Waar vind ik moutextract recepten?

Gestart door vanduijneveld, 06-04-2015 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenP

Met extract kun je ook allerlei granen en mouten steepen, dan doe je eigenlijk ook al een maisch. Je kunt zo langzaam je brouwsels steeds ingewikkelder maken en steeds meer stappen er zelf bij doen. Zelf brouw ik thuis ook gewoon met extract in een grote pan op mijn fornuis omdat dat handiger is, maar zo kan ik toch behoorlijk conplexe recepten brouwen en veel ervaring opdoen.

Marcel_k

Citaat van: RienP op 08-04-2015  22:18 uWe dwalen nogal af, maar misschien dat het ook tot inspiratie leidt voor Vanduijneveld.
Zou het niet mooi zijn als een Brouwland/Brouwmarkt/Van der Kooij meer dit soort pakketten gaat aanbieden?

Hopelijk heeft dit alles tot wat inspiratie geleid.
inderdaad heeft Brouwmarkt wel enkele minimaischpakketten, maar dat zouden er veel meer mogen zijn, ja.
@vanduijneveld: dit is een mooie volgende stap voor jou!

vanduijneveld

Citaat van: Marcel_k op 11-04-2015  22:48 uinderdaad heeft Brouwmarkt wel enkele minimaischpakketten, maar dat zouden er veel meer mogen zijn, ja.
@vanduijneveld: dit is een mooie volgende stap voor jou!

Deze gebruik ik nu. De Haarlems Amber is bijna klaar om gebotteld te worden!

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/complete-bierbrouw-paketten/arsegan-mini-maisch-paketten/arsegan-haarlems-amber-mini-maisch-bierpakket-10-liter.html

vanduijneveld

Om nog eens terug te komen op de discussie/advies in dit topic om gewoon maar te gaan volmouten vanwege de kosten: Ik ben om.

Dit weekend ga ik nog één brouw met moutextract doen, maar that's it. Vandaag stond ik in de Brouwmarkt en na even rekenen zou ik voor een 10 liter recept op ongeveer 35 euro uitkomen :-\. O.k. van een paar hoppen zou ik nog redelijk wat over hebben, maar alsnog...
Gewoon maar weer een mini-maisch pakket gekocht en hierna koop ik een brew-in-a-bag zak, zet ik de dremel in een pastamolen en gaan met die banaan!

[edit] O.k. dan.. heel misschien nog een paar leuke recepten van the home brew company.. Als iemand mee wil doen met een bestelling om kosten te splitten, let me know!
https://www.thehomebrewcompany.ie/beercider-kits-hbc-full-extract-kits-23lts-c-1_216.html

rajd

Citaat van: vanduijneveld op 23-04-2015  22:20 uOm nog eens terug te komen op de discussie/advies in dit topic om gewoon maar te gaan volmouten vanwege de kosten: Ik ben om.

Dit weekend ga ik nog één brouw met moutextract doen, maar that's it. Vandaag stond ik in de Brouwmarkt en na even rekenen zou ik voor een 10 liter recept op ongeveer 35 euro uitkomen :-\. O.k. van een paar hoppen zou ik nog redelijk wat over hebben, maar alsnog...
Gewoon maar weer een mini-maisch pakket gekocht en hierna koop ik een brew-in-a-bag zak, zet ik de dremel in een pastamolen en gaan met die banaan!

Goede keuze :-)

Brouwers

Als je nu meteen 4 pakketten koopt mag je meteen een walsenmolen kopen van de besparing die je hebt gedaan ;D

Verder zou je nog meer kunnen besparen door zelf je mout en hop samen te stellen. Met pils, pale, amber, cara en geroosterde mout kan je de meeste bieren wel maken. Door beetje je te brouwen bieren te plannen kan je er voor zorgen dat je hoppen niet te lang hoeven te liggen. Ik zit tussen de 1 en 1.5 euro de liter als kostprijs voor mijn bieren aan ingrediënten. Maar kan me het gemak van de kits wel voorstellen

homoeccentricus

In de Verenigde Staten wordt extract brewing zeer algemeen toegepast, en niet als minderwaardig beschouwd. Een van de toonaangevende homebrew-tijdschriften, Brew Your Own, publiceert systematisch recepten in extract- en niet-extract versie. Het lijkt mij eerder een perceptiekwestie te zijn dan wat anders. Voor een beginnend brouwer zeker is de beperktheid aan soorten extracten geen probleem. Er is nog zoveel anders om mee te experimenteren en om te leren. Ik zou niet toegeven aan de sociale druk om nu al met moutbrouwen te beginnen. Mijn eerste brouwsels waren ook gebrouwen met extract en gesteepte granen. Daarna ben ik naar moutbrouwen overgestapt, en het bleek dat die bieren evengoed niet te zuipen waren. Dus aan het verschil extract - moutbrouwen lag het niet  :P

Een goed boek voor extract-brewers is "Extreme Brewing"  van Sam Calagione. Daarvan zweven er exemplaren in de internet-space die er eigenlijk niet zouden mogen uitgeplukt worden, maar bon...

GeBaxke


vanduijneveld

Citaat van: homoeccentricus op 24-04-2015  10:20 uIk zou niet toegeven aan de sociale druk om nu al met moutbrouwen te beginnen. Mijn eerste brouwsels waren ook gebrouwen met extract en gesteepte granen.

Ik stap zeker niet over vanwege sociale druk, maar de debiele kosten om een beetje normaal extract recept te maken. Als ik het extract recept uit "verander water in bier" wil maken, ben ik al 35 euro kwijt... dat gaat gewoon nergens over.

Herman

En vermoedelijk meteen de reden waarom je weinig info van extractbrouwers aantreft. De prijsverschillen met mout zijn belachelijk hoog.

homoeccentricus

Citaat van: Herman op 24-04-2015  14:59 uEn vermoedelijk meteen de reden waarom je weinig info van extractbrouwers aantreft. De prijsverschillen met mout zijn belachelijk hoog.

Voor droog extract blijkbaar 30 euro voor 5 kg in plaats van 10 voor pale mout.

homoeccentricus

Citaat van: homoeccentricus op 24-04-2015  16:34 uVoor droog extract blijkbaar 30 euro voor 5 kg in plaats van 10 voor pale mout.

Neen, wat ik bedoel: het equivalent van 5 kg mout is 3 kg droog extract, en dat kost 30 euro.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.