Maiden's Dream (uit Zelf Bier Brouwen - Kunath)

Gestart door Marcel_k, 09-05-2015 23:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel_k

Hoi,

ik wil binnenkort een zomerbiertje brouwen obv een recept uit het boekje Zelf Bier Brouwen van Brian Kunath. Het is een partial extract, hij noemt het bier "Maiden's Dream", volgens mij een soort APA.
Ik heb het recept in BrouwHulp overgeklopt en daar toch nog wat vragen over. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

1) in het recept staat dat ik de pale mout (ik heb Maris Otter) en de caramout aan de kook moet brengen en daarna meteen moet verwijderen. Dus geen steeping of minimaisch. Wat denken jullie, gaat dat wel goed?
2) volgens Kunath komt dit recept bij 23 liter op een begin SG uit van 1045. Ik kan me dat niet voorstellen. BrouwHulp komt slechts tot 1026! Hoe kan dat nou? Mij lukt dat pas, als ik de hvh water verlaag van 23 naar 13. tikfoutje in het boek?
3) in het recept staat eigenlijk Chinook, ik wil het vervangen door Simcoe, domweg omdat ik die in voorraad heb. Goed idee?
4) die gist heb ik zelf in de database van BrouwHulp toegevoegd, omdat ie daar niet in staat (zoals zoveel gisten). Is er niet ergens een verzameling van importbestanden die ik/we  kunnen gebruiken?

Hoor het graag.



BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkA002
Naam receptMaiden's Dream (Kunath)
Brouwdatum15-05-2015
BiertypePale Ale (American)
Volume23,0 l
Begin SG1,026 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement100,0 %
Kooktijd 60 min.

Vergistbare ingrediƫnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,225 kgCara-redWeyermann50 EBC12,5 %
0,225 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC12,5 %
1,350 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC75,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,0 gSimcoepellets12,2%60 min.21,0 IBU
12,0 gHallertau Hersbrucker   pellets2,5%10 min.0,9 IBU
12,0 gSaazpellets3,8%10 min.1,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10 grArsegan West Coast Biergist IPA/APAbovengist


dutch food geek

Dit lijkt mij inderdaad een foutje in het boek...
ik zou zoiets doen qua mout:
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,250 kgPale Ale moutDingemans7 EBC8,3 %
0,250 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC8,3 %
2,500 kgMoutextract extra lichtBrewferm3 EBC83,3 %

De hop vervanging gaat prima werken, mag geen enkel probleem zijn.

waarom kook je 90 minuten? nergens voor nodig met extract.
Voor dit recept heb je de kooktijd nodig om de bitterstoffen uit je hop te halen, dus 60 minuten in totaal koken. Het recept geeft zelfs maar 52 minuten koken, wat ook genoeg is. Je zou de hoeveelheid hop kunnen vergoten en je totale kooktijd terugbrengen tot 15 minuten. Ff rekenen zodat je hetzelfde aantal IBU's uitkomt.

Wat er denk ik bedoeld wordt met het aan de kook brengen is het volgende:
verwarm het geheel gedurende ongeveer een half uur tot drie kwartier langzaam tot een graad of 80/85.
Dan zou ik de mout evacueren, mijn moutextract toevoegen (bij 15 min koken in totaal) en de bende aan de kook brengen.

biergist zou moeten kunnen. Ik ken de Arsegan gist niet... BRY zou ook een goede zijn.

succes!

Marcel_k

Citaat van: dutch food geek op 09-05-2015  23:44 uDit lijkt mij inderdaad een foutje in het boek...
ik zou zoiets doen qua mout:
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,250 kgPale Ale moutDingemans7 EBC8,3 %
0,250 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC8,3 %
2,500 kgMoutextract extra lichtBrewferm3 EBC83,3 %

waarom kook je 90 minuten? nergens voor nodig met extract.

Bedankt!
Ja, 90 klopt niet, ik heb het schema aangepast.

Citaat van: dutch food geek op 09-05-2015  23:44 uWat er denk ik bedoeld wordt met het aan de kook brengen is het volgende:
verwarm het geheel gedurende ongeveer een half uur tot drie kwartier langzaam tot een graad of 80/85.
Dan zou ik de mout evacueren, mijn moutextract toevoegen (bij 15 min koken in totaal) en de bende aan de kook brengen.
Ik doe de moutextract altijd zo laat mogelijk. ik ga eerst inderdaad 45 minuten hopkoken, dan nog 15 minuten extract erbij, en 10 minuten de aromahoppen

Zit ik eigenlijk nog met die pale mout, dat is toch eigenlijk een basismout, en niet zo geschikt voor steeping?

dutch food geek

Citaat van: Marcel_k op 10-05-2015  10:36 uBedankt!
Ia, 90 klopt niet, ik heb het schema aangepast.
Ik doe de moutextract altijd zo laat mogelijk. ik ga eerst inderdaad 45 minuten hopkoken, dan nog 15 minuten extract erbij, en 10 minuten de aromahoppen

Zit ik eigenlijk nog met die pale mout, dat is toch eigenlijk een basismout, en niet zo geschikt voor steeping?

Niet helemaal.
op t=0 begin je met koken voeg je de eerste hop toe, die kook je 40 min.
op t=40 voeg je het extract toe en breng je de bende weer aan de kook (extract altijd van het vuur af toevoegen).
op t=50 voeg je de rest van de hop toe
op t=52 gaat het vuur uit en ga je naar je gistvat toe.

Door de pale mout, inderdaad een basismout, wordt het een minimaisch...

Marcel_k


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.