Eerste echte pils, graag advies

Gestart door wonnink, 12-02-2015 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wonnink

Beste Brouwers,

Na diverse blikken, hebben we nu de apparatuur / grondstoffen voor het brouwen van een echt biertje.
We hebben diverse grondstoffen en gisten ingekocht.
We hebben het volgende recept in gedachten ( doel een simpel maar lekker en doordrinkbaar pilsje)

Graag advies / opmerkingen aanvullingen etc.
bij voorbaat dank

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk003
Naam receptpills
Brouwdatum23-1-2015
BiertypePils(ener)
Volume20,0 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Rager)49 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,150 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%60 min.9,5 IBU
20,0 gSaazpellets3,8%60 min.12,5 IBU
17,0 gPerlepellets8,0%60 min.22,4 IBU
20,9 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%30 min.4,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gLager Yeast (Y016)ondergist


wonnink

De volgende grondstoffen hebben we ook op voorraad:
- Havervlokken
- Munich mout
- Amber 50 EBC
- Chocolate 250 EBC
- Aroma Mout

(allemaal korrels )
- Hallertau Mittelfruh
- Hersbrucker  
- Saaz
- Perle

- Iers mos

verder hebben we nog deze gisten (al zijn deze eigenlijk voor andere brouwsels bedoelt)
- Wyeast 2565
- Danstar abbaye
- Safale S-04
- S-33

Brouwers

49 EBU is redelijk bitter voor een pils, met name als je er niets tegenover zet (zoet, moet, hopsmaak etc). Wordt denk ik geen doordrinker zo. Kan wel lekker zijn, maar ik denk dat het goedkoop kan overkomen zo, vanwege de hoge bitterheid en weinig andere smaken.
Persoonlijk houd ik wel van wat kruidigheid uit de hop om wat diepte te krijgen in het bier. Deel van de hop naar 20-30 minuten zetten. Ik zou de bitterheid niet hoger houden dan 30, misschien 35 EBU. Maar in principe is 20-30 gangbaar voor gewoon pils, urtyp gaat wel tot in de 40 EBU, maar zijn persoonlijk minder doordrinkbaar. Mocht je bitterder willen gaan dan moet je ook meer hop smaak toevoegen om het in balans te brengen. Verder zou je nog een deel munchener mout toevoegen voor wat meer moutigheid.

Verder denk ik dat 11 gram beetje weinig gist is. Ligt ook heel erg aan hoe koud je gaat vergisten, maar als dit op een graad of 12 is dan heb je waarschijnlijk het dubbele nodig. Geen ervaring en weinig gelezen over de Brewferm gist, maar als het vergelijkbaar is met de Brewferm top dan zou ik toch een andere gist pakken. Fermentis w34 is een hele goede, maar er zijn er meer goede korrels.

wonnink

Brouwer,

Bedankt voor de info,
moet zeggen dat ik nog niet eens naar de EBU had gekeken ( is deels een recept ergens van internet )
te bitter vind ik persoonlijk ook niet lekker
als ik naar de eigenschappen van de gist kijk staat er het volgende

Ondergist die bij neutrale vergisting weinig of geen zwavelcomponenten vormt, met een hoge sedimentatie en een middelmatige einddensiteit.
De ideale gistingstemperatuur is bij 12-15°C. Dosering: 3- 6 gram per 10 liter.
het is 10 gram in totaal en we vergisten het bij 14 graden ( dus mijn inziens moet het dan genoeg zijn voor 20 liter )

Moutigheid ( zal eerlijk zijn ) kan me er op dit moment geen voorstelling bij maken. ken alleen de supermarkt bieren en een aantal blikbrouwsels
Maar wat zou een mooie hoeveelheid munich ( neem aan dat dit hetzelfde is als munchener is die jij zegt ?) zijn op deze hoeveelheid?

groet Erwin

Neetje

Zou de bitterheid aanhouden zoals Brouwers aan geeft.

Je geeft aan dat de moutigheid je niet zoveel zegt, daarom kun je beter de eerste keer 100% pilsmout nemen.
Bij je volgende brouw Munich toevoegen. Dan proef je het verschil.
Ook wat betreft de hop is het leerzaam (smaak) om in het begin niet teveel verschillende hoppen tegelijk toe te voegen.

hobbybob

Zelfs 30 a 35 EBU is nog behoorlijk bitter voor een pils.
Zou niet hoger gaan dan 24 als je niet van bitter houdt.

wonnink

Allen bedankt voor de hulp tot dusver,

Moet zeggen dat ik weer veel bij heb geleerd.
Heb een nieuw recept gemaakt met een kleine hoeveelheid munchenermout ( ben erg benieuwd naar de moutigheid )
en heb de IBU terug gebracht naar 26 IBU
Hier wordt veel Grolsch gedronken ( en volgens mij is dat bier al iets bitterder dan het overige supermarktbier ? althans in mijn beleving dan )

Heeft er iemand ervaring met de gist welke ik wil gebruiken:
Arsegan Lager gist :
Ondergist die bij neutrale vergisting weinig of geen zwavelcomponenten vormt, met een hoge sedimentatie en een middelmatige einddensiteit.
De ideale gistingstemperatuur is bij 12-15°C. Dosering: 3- 6 gram per 10 gram

Wil het bier laten vergisten in de kelder ( temperatuur is daar vrij constant en is nu 14 graden )

Zal nog even de nieuwe uitdraai van BrouwHulp er bij zetten
allen alvast bedankt voor alle reacties, en ben benieuwd wat jullie van mijn nieuwe recept vinde

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk003
Naam receptpills
Brouwdatum23-01-2015
BiertypePils(ener)
Volume20,0 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)26 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
14,00 lWater uit Zutphen12,85 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,850 kgPilsmoutDingemans3 EBC92,8 %
0,300 kgMünchenermoutDingemans15 EBC7,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%60 min.8,3 IBU
20,9 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%30 min.4,4 IBU
20,0 gSaazpellets3,8%30 min.6,4 IBU
10,0 gPerlepellets8,0%30 min.6,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafLager West European Lager (S-23)ondergist


hobbybob


dennisbier

Een neus van Saaz is altijd lekker in pils. Even de laatste minuten wat toevoegen voor een snelle koeling. Estaminet pilsje. Met genoeg gist bij 14 graden is zwavel snel weg.

Zooms

Verplaats een deel van je hop naar 10 minuten (met name Saaz is heel lekker dan), het geeft wel aroma maar draagt niet echt bij aan de bitterheid. Bitterheid 30-35 komt meestal wel goed, maar er moet zoals hiervoor geschreven is wel voldoende tegenover staan. Münchener is lekker, mag ook nog wel iets hoger (10%).

Je maischt op 67 graden, dat vind ik vrij hoog. Zou lager gaan. Het is hoofdzakelijk de beta amylase die zijn werk moet doen. Alhoewel een lagergist vrijwel alles vergist heb je toch kans op restsuikers die niet vergist worden. De stap van 78 graden kan je overslaan, tenzij je deze er in hebt om het wort dun te houden. Je zou kunnen overwegen om te spoelen met water van zo'n 90 graden (wel wat aanzuren).

Wordt vast een goed pils! Succes ermee.

wonnink

Allemaal bedankt voor de reacties.

Gisteren gebrouwen volgens laatste recept, en vandaag is de vergisting goed op gang gekomen.
bedoeling is om alles twee weken in het vat te laten zitten en dan kijken of we het sg behaalt hebben en dan bottelen.

De volgende keren zullen we nog eens wat meer gaan experimenteren met andere gisten en andere hopsoorten, en tijden.

Het maischschema had ik aangehouden van de cursus bierbrouwen.
Hierin wordt besproken dat je dan de `gulden middenweg hebt`
In de toekomst zullen we dit waarschijnlijk ook nog wel gaan aanpassen, al moeten we dan natuurlijk ons nog wat meer gaan inlezen en wat meer brouwen ;-)

Groet Erwin

dennisbier

67 graden gaat prima. Soort van Estaminet pilsje. Niet het kurk droge pils.
+10% melanoid voor een bohemian. Ik heb er net een af. Met 2278 Wyeast op 14 graden. Heel lekker. Ook gezien op het aussie bier forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.