Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Achelse blond

Gestart door MO, 31-07-2005 10:10 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

In het "nieuwe" Westmalle tripel proefervaring onderwerp dwaalden we af over de achelse blond 8%. Niet echt een blond maar ene tripel volgens Edgars en mijn mening.

Edgars mening:
Ik heb nooit een spoor koriander geproefd in de Achel 8 Blond. We hebben het daar al eens eerder over gehad herinner ik me (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1771.msg23148.html#msg23148). Ik denk dat je koriandergeuren in werkelijkheid van de hop komen, zoals dat ook bij XX-Biter kan gebeuren.

Overigens bedoel ik met 'Tripel' hun 'Blond'. Een bier van 8% kan je toch niet met goed fatsoen een 'Blond' noemen. Hun lichte 'Blond' is alleen bij de abdij verkrijgbaar.

Maar om je vraag te beantwoorden: Ja ik vind die echt lekkerder dan een verse Westmalle Tripel. Maar dat bier is al sinds het verscheen een favoriet bier van me. Misschien ligt de hopkeuze me goed. Het heeft minder hogere alcoholen dan Westmalle Tripel, het zal koeler vergist zijn. Als je van bitter houdt, is dit bier toch echt interessanter dan Westmalle Tripel. De flessen die ik nu in huis heb zijn zalig bitter.

Mijn mening (excerpt uit proefaantekeningen):
Gedronken:   12/04
Tht      5/6
Geur:      moutig, zoetig, koriander, oplosmiddel
Smaak:      weeiig-moutig, koriander, fruitig, lijkt meer op een slecht nagebrouwde Chouffe dan een WM-t. Hop ver te zoeken. Heel droog. Uit balans door overheersende koriander
Beoordeling:   slecht
6/5 tht 10/6 nogmaals gedronken. Zeer veel diacetyl in geur en smaak. Mooie schuimkraag (Westmalle Tripel); koriander niet overgedoseerd; dun en hoploos

MO

van http://www.achelsekluis.org/general/frame.htm helaas alleen zeer sumiere info

De vijf helder goudblond, met een iets rijker en pittiger proefpallet. En niet te vergeten de blonde "8" in het flesje: licht troebel goudblond, met een verfijnde volle smaak. Van de Achelse Trappistenbieren wordt er de "8" gebotteld en zijn de "5" blond en bruin enkel te drinken in de herberg van de Achelse Kluis.

van www.ratebeer.com
Cloudy yellow colourd with a medium sized white head. Perfumed aroma of fruits, hops and spices. Perfumed flavour of fruits, spices and pine needles. Dry bitter finish. Very balanced.

1 Apr 2005 - Lovely apricot fruit and light earthiness. Hazy orange -brown colour, big lasting head and reasonable lacing. Tangy, luscious apricot sweet fruit with heaps 'o' hops and light easy drinking malt. Lingering fruit and big hop bitterness and medium mouthfeel. Lovely hoppiness at every stage.

van www.beeradvocate.com

Clear golden colour, generous rocky white head with thick lacing and good retention. Nice balance of aromas with lemony citrus, malty sweetness and light clove spice. Sweet flavour to start, along with cloves and fruit. Some doughy malt and a light bitterness. Great balance and complexity. Strong alcohol warming at the finish. Medium body with moderately high carbonation and a mousse-like texture. Great beer!

Pours a lightly hazy gold-orange color, it is topped by a frothy tan head. I get aromas of pineapple, apples and tangerines with follow on notes of caramel, a hint of butterscotch and a rich malty note. The aroma is quite nice a mix of tropical fruit notes and malt. The beer is dry and spicy up front with a finish that has hints of acidity and hop bitterness, as well as a slight alcohol burn. There is a peppery carbonic note here at the beginning that is quite nice and prickly, though this is certainly not highly carbonated, just nicely so. There are some fruity notes of pears, apples and a hint of tropical fruit, which is almost the reverse order and intensity that the notes are in the nose. The beer is also not quite as rich as the nose would suggest, it is quite light and easily quaffable, even for an 8% beer.

NIEMAND proeft dus koriander. Ik sta weer eens alleen.

MO

Edgar, Ben jij er op de Maasland thuisbrouwersdag 15 oktober? Dan moeten we zeker een Achel blond samen proeven. Ik ben 100% zeker van veel koriander. Ik ben geen keurmeester die in elk zwaar gehopt bier een afwijkende smaak ziet.

Edgar

Ik ga proberen er te zijn. Wel grappig dat je er zo zeker van bent. Ik ben vrij zeker van 0,0 koriander  >:D

Ondertussen zou ik zeggen, proef er nog een paar. Het is on-MO-ge-lijk dat je dat bier nog 'hoploos' kunt noemen. Diacetyl heb ik ook niet geproefd, droog is het al helemaal niet, eerder zoetig. Dun kan ik het ook niet noemen, ik vind het goed in balans.

Het heeft kennelijk nogal even gekost om het recept op punt te krijgen.

Edgar

Gisteren dronk ik een ander brouwsel van de Achel Blond, die ondanks dat het een week of 6 verser was, minder bitter smaakte. Het lijkt erop dat de broeders het eerdergenoemde brouwsel ietsje te bitter vonden. Jammer hoor!

Ik bewaar beide versies voor onze vergelijking MO!

(Overigens was die Bruin van Achel ook niet gek! Niet erg bruin, niet gebrand, caramelmoutig, en lekker. Mag bitterder, dat wel.)

Caspar

Citaat van: Edgar op 02-08-2005  17:50 u(Overigens was die Bruin van Achel ook niet gek! Niet erg bruin, niet gebrand, caramelmoutig, en lekker. Mag bitterder, dat wel.)

Ik zal niet te veel off topic gaan... maar ik vond deze ook erg lekker. Het brouwsel deed me overigens wel erg aan een WM dubbel denken.

Edgar

Eergisteren een flesje tht 27-06-07 gedronken in de Trollenkelder, dezelfde datum als dat van twee berichten hierboven. Nu door de veroudering nog minder bitter en daardoor te zoet. Ik zal vandaag, voor morgen, nog enkele versere flessen proberen te bemachtigen voor een goede vergelijking.

In elk geval is het brouwsel nog niet constant en, vrees ik, vaak neigend naar (te) zoet.

MO

Zo, dit moest ik even afstoffen maar het onderwerp is weer zichtbaar. Ik drink nu een Achel Blond tht 09/12. Misschien is hij van september 2010. Stond lekker achter in de koele winkel.
Weet je, ik proef er geen koriander in. Geen spoortje. Het bier lijkt wel volmout en dat is met de uitstekend uitvergistende Westmalle gist nog zeer drinkbaar.
Er zit ook een meer dan uitstekende dosis hop in het bier. Hij spoot niet uit de fles, geen vlokken, geen diacetyl. Een heel erg goed, zeer vers smakend topbier. Mjammie.

12345

Gisteren bij de Achelse kluis op bezoek geweest.

Ik moet zeggen dat de sfeer bij La Trappe vriendelijker en warmer was. Het bier van Achel vond ik lekkerder. Ik vind het bier van la Trappe te zoet: damesbiertjes. De Achelse bieren zijn NIET te zoet!
De Achelse kluis heeft 6 bieren in een heel eigen systeem:
1) 5% bier, alleen aan de tap te verkrijgen
   a) blond
   b) bruin
Smaakt wat vlak en dun, maar wat wil je ook bij 5%.
2) 8%, in kleine flessen te koop
   a) blond
   b) bruin
Lekker bier! De blonde vind ik nog net wat lekkerder dan de bruine
3) 9,5%, moet ik nog proeven maar ik heb er alle vertrouwen in. Alleen in 0,7 liter flessen te koop.
   a) blond
   b) bruin

Hoewel een niet erg bekende trappist, en men ook niet veel aan reclame lijkt te doen, is een bezoek zeker de moeite waard.

Vergelijkbare Topics (5)

1805

Reacties: 4
Gelezen: 3736

2138

Gestart door wim

Reacties: 9
Gelezen: 4419

11721

Gestart door MaartenM

Reacties: 2
Gelezen: 2191

2090

Gestart door wim

Reacties: 7
Gelezen: 4993

11541

Reacties: 3
Gelezen: 3136

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.