Verdampen/eind-hoeveelheid

Gestart door Pimpeltje, 14-10-2003 11:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Pimpeltje

Hoi,

Na verschillende brouwsel willen wij ook beter de eind hoeveelheid bier zo goed mogelijk benaderen. Dwz. als een recept voor 25 liter is, ook 25 liter overhouden. Een belangrijke stap in deze is de verdamping tijdens koken. Op dit moment meten we de hoeveelheid wort net voor koken (ong. 95-100°C) en direct na koken. Wat we meten direct na koken beschouwen wij als de hoeveelheid zoals in recept aangegeven. Dit is dus inclusive de hop, suiker en het wort op een temperatuur van net onder de 100°C. Ik weet dat na filtatie en afkoeling er natuurlijk minder overblijft. Ook is het % water wat verdampt niet helemaal goed te berekenen in verband met hop en suiker toevoeging.   
Mijn vraag is nu: is dit een goede benadering of doen jullie dit compleet anders.

Groeten Ad

Jaap

Hoi Ad,

Als je een recept wilt nabrouwen is het beter om te koken (evt water toevoegen) tot de dichtheid uit het recept is bereikt. Omdat het rendement van brouwer tot brouwer verschilt hou je meestal meer/minder liters over. Maar als je eindigd op dezelfde dichtheid als het recept, zal het uiteindelijke resultaat het dichtst bij het origineel in de buurt komen.

 :degroeten: Jaap

MO

Inderdaad, ik stuur ook alleen op SG.
gr
MO

Bas

Hoi Ad,

Ik maak gebruik van de water calculator in Promash. Na een paar brouwsels heb ik de constanten en variabelen (hoeveel liter gaat er waar verloren, hoeveel verdampt er per uur, ...)van mijn brouwsysteem wel ondekt en lukt het me om goed uit te komen. Op het eerste gezicht lijkt deze water calculator wel een draak, maar het went snel.

Ik moet zeggen dat met te weinig uitkomen en aan het eind van de kook weer aanvullen met kokend water ook wel een leuk alternatief is.

Grt, Bas H.

Eduard

Bij mijn eerste brouwsel had ik helaas geen SG waarvan ik uit kon gaan, alleen een verwacht alcoholpercentage van 5%. Het leek me dan ok om zo tussen de 1045-1050 te mikken, en dat werd het uiteindelijk ook. Al moet ik zeggen dat het lastig is om de SG te berekenen van warme wort, aangezien de dompelaar dan een andere (lagere) waarde laat zien. Om die reden heb ik aan de buitenkant van mijn matwitplastic gistingsvat streepjes gezet voor elke liter die erin zit (net als een maatbeker, maar dan groot) zodat ik kan zien op hoeveel liter ik al zit. Dan kan ik de dompelaar erin doen en dan koud water erbij doen tot ik de gewenste SG heb of de gewenste hoeveelheid bier. Het lijkt me inderdaad ook het beste om de SG aan te houden aangezien dat aangeeft hoeveel daadwerkelijk gewonnen suikers er in het wort zitten (zoals enkelen hierboven schreven). Uiteindelijk kwam ik met mijn recept van 15 liter bier zo rond de 12 uit, en dan heb ik nog een SG die misschien een tikkel te laag ligt. Tot zover mijn 'efficientie'...

Eduard

Hier is nog een interessant artikel over hoe je hiermee overweg kunt:

http://www.byo.com/mrwizard/889.html


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.