Tripel Karmeliet kloon

Gestart door orangeloo, 11-03-2015 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Brouwerij KOR


Deze gegevens komen overeen met refractometer, hydrometer en gegeven alcoholpercentage op de fles van 8,4

Takkie83

Citaat van: Rootsman op 04-01-2021  20:09 uDeze gegevens komen overeen met refractometer, hydrometer en gegeven alcoholpercentage op de fles van 8,4

Kijk, dat is info waar we mee kunnen werken. Dank Rootsman!  :biersmile:

Dat wordt dus geen strong blond gist gebruiken  ;D

Brouwerij KOR

Ik heb op het moment aan de hand van deze discussie onderstaande receptuur gebrouwen en opgesplitst in 3 vergistingsvaten.

1 Wyeast high gravity 3787
2 Wyeast belgium abey 2, 1762
3 La Trappe gistopkweek

Gisteren flessen afgevuld, houd jullie op de hoogte van mijn resultaten.


Takkie83

Interessant Rootsman, houd ons op de hoogte!  :biersmile:

Hier inmiddels WLP720 besteld  :hoera:

Robert1968

CiteerHier inmiddels WLP720 besteld

Heel mooi, met deze gist kom je zeker dicht bij het origineel. Enkele tips als je mijn recept min of meer als basis in overweging neemt:
- bitterheid verlagen naar circa 10-15 IBU
- geen CaSO4 gebruiken en wellicht ook geen anti-oxin
- ik zou de sinaasappelschillen en koriander maar 5-10 minuten laten meekoken voor meer aroma
- (deel van) suikerstort toevoegen einde hoofdgisting. De gisting komt daarmee weer flink op gang wat de putlucht (zwavel) verdrijft uit je bier
- meer suiker toevoegen, minder mout: voor iets minder body
- begin SG: 1082-1085. De WLP720 heeft geen erg hoge vergistingsgraad.
- iets zoeter maischschema

Succes!


Jacques

Citaat van: Robert1968 op 04-01-2021  22:06 u- geen CaSO4 gebruiken en wellicht ook geen anti-oxin

Inderdaad geen calciumsulfaat maar wel een kleine hoeveelheid Antioxin SBT voor een frisse smaak.

Takkie83

Dank voor de tips Robert! Ik was van plan mijn kloonpoging 3 recept als uitgangspunt te nemen en die aan te passen aan de eigenschappen van de gist. Maar ik leg jouw recept er ook nog wel even naast tezamen met je tips en dan zal ik de aangepaste opzet hier posten. Ik heb voor de gein ook Brewferm Blanche besteld omdat die qua vergistingsgraad mooi overeenkomt met de bevindingen van Rootsman, dus misschien splitbatch ik hem  :)

Takkie83

Vanavond om mijn hypothese (Karmeliet = strong blond) nog wat te testen, een flesje geproefd naast Duvel en mijn grand cru (tweede kloonpoging). Zware taak en ja, halverwege de flesjes gaan ze steeds meer op elkaar lijken  samenvol

Maar zoals ik verwachtte lijkt Karmeliet inderdaad meer op Duvel dan op (mijn) grand cru. Ik denk dan ook dat een witbiergist niet passend is. En een enorme stort ongemoute granen ook niet. Karmeliet heeft wel iets meer body dan Duvel, maar is desondanks vrij 'slank'. Sowieso meer strong blond dan tripel (lees: goeie suikerstort). Karmeliet is wel zoeter dan Duvel, maar droger dan m'n grand cru (al is dat is niet zo moeilijk met een ESG boven de 1,020). Maar wat vooral boven alles uit knettert is de hoeveelheid korianderzaad, om niet te zeggen dat Karmeliet gewoon een korianderbom is. In mijn grand cru zit koriander, maar ik denk dat dat aandeel voor een Karmelietkloon wel twee of drie keer verdubbeld kan worden.

Inmiddels is de WLP720 ook binnen. En ik heb besloten hem te gaan splitbatchen (WLP720 vs. Brewferm Blanche). Recept volgt  :biersmile:

Takkie83

In navolging op bovenstaande, hier het opzetje voor mijn derde poging:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKarmelietkloon 3.0
Brouwdatum?
BierstijlSterke Blonde
Volume10,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)21 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Katwijk
1,20 mlFosforzuur
3,93 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l166 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC62,5 %
0,50 kgTarwemout. lichtWeyermann5 EBC15,6 %
0,15 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4,7 %
0,15 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC4,7 %
0,40 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC12,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase65,0 °C1 min.45 min.4,3 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C7 min.15 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gHallertau Mittelfrühbellen4,6%60 min.20,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1 pakSweet Mead/Wine (WLP720)bovengist


Robert1968

Mijn suggesties:
- begin SG is (veel) te laag, zo kom je niet op 8,5% alcohol. Moutstort verhogen.
- ik zou de bitterheid verlagen, in een Karmeliet proef je nauwelijks tot geen bitter
- er wordt door velen sinaasappel in Karmeliet waargenomen (Google maar eens), Ik vermoed dat dit niet door de gist komt, vandaar dat ik schillen heb meegekookt
- 9 EBC is net wat te licht van kleur voor een Karmeliet, maar wat boeit dit.

Succes!

Takkie83

Haha, dank je Robert!  :biersmile:  Ik moet nog even naar de specs van die WLP kijken - want die stond niet in BrouwHulp en heb ik gewoon even erin getypt - om dan daarop m'n stort aan te passen. Als ik hem aanvul met mout wordt de kleur ook donkerder. En ik duik ook nog even in jouw recept.

En zoals eerder gezegd ga ik hem splitbatchen. Ik ga de dubbele hoeveelheid van het recept brouwen en dan 2x10 liter vergisten, de andere helft met Brewferm Blanche  :brouwen:

Brouwerij KOR

Ik heb inmiddels de kroonpoging met 3 gisten geproefd en vergeleken en vind de Belgium Abbey 2 (Rochefort) het meest in de buurt komen van het origineel.

Had mijn 40 Liter batch opgesplitst in 3 vaten:
-3787 High gravity (Westmalle)
- La Trappe gistopkweek
- 1762 Belgium Abbey 2 (Rochefort)

Gr Ruud

Takkie83

Ja leuk project Ruud! In welk opzicht verschilde hij van het origineel?

Esterenbrouw

En hoe lang hebben de bieren kunnen rijpen voordat je gaat vergelijken?

Brouwerij KOR

Citaat van: Esterenbrouw op 18-01-2021  21:36 uEn hoe lang hebben de bieren kunnen rijpen voordat je gaat vergelijken?
Ik heb deze 11 december gebrouwen, na 3 weken afgevuld met 8 g/l bottelsuiker. 3 weken navergisting/rijpen.

Esterenbrouw

Dat betekent dat het bier nog super vers is.
Het bier zit nu pas 3 weken in de fles dus, waarvan 2 weken hergisting en daadwerkelijk
nog maar 1 week rijping.
Voor deze zwaardere bieren moet je toch wel een rijping van zo'n 6 weken aanhouden.
Natuurlijk kun je wel direct gaan proeven, maar een redelijk vergelijk met het origineel
moet je toch wel later doen.
Ik houd een rijpingstijd van 1 week per % alcohol aan.


Brouwerij KOR

Citaat van: Esterenbrouw op 19-01-2021  09:16 uDat betekent dat het bier nog super vers is.
Het bier zit nu pas 3 weken in de fles dus, waarvan 2 weken hergisting en daadwerkelijk
nog maar 1 week rijping.
Voor deze zwaardere bieren moet je toch wel een rijping van zo'n 6 weken aanhouden.
Natuurlijk kun je wel direct gaan proeven, maar een redelijk vergelijk met het origineel
moet je toch wel later doen.
Ik houd een rijpingstijd van 1 week per % alcohol aan.
Goede tip! Bedankt.
Met name de La Trappe en 3787 hadden ook nog wat bijsmaken. Kom er over paar weken even op terug met een goed vergelijk.

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 19-01-2021  09:16 uDat betekent dat het bier nog super vers is.
Het bier zit nu pas 3 weken in de fles dus, waarvan 2 weken hergisting en daadwerkelijk
nog maar 1 week rijping.
Voor deze zwaardere bieren moet je toch wel een rijping van zo'n 6 weken aanhouden.
Natuurlijk kun je wel direct gaan proeven, maar een redelijk vergelijk met het origineel
moet je toch wel later doen.
Ik houd een rijpingstijd van 1 week per % alcohol aan.

De regel van 1 week per percentage alcohol hoor ik wel eens vaker. Ik weet niet waar de regel vandaan komt maar elk bier heeft zijn eigen periode waarop het optimaal smaakt.
Hoppige bieren kun je het beste jong drinken en zwaar alcoholische bieren met een beperkt hopkarakter (Belgische bierstijlen) smaken beter zal ze ouder zijn. Echter zware IPA's met een echt hoparoma moet je niet te lang laten liggen, het hopkarakter wordt met de tijd steeds minder.
Zure bieren met een laag alcoholgehalte van bijvoorbeeld 5% zijn na 5 weken nog lang niet op dronk, die hebben vele maanden nodig om mooi in balans te komen. De regel 1 week per % doet naar mijn idee geen recht aan de verscheidenheid die je hebt in bier.

Mijn advies is je bier heel regelmatig te proeven. Ik doe dat al na een paar 3 tot 4 dagen. Je krijgt dan al een idee hoe het bier gaat smaken. Door steeds om de week tot 2 weken te proeven volg je de smaakontwikkeling. Smaakt het bier je prima maak dan wat vaker een flesje open. Waarom zou je wachten met drinken? Zo vaak wordt een bier niet beter door veroudering.

Esterenbrouw

Maar 1 week rijping is te kort om goed te kunnen vergelijken.

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 19-01-2021  22:48 uMaar 1 week rijping is te kort om goed te kunnen vergelijken.

Klopt. Maar ik reageerde vooral op de 1 week per % regel. Een regel die naar mijn idee geen recht doet aan de grote verscheidenheid in bier.

Tripel Karmeliet is een zwaar Belgisch bier met heel weinig hopkarakter. Daar moet je meer tijd voor uittrekken...

Takkie83

Voor een Belgische tripel is drie maanden geen overbodige luxe heb ik begrepen en ook proefondervindelijk vastgesteld. Mijn laatste tripel smaakte pas na vier maanden echt mooi gebalanceerd. Maar ja geduld is moeilijk  ;D

lier

Ik heb het al eens gehad dat ik op het punt stond alles door de gootsteen te spoelen dat ik er net op tijd achter kwam dat het een heerlijk bier was geworden, als ik me goed herinner chouffe achtig bier. Zo zie je maar nooit te vroeg afschrijven.

De regeltjes van zolang wachten per % kan ik niks mee is zo afhankelijk van het soort bier en hoe het gebrouwen is. Als je 8 weken moet wachten voor je je neipa van 8% open trekt heb je de mooiste biertjes al gemist, die durf ik rechtstreeks uit het gistvat al te drinken. En kennen we nog de quadrupel van spoelstra 1ste plaats op het ONK die een jaar moest rijpen, zo zie je maar.

wilfred3871

Zijn er nieuwe resultaten te melden, met name over de WLP720?

Takkie83

Citaat van: wilfred3871 op 13-03-2021  11:04 uZijn er nieuwe resultaten te melden, met name over de WLP720?

Vandaag gebrouwen op de SG punt nauwkeurig  8) Heb hem zoals beloofd gesplitbatcht: 10 liter zoetigheid voor WLP720 en 10 liter voor Brewferm Blanche. Brewferm Blanche staat op 17 graden in de klimaatkast, de WLP720 moet het met kamertemperatuur doen. Het is onderstaand recept geworden. Updates volgen  :brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptKarmeliet 3.0 splitbatch
Brouwdatum13-03-2021
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)16 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Katwijk
2,39 mlFosforzuur
9,11 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l157 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC63,0 %
0,90 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC14,2 %
0,35 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5,5 %
0,30 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4,7 %
0,80 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC12,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase65,0 °C1 min.45 min.3,6 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C7 min.15 min.3,6 l/kg
Uitmaisch78,0 °C6 min.5 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gHallertau Mittelfrühbellen4,6%60 min.15,2 IBU
20,0 gStyrian Goldingsbellen2,1%7 min.1,2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gIers mosklaringsmiddelkoken
15,00 gKorianderzaadspecerijkoken
1,00 gParadijszaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1 pakSweet Mead/Wine (WLP720)bovengist
8gBrewferm Blanchebovengist


vanderhoeve

Hoe staat het er voor met de wlp720?
Ik heb hem in de koelkast liggen voor ook een karmeliet kloon (veel mensen in kennissenkring die er om vragen :weetniet: )
Staat op de planning voor over 2 weken

Ben benieuwd wat de vergistingsgraad ongeveer is van deze gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.