IPA: hulp bij hopschema

Gestart door Bart LJ, 18-03-2015 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart LJ

Brouwers!

4 weken terug mijn eerste bier gebrouwen. Het was het IPA recept uit het boek van Adrie. Ik ben erg blij met het resultaat. Nu willen we aanstaande zondag het bier nog een keer brouwen, maar het leek ons leuk om met hop te variëren. Ik ben zelf erg fan van de dead pony club van brewdog. Ik heb daarom vandaag Citra, Simcoe en Mosaic in huis gehaald. Ik haal uit deze thread (http://tinyurl.com/klckzwr) dat er gebruik wordt gemaakt van hopbursting; veel hop aan het eind. Maar dan kom ik in brewtarget (heb een mac) op hele lage IBU's. Daarom het idee om wel wat simcoe mee te koken (60 en 20 minuten).

Het recept voor een 20 liter batch is:
2,6 kg Pils
2,6 kg Maris Otter
0,6 kg Cara 120
0,12 Cara 400

Maischen
40 minuten op 65c
20 minuten op 72c
5 minuten op 78

23 liter startwater / 10,5 liter spoelwater

S-05 Gist

Begin SG 1065 / Eind SG 1012 / Alcohol 6,9%

HOPS:
Naam    Alpha      Hoeveelheid Gebruik    Tijd       IBU
Simcoe  12,6%    10,000 g      Koken      60 min  12,4
Simcoe  12,6%    10,000 g      Koken      20 min   7,5
Moasaic  9,2%     20,000 g      Koken      5 min    3,6
Citra      14,1%    30,000 g      Koken      5 min    8,3
Simcoe  12,6%    20,000 g      Koken      5 min     4,9
Moasaic 10,0%    20,000 g      Aroma      0 min   0,0
Citra     12,0%    20,000 g      Aroma       0 min   0,0
Simcoe 12,6%     20,000 g      Aroma      0 min   0,0
Citra     14,1%    30,000 g      Dry Hop    6 days   0,0
Moasaic 9,2%     30,000 g       Dry Hop   6 days    0,0
                                                                         36,7 tot IBU


Zou dat kunnen werken?

En echt een beginnersvraag waarschijnlijk: Als we het alcoholpercentage wat naar beneden willen brengen: kunnen we dan na het koken (voor het koelen) gewoon wat extra water toevoegen? Procentje of 6 lijkt me ook prima.

En nog een misschien wel leuk verzoek: is er een ervaren thuisbrouwer in de regio Utrecht die voor zondag ons eerste brouwsel zou willen keuren? (woon zelf in Groenekan maar werk in Utrecht). Ik meen iets wrangigs te proeven maar kan het niet duiden.

Alvast bedankt!

Bart

Peter_1981

Hopbursting is een leuke techniek. Heb er laatst ook een artikel over gelezen, maar heb het nog niet zelf geprobeerd (staat wel in de planning). In principe is het idee gewoon veel hop toe te voegen aan het eind. Door de hoeveelheid krijg je dan toch nog genoeg bitterheid, maar veel meer aroma's. Dus gewoon het aantal grammen aan het einden ophogen tot je de gewenste bitterheid bereikt (is natuurlijk wel wat duurder omdat je veel meer hop moet gebruiken, maar het zou dan ook leiden tot een andere bitterheid).


In principe hoef je in dat geval niets aan het begin toe te voegen, maar je zou inderdaad een kleine hoeveelheid aan het begin toe kunnen voegen. Je zou in dat geval ook kunnen kijken naar eerste wort hop (first wort hopping) waarbij je de hop toevoegt voor het koken, hetgeen volgens sommige leid tot een "zachtere" bitterheid.

RienP

Qua moutstort zou ik alleen Cara120 gebruiken en niet meer dan 3-4% van het totaal. Verder zou ik die 7% houden. Dan heb je mooie balans tussen moutigheid en de hop. Dan wel de IBU opkrikken naar 60-70 IBU. Nu is het meer een APA dan een IPA.

Ik heb tot nu toe 2x een IPA gebrouwen en beide met name aan het eind de hop toegevoegd. Dan krijg je zoiets als je hebt gebruikt. Maar daar kun je ook in variëren. Bijvoorbeeld:
60 min/20 min/10 min/0 min/koudhop
of
60 min/15 min/10 min/5 min/0min/koudhop

Zelf heb ik er geen ervaring ermee, maar ik heb wel gelezen op Homebrewtalk dat je niet alles in de laatste 5 minuten moet toevoegen. Door (Amerikaanse) hobbybrouwers wordt de hopsmaak dan als oppervlakkig ervaren.

Verder zou ik oppassen met Citra in de koudhop. Ik vind Citra best overheersend. Ik zou eerder kiezen voor de volgende koudhop: 20gram Citra/20 gram Simcoe/30 gram Mosaic (mik op 3-4gram/liter koudhop)


Bart LJ

Dank Rien en Peter. Ik ga het wat aanpassen...

Ga dan denk ik 75 minuten koken met first wort hop.

Enneh... geen dorstige brouwers in omgeving Utrecht dus?

(er zijn bij het proeven van ons eerste brouwsel tot dusverre geen slachtoffers gevallen!)

./bart

tdp

Citaat van: Bart LJ op 19-03-2015  12:55 uDank Rien en Peter. Ik ga het wat aanpassen...

Ga dan denk ik 75 minuten koken met first wort hop.

Enneh... geen dorstige brouwers in omgeving Utrecht dus?

(er zijn bij het proeven van ons eerste brouwsel tot dusverre geen slachtoffers gevallen!)

./bart

Wel dorstig, ook in de buurt van Utrecht dit weekend, maar niet ervaren ;)

wilbertd

Citaat van: Bart LJ op 18-03-2015  21:01 udat er gebruik wordt gemaakt van hopbursting; veel hop aan het eind. Maar dan kom ik in brewtarget (heb een mac) op hele lage IBU's.

Op een paar IBU na alles over een tijdsbestek van 15 minuten toevoegen, dit geeft inderdaad een heerlijk stevig hoparoma (denk aan de Amerikaanse IPA's)
Ik doe niet anders meer :)

Bart LJ

Bedankt jongens!

@tdp: je lijkt me ervaren genoeg hoor! :-)


Edwarff

Hier idem. Wel in Utrecht en dorstig.  Maar zeker niet ervaren.  Mochten er fijnproevers zijn in de omgeving die onze IPA's en Stouts willen voorzien van tips, graag!

dutch food geek

Citaat van: wilbertd op 20-03-2015  02:40 uOp een paar IBU na alles over een tijdsbestek van 15 minuten toevoegen, dit geeft inderdaad een heerlijk stevig hoparoma (denk aan de Amerikaanse IPA's)
Ik doe niet anders meer :)

Of zelfs zonder op de paar IBU na...
Gewoon alle hop in de laatste 15 minuten...
Heb je wel een berg(!) hop nodig om aan je IBU's te komen...

Maarten

Citaat van: Edwarff op 20-03-2015  11:58 uHier idem. Wel in Utrecht en dorstig.  Maar zeker niet ervaren.  Mochten er fijnproevers zijn in de omgeving die onze IPA's en Stouts willen voorzien van tips, graag!

Als jullie met drie onervaren proevers elkaars bier uitwisselen en zo goed mogelijk beoordelen klinkt niet als een slecht idee hoor! Hoe moet je anders ervaren worden?

Edwarff

Goed punt Maarten. Dat klinkt als een bier-uitwissel avond bij Brouwerij Maximus. Kunnen we gelijk daar ook wat proeven.  Wie heeft interesse?

Bart LJ

Ik dacht precies hetzelfde... ik en mijn forumschuwe brouwmakker doen mee. Is er misschien een forumcoryfee die wil aanhaken om er ook nog wat zinnigs over te zeggen?

Edwarff

Leuk Bart. Wij hebben een paar Ipa's en enkele Stouts gebrouwen tot nu toe. En jullie?


De bouwmeester bij Maximus heeft al eens wat geproefd.  Hij is altijd enthousiast om hobbybrouwers in de zaak te hebben.

Hij was ook zelfs enthousiast over onze Citra Ipa.

Bart LJ

Gisteren gebrouwen met de hopburst en simcoe als first wort hop. Dit was ons tweede brouwsel (eerste was ook een IPA). Ging allemaal veel makkelijker en relaxter deze keer.

Leuk om af te spreken. Als we een plannetje hebben wil ik maximus wel benaderen...

Idee:

Avond met een groepje beginnende hobbybrouwers
Idee is om elkaars bier te proeven en tips en ideeen uit te wisselen
Maximus proeft als ervaren brouwer mee
Bij succes een wederkerend iets van maken?

Dit zou overigens ook kunnen bij de drie dorstige herten kunnen bijvoorbeeld...

Is de vrijdagavond dan een goed moment van de week?
./bart


Bart LJ


Flogiston

Citaat van: Bart LJ op 23-03-2015  15:03 uGisteren gebrouwen met de hopburst en simcoe als first wort hop. Dit was ons tweede brouwsel (eerste was ook een IPA). Ging allemaal veel makkelijker en relaxter deze keer.
./bart

Het is alweer een tijdje geleden, maar hoe was het resultaat? En zou je eventueel nog wat aanpassen?

En zou je nog eens het gebruikte recept kunnen/willen posten, aangezien ik wel heel erg dezelfde kant op wil (maar met een andere gist (1272).

Alvast bedankt!

Bart LJ

Hieronder het recept copy paste uit brewtarget. Hoop dat het een beetje leesbaar overkomt...


IPA 2 - American IPA
================================================================================
Batch grootte: 19,968 L
Boil Size: 24,426 L
Kook Tijd: 90,000 min
Efficiency: 70%
Oorspronkelijk SG: 1,062
Eind SG: 1,015
ABV: 6,0%
Bitterheid: 51,3 IBU (Tinseth)
Kleur: 6 SRM (Morey)

Mout
================================================================================
                            Naam  Type Hoeveelheid gemaischt Laat Rendement Kleur
            Pale Malt (2 Row) UK Graan    2,720 kg        Ja  Nee       85%   3 L
             Pilsner (2 Row) Ger Graan    2,600 kg        Ja  Nee       85%   2 L
 Briess - 2 Row caramel Malt 60L Graan   120,000 g        Ja  Nee       85%  60 L
                  Special B Malt Graan    0,000 mg        Ja  Nee       85% 160 L
Totasal granen: 5,440 kg

Hop
================================================================================
       Naam Alpha Hoeveelheid     Gebruik       Tijd   Vorm  IBU
      Citra 14,1%    30,000 g     Dry Hop  6,944 day   Blad  0,0
    Moasaic  9,2%    15,000 g       Koken  5,000 min   Blad  2,5
    Moasaic  9,2%    30,000 g     Dry Hop  6,944 day   Blad  0,0
      Citra 14,1%    15,000 g       Koken  5,000 min   Blad  3,9
     Simcoe 12,6%    25,000 g Eerste Wort 90,000 min   Blad 34,3
     Simcoe 12,6%    15,000 g       Koken  5,000 min   Blad  3,5
     Simcoe 12,6%    10,000 g       Koken 20,000 min   Blad  7,1
    Moasaic 10,0%    20,000 g       Aroma    0,000 s   Blad  0,0
      Citra 12,0%    20,000 g       Aroma    0,000 s   Blad  0,0
 Centennial 10,5%    20,000 g       Aroma    0,000 s Pellet  0,0

Gist
================================================================================
        Naam Type  Vorm Hoeveelheid            Fase
 Safale S-05  Ale Droog   11,000 mL Hoofdvergisting

Maisch
================================================================================
               Naam     Type Hoeveelheid Temeratuur     Doel       Tijd
         Conversion Infusion    23,029 L   71,465 C 66,667 C 65,000 min
 Final Batch Sparge Infusion     7,500 L   90,843 C 74,000 C 15,000 min


Flogiston

Bedankt Bart! Is prima te lezen. Hoe was het resultaat? Was het lekker?  :biersmile:

Bart LJ

Mwah. Ben toch toch meer een wijn type...[emoji2]

Hij was goed. Geen echte hopbom nog zoals een mooie nel of een punk. Daar moet je nog meer voor in de vlamuit en dryhop investeren denk ik...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.