nagisting op vat toepassen, net zoals in de fles. Je gebruikt dan wel een lagere suikerdosering, anders tap je schuim!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.