Wokbrander voor 65 liter

Gestart door Jelmer P, 08-04-2015 14:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelmer P


Tjardo

9,5 kW zou ruim voldoende moeten zijn...

GeBaxke

Zelf zou ik eerder voor de 12 kW versie gaan met 50 mbar drukregelaar.
Die kan je zeker een goede rollende kook geven.

Jelmer P

Deze is 12 kW maar ik vraag me af of deze anders is omdat deze voor een "smoker" is.

Brouwers

Ik heb ongeveer dezelfde, alleen zit daar een mooie vierpoot omheen om je pan op te zetten. Qua brander zit er weinig verschil tussen deze en deze: http://www.gaswinkel.com/catalogus/bbq_en_koken/power_fire_95_kw_4_poot_wokbrander.htm

bierhenkie

Citaat van: Brouwers op 08-04-2015  15:58 uIk heb ongeveer dezelfde, alleen zit daar een mooie vierpoot omheen om je pan op te zetten. Qua brander zit er weinig verschil tussen deze en deze: http://www.gaswinkel.com/catalogus/bbq_en_koken/power_fire_95_kw_4_poot_wokbrander.htm
Da's dezelfde als deze. Alleen is die goedkoper.

Jelmer P

Citaat van: bierhenkie op 08-04-2015  16:07 uDa's dezelfde als deze. Alleen is die goedkoper.
Hey bierhenkie,

Ik zie dat deze regelbaar is.
Betekent dat, dat ik hier alleen een gasalang en (niet regelbare)drukregelaar hoef op te zetten?
Dat heb ik namelijk al.

Dan kan ik met deze dus de hoogte van de vlam regelen?

Jelmer P

Op de eerste die ik stuurde lijkt ook een kraantje achterop te zitten. Is deze ook regelbaar?

tdp

Ik ben me ook al een tijdje aan het inlezen/verdiepen in een aan te schaffen brander. Echter krijg ik een paar vragen niet beantwoord, om tot een goede keuze te komen:

- Niet beveiligd versus wel beveiligd (thermisch): Als 'zekerheidszoeker' zou ik bij voorbaat al gaan voor de beveiligde variant, maar wat is eigenlijk het verschil? Beveiligd kun je ook binnen gebruiken?
- Wel of geen piezo ontsteking?
- Aansluitset: wat zit er überhaupt in de aansluitset?
- Vermogen? 9,5 kW?

Het idee is om batches van 40 a 50 liter te brouwen, in het tuinhuis waar ik eventueel ook een aardgasaansluiting heb.

Groet,
de TDP

beermenke

Ieders eigen keus maar ik zou altijd kiezen voor beveiliging. Staat toch aantal uurtjes te branden en geeft een fijn gevoel als je even naar binnen gaat en er niet bij bent. Veiligheid voor alles.
Succes

Pim

Citaat van: tdp op 08-04-2015  22:05 uIk ben me ook al een tijdje aan het inlezen/verdiepen in een aan te schaffen brander. Echter krijg ik een paar vragen niet beantwoord, om tot een goede keuze te komen:

- Niet beveiligd versus wel beveiligd (thermisch): Als 'zekerheidszoeker' zou ik bij voorbaat al gaan voor de beveiligde variant, maar wat is eigenlijk het verschil? Beveiligd kun je ook binnen gebruiken?
- Wel of geen piezo ontsteking?
- Aansluitset: wat zit er überhaupt in de aansluitset?
- Vermogen? 9,5 kW?

Het idee is om batches van 40 a 50 liter te brouwen, in het tuinhuis waar ik eventueel ook een aardgasaansluiting heb.

Groet,
de TDP

Beveiligd wil zeggen dat wanneer de vlam om welke reden dan ook uit gaat dat de gas-toevoer wordt afgesloten. Dit vind ik juist een hele goede (kleine) investering voor een binnen-brouwer maar ook buiten omdat de vlam daar makkelijk zou kunnen uit waaien.
De piezo-ontsteking vind ik zelf erg handig. Bij mijn oude brander had ik nog wel eens een kleine "explosie" bij het aansteken en hoefde ik mijn rechterarm enkele weken niet te scheren  >:D  Dat is met de piezo verleden tijd.
Aansluitset bestaat uit een stuk gasslang, slangklemmen en een gasdrukregelaar.
Met 9,5 kW heb ik geen enkel probleem om batches van 45 liter te brouwen.

tdp

Citaat van: Pim op 09-04-2015  09:05 uBeveiligd wil zeggen dat wanneer de vlam om welke reden dan ook uit gaat dat de gas-toevoer wordt afgesloten. Dit vind ik juist een hele goede (kleine) investering voor een binnen-brouwer maar ook buiten omdat de vlam daar makkelijk zou kunnen uit waaien.
De piezo-ontsteking vind ik zelf erg handig. Bij mijn oude brander had ik nog wel eens een kleine "explosie" bij het aansteken en hoefde ik mijn rechterarm enkele weken niet te scheren  >:D  Dat is met de piezo verleden tijd.
Aansluitset bestaat uit een stuk gasslang, slangklemmen en een gasdrukregelaar.
Met 9,5 kW heb ik geen enkel probleem om batches van 45 liter te brouwen.

Bedankt, helder verhaal!

Ik was al voornemens om een complete brander aan te schaffen, met beveiliging en piëzo, bij deze een bevestiging.

Groet,
de TDP

Jelmer P

Wat moet ik doen om zo'n brander om te bouwen zodat ik hem op de gasleiding van mijn huis te kunnen aansluiten?

rajd

Citaat van: Jelmer P op 11-04-2015  07:37 uWat moet ik doen om zo'n brander om te bouwen zodat ik hem op de gasleiding van mijn huis te kunnen aansluiten?

Vervangen van de sproeier / het kraantje zou moeten volstaan.

Kijk eens hier: http://www.gaswinkel.com/catalogus/onderdelen_technisch/gasslangen

Jelmer P

Blijft het vermogen dan nog goed genoeg?

Ik lees op het forum nogal wat mensen die wat minder vermogen krijgen op aardgas.

Ook zie ik dat de bestaande sproeier uitgeboord kan worden. Tot hoeveel mm moet die uitgeboord worden? Waar moet dat precies en kan dit met een standaard boortje?

Ik ben van plan om te gaan brouwen in mijn bijkeuken. De warmwaterketel 50 L en de kookketel 75 L wil ik beide op een brander hebben staan.

Fripel

Citaat van: Jelmer P op 13-04-2015  20:53 uBlijft het vermogen dan nog goed genoeg?

Ik lees op het forum nogal wat mensen die wat minder vermogen krijgen op aardgas.

Ook zie ik dat de bestaande sproeier uitgeboord kan worden. Tot hoeveel mm moet die uitgeboord worden? Waar moet dat precies en kan dit met een standaard boortje?

Zie het volgende topic:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16865.msg241715.html#msg241715

Jelmer P

Citaat van: Fripel op 14-04-2015  00:00 uZie het volgende topic:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16865.msg241715.html#msg241715
Dankjewel. Dan weet ik genoeg voor het uitboren of kopen van een nieuwe sproeier.

Maar het verlies van vermogen ten opzichte van een brander op een gasfles..
Kan ik met deze brander als ik die inboor tot 2,5 mm nog wel een pan met ongeveer 65 liter aan de kook krijgen?

Fripel

Zie het volgende topic:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=18432.0

Of je brander dan voldoende vermogen overhoud om 65 liter aan de kook te krijgen weet ik niet.

Tip 1: Gebruik de zoekfunctie, de link hierboven had ik na 1 zoekactie.
Tip 2: Zoek met bij voorkeur 1 of 2 woorden, dan krijg je niet te veel overbodige resultaten.

Jelmer P

Oké ik had al veel het forum afgezocht maar deze was ik nog niet tegen gekomen.

Dankjewel

Jacques

Citaat van: Fripel op 14-04-2015  16:45 uZie het volgende topic:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=18432.0

Of je brander dan voldoende vermogen overhoud om 65 liter aan de kook te krijgen weet ik niet.

Tip 1: Gebruik de zoekfunctie, de link hierboven had ik na 1 zoekactie.
Tip 2: Zoek met bij voorkeur 1 of 2 woorden, dan krijg je niet te veel overbodige resultaten.

Je kunt naast de zoekfunctie ook de tags gebruiken. Bijvoorbeeld de tag "brander".

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.