Lekkend gistvat? En is dat erg?

Gestart door Lonnes, 31-01-2015 19:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lonnes

Ik heb vandaag ons 3e brouwsel gebotteld. Alle drie de keren heb ik het waterslot op het gistvat nooit zien bubbelen. We hebben 2 verschillende gistvaten gebruikt (eentje van Speidel en eentje met een groen deksel), beide vaten van 30 liter. Het is wel zo dat ze nooit vol zaten (steeds zo'n 12 tot 15 liter).

Vraag 1: wat doen we verkeerd? Twee lekkende gistvaten lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Van bier 1 hebben we inmiddels de eerste flesjes geopend en dat smaakt lekker! Bier 2 en 3 hebben we voor het laatst geproefd voor het bottelen en dat smaakte ook best veelbelovend.

Vraag 2: is het erg als het waterslot niet bubbelt? Wat kan er mis gaan als een gistvat niet goed is afgesloten?

Hoppenbrouwers

Citaat van: Lonnes op 31-01-2015  19:22 uIk heb vandaag ons 3e brouwsel gebotteld. Alle drie de keren heb ik het waterslot op het gistvat nooit zien bubbelen. We hebben 2 verschillende gistvaten gebruikt (eentje van Speidel en eentje met een groen deksel), beide vaten van 30 liter. Het is wel zo dat ze nooit vol zaten (steeds zo'n 12 tot 15 liter).

Vraag 1: wat doen we verkeerd? Twee lekkende gistvaten lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Van bier 1 hebben we inmiddels de eerste flesjes geopend en dat smaakt lekker! Bier 2 en 3 hebben we voor het laatst geproefd voor het bottelen en dat smaakte ook best veelbelovend.

Vraag 2: is het erg als het waterslot niet bubbelt? Wat kan er mis gaan als een gistvat niet goed is afgesloten?

1 het gistvat moet goed dichtgedrukt worden. Zat de rubberen afdichtring goed in de rand en was het deksel echt goed aangedrukt? Bij dit soort vaten wil de deksel af en toe wel eens wat extra hulp hebben.

2 welk type waterslot hebben jullie gebruikt in welke houder? (Dop of stop)
Was het waterslot beiden keren op een juist niveau gevuld?

Als een gistvat niet goed is afgesloten zou je in theorie oxidatie kunnen krijgen. Bij een goed lopende hoofdvergisting loopt dat risico wel los. Er zijn nog steeds brouwers die dat zonder deksel uitvoeren.

Neetje

Citaat van: Hoppenbrouwers op 31-01-2015  20:40 uAls een gistvat niet goed is afgesloten zou je in theorie oxidatie kunnen krijgen. Bij een goed lopende hoofdvergisting loopt dat risico wel los. Er zijn nog steeds brouwers die dat zonder deksel uitvoeren.

En als de temperatuur in de kamer niet schommelt, kan er weinig of geen zuurstof worden ingezogen.

Woozl

Citaat van: Neetje op 31-01-2015  20:48 uEn als de temperatuur in de kamer niet schommelt, kan er weinig of geen zuurstof worden ingezogen.
Uit pure nieuwsgierigheid: wat is het verschil tussen lucht dat door een lek in je gistvat komt (bovenop een laag CO2) en de lucht dat eventueel door het waterslot binnenkomt?
Lijkt me exact hetzelfde.  :weetniet:

Bij een vergisting ontstaat er toch overdruk in het gistvat (?)..als er wel onderdruk ontstaat (door temperatuurwisselingen) zou er bij een sluitend vat toch ook lucht via het waterslot binnen komen?

henkie

Citaat van: Woozl op 01-02-2015  10:58 uBij een vergisting ontstaat er toch overdruk in het gistvat (?)..als er wel onderdruk ontstaat (door temperatuurwisselingen) zou er bij een sluitend vat toch ook lucht via het waterslot binnen komen?

En die via het waterslot binnengekomen lucht blijft dan toch boven in het vat hangen?  :weetniet:
Weinig aan de hand zou ik zeggen.

Hoppenbrouwers

Het volume verschil door temperatuurwisselingen wordt hier vaak erg overschat. Dat zijn maar enkele blubjes. Een lekkend gistvat daarentegen vormt een wat groter risico doordat de ruimte waardoor lucht in en uit kan stromen groter is.

Neetje

Citaat van: Woozl op 01-02-2015  10:58 u....wat is het verschil tussen lucht dat door een lek in je gistvat komt (bovenop een laag CO2) en de lucht dat eventueel door het waterslot binnenkomt??

Lucht zal minder verontreinigingen bevatten omdat deze gespoeld wordt door het water in het waterslot.

Citaat van: Woozl op 01-02-2015  10:58 uBij een vergisting ontstaat er toch overdruk in het gistvat (?)..als er wel onderdruk ontstaat (door temperatuurwisselingen) zou er bij een sluitend vat toch ook lucht via het waterslot binnen komen?

Door het waterslot zal er in de emmer iets minder drukverschil ontstaan t.o.v. de omgeving waardoor bij kleine temperatuurschommelingen geen lucht wordt aangezogen, maar alleen het waterniveau verschilt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Neetje op 01-02-2015  18:54 uLucht zal minder verontreinigingen bevatten omdat deze gespoeld wordt door het water in het waterslot.
Sorry maar dit klopt echt niet. Denk je dit serieus?

Citaat van: Neetje op 01-02-2015  18:54 uDoor het waterslot zal er in de emmer iets minder drukverschil ontstaan t.o.v. de omgeving waardoor bij kleine temperatuurschommelingen geen lucht wordt aangezogen, maar alleen het waterniveau verschilt.
Ook door een verschil in temperatuur kan lucht uitzetten of krimpen. Bij het terug koelen komt er altijd lucht mee terug als je de deksel niet los hebt gehad. Tot nu toe nog bij elk brouwsel meegemaakt.

henkie

Of die lucht nu via het waterslot of via het lekkende deksel in het vat komt ... het blijft bovenin hangen.
CO2 is immers veel "zwaarder" dan lucht en kan dus niet bij het bier komen.
Ik vind een lekkend deksel alleen vervelend omdat je dan het waterslot niet hoort bubblen.  :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: henkie op 01-02-2015  20:42 uOf die lucht nu via het waterslot of via het lekkende deksel in het vat komt ... het blijft bovenin hangen.
CO2 is immers veel "zwaarder" dan lucht en kan dus niet bij het bier komen.
Ik vind een lekkend deksel alleen vervelend omdat je dan het waterslot niet hoort bubblen.  :)
Dat klopt inderdaad. Maar de CO2 deken die op het bier ligt is niet ondoordringbaar. Zeker tegen het einde van de vergisting, wanneer er weinig CO2 meer geproduceerd wordt, zou er dus een kans zijn dat er door de lekkage zuurstof bij het bier kan komen. Dit kan dan zeker nadelige gevolgen hebben.

Neetje

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-02-2015  20:19 uSorry maar dit klopt echt niet. Denk je dit serieus?

Ik denk dat vaste deeltjes/ stofdeeltjes in de lucht, in het water blijven hangen.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-02-2015  20:19 uOok door een verschil in temperatuur kan lucht uitzetten of krimpen. Bij het terug koelen komt er altijd lucht mee terug als je de deksel niet los hebt gehad. Tot nu toe nog bij elk brouwsel meegemaakt.

Ik had aangegeven bij kleine temperatuurschommelingen. Tijdens vergisting schommelt de temperatuur één à twee graden en volgens mij komt er dan geen lucht in het vat.
Bij terug koelen heb je helemaal gelijk. Dan zal er best veel lucht worden aangezogen.
Zo ook bij het optillen van een plastic emmer door vervorming.

Lonnes

De temperatuur is tijdens de vergisting steeds behoorlijk constant geweest (+/- 1 graad), alleen veranderd tussen hoofd- en navergisting (hebben we tot nu toe steeds in hetzelfde gistvat gedaan). We hebben telkens de ring gecontroleerd, het deksel goed aangedrukt en daarna de tweede ring er goed op geschroefd. Waterslot is er eentje met een dop (geen stop). Zelf vind ik het ook wel jammer dat ik het gezellige gebubbel nog nooit gehoord heb, maar ik heb tot nu toe niet de indruk dat ons bier in wording eronder lijdt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Lonnes op 01-02-2015  22:04 uDe temperatuur is tijdens de vergisting steeds behoorlijk constant geweest (± 1 graad), alleen veranderd tussen hoofd- en navergisting (hebben we tot nu toe steeds in hetzelfde gistvat gedaan). We hebben telkens de ring gecontroleerd, het deksel goed aangedrukt en daarna de tweede ring er goed op geschroefd. Waterslot is er eentje met een dop (geen stop). Zelf vind ik het ook wel jammer dat ik het gezellige gebubbel nog nooit gehoord heb, maar ik heb tot nu toe niet de indruk dat ons bier in wording eronder lijdt.
Als je met een dop werkt heb je wellicht ook een cilindrisch waterslot. Die hoor je vaak minder blubben. Als dat het geval is lijkt het er op dat er wat dat betreft weinig mis is gegaan.

Jacques

Citaat van: Lonnes op 31-01-2015  19:22 uVraag 1: wat doen we verkeerd? Twee lekkende gistvaten lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Van bier 1 hebben we inmiddels de eerste flesjes geopend en dat smaakt lekker! Bier 2 en 3 hebben we voor het laatst geproefd voor het bottelen en dat smaakte ook best veelbelovend.

Vraag 2: is het erg als het waterslot niet bubbelt? Wat kan er mis gaan als een gistvat niet goed is afgesloten?

Twee lekkende gistemmers is zeker niet uitgesloten.

Een bier nagisten in een lekkend gistemmer is vragen om oxidatie. Door oxidatie wordt het bier minder fris van smaak. Veel beginnende hobbybrouwers herkennen het niet omdat ze niet precies weten hoe geoxideerd bier smaakt. Echter als je de smaak kent dan vind je die niet lekker...
Om te weten te komen hoe geoxideerd bier smaakt kun je twee monsters nemen van je bier in hoofdgisting. Giet het bier in twee literflessen. Doe een stuk aluminiumfolie over de hals van de ene fles en bij de andere zet je waterslot op gestoken in een siliconen stop. Zorg voor lichtafscherming (UV-licht kan een vervelende smaakafwijking zorgen). Laat het bier in de flessen helemaal uitgisten en bottel. Je zult zien dat het bier met het waterslot lichter van kleur zal zijn. Als je na een week of vier later bottel weet je waarom het belangrijk is dat er geen lucht bij je bier kan komen tijdens de nagisting.

Citaat van: Lonnes op 01-02-2015  22:04 uWaterslot is er eentje met een dop (geen stop). Zelf vind ik het ook wel jammer dat ik het gezellige gebubbel nog nooit gehoord heb, maar ik heb tot nu toe niet de indruk dat ons bier in wording eronder lijdt.

Heb je waterslot met een zwanenhals (eerste afbeelding), eentje met een cilinder en een dekseltje (tweede en derde afbeelding), of zo'n hele moderne zonder water (vierde afbeelding)?







hans_nwk

Citaat van: henkie op 01-02-2015  20:42 uOf die lucht nu via het waterslot of via het lekkende deksel in het vat komt ... het blijft bovenin hangen.
CO2 is immers veel "zwaarder" dan lucht en kan dus niet bij het bier komen.
Uiteindelijk mengt het helemaal. Gelukkig maar want anders zouden we in het lage Nederland niet kunnen ademen  :o

Lonnes

@Jacques, het is de tweede (met cilinder). Op beide gistvaten zit zo'n waterslot. Het zou inderdaad wel goed zijn om wel en niet geoxideerd bier naast elkaar te proeven, want ik weet inderdaad niet hoe dat smaakt.

Ik weet ook geen andere manier om te ontdekken of we nu lekkende gistvaten hebben of niet. Ik heb ook weleens gehoord dat het toppunt van de vergisting zo kort en hevig kan zijn, dat het gistvat een paar uur wild staat te bubbelen en that's it. Dat zou zomaar gebeurd kunnen zijn terwijl ik lag te slapen of op mijn werk zat. Kan het ook komen doordat onze gistvaten steeds maar voor eenderde tot de helft vol hebben gezeten?

Als kenners geoxideerd bier herkennen, weet ik overigens ook nog wel iemand die ik ons bier zou kunnen laten proeven.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Lonnes op 02-02-2015  19:49 u@Jacques, het is de tweede (met cilinder). Op beide gistvaten zit zo'n waterslot. Het zou inderdaad wel goed zijn om wel en niet geoxideerd bier naast elkaar te proeven, want ik weet inderdaad niet hoe dat smaakt.

Ik weet ook geen andere manier om te ontdekken of we nu lekkende gistvaten hebben of niet. Ik heb ook weleens gehoord dat het toppunt van de vergisting zo kort en hevig kan zijn, dat het gistvat een paar uur wild staat te bubbelen en that's it. Dat zou zomaar gebeurd kunnen zijn terwijl ik lag te slapen of op mijn werk zat. Kan het ook komen doordat onze gistvaten steeds maar voor eenderde tot de helft vol hebben gezeten?

Als kenners geoxideerd bier herkennen, weet ik overigens ook nog wel iemand die ik ons bier zou kunnen laten proeven.
Cilindrische watersloten bubbelen alleen als je ze precies op de juist hoogte vult. Anders gaan ze alleen scheef staan en laten ze zo nu en dan subtiel wat gas ontsnappen. Als ze uit de rustpositie komen kun je er al vanuit gaan dat je gisting goed zit. Wil je toch blubjes? Koop voor een paar euro een rubber stop en bellen waterslot en je hebt het ook nog eens zichtbaar.

Jacques

Het scheef gaan van cilindrische is een typisch probleem van het waterslot dat te zien is op de derde foto van mijn eerder bericht. Een beetje ondingen vind ik persoonlijk. Ik heb jarenlang vergist met een cilindrisch waterslot van de tweede afbeelding en die werkt perfect en altijd waren er bubbels te horen.

Het is vooral een kwestie van het op haar plaats blijven van de deksel.
In het verleden heb ik geadviseerd om de deksel op haar plek te houden met elastiekjes zoals dat standaard was bij een oudere versie van cilindrische watersloten. Een golf van kritiek was het gevolg. Het zou volgens een aantal leden gevaarlijk kunnen zijn omdat het waterslot hierdoor wordt afgesloten. ik denk dat dit niet het geval is. Bij de oude watersloten werkte het goed. Komt bij dat elastiekjes elastisch zijn...

Even googelen leerde mij dat er in het buitenland kennelijk andere cilindrische watersloten zijn waarbij de deksel op haar plek wordt gehouden door een andere deksel.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 02-02-2015  21:20 uEven googelen leerde mij dat er in het buitenland kennelijk andere cilindrische watersloten zijn waarbij de deksel op haar plek wordt gehouden door een andere deksel.

Dit waterslot zit ook bij de FastFermentor. Het werkt goed alleen gezellig bubbelen is er niet bij. Je ziet het binnenste kapje bewegen maar je hoort niets als er CO2 ontsnapt.

Hoppenbrouwers

Waarom gaan liggen prutsen met een elastiek als je voor nog geen € 4 een stop en bellen waterslot kan kopen?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-02-2015  21:43 uWaarom gaan liggen prutsen met een elastiek als je voor nog geen € 4 een stop en bellen waterslot kan kopen?

Een andere waterslot kopen kan natuurlijk. Een elastiekje is meestal wel in huis en is iets goedkoper...

Lonnes

Ah, dan is dat het vast! Deksel hangt inderdaad steeds scheef tijdens de hoofdvergisting.

Lonnes

En ja hoor, bij ons 4e brouwsel zie ik het dekseltje van het waterslot op en neer gaan!

Hoppenbrouwers

Citaat van: Lonnes op 09-02-2015  07:54 uEn ja hoor, bij ons 4e brouwsel zie ik het dekseltje van het waterslot op en neer gaan!
Dan is de topictitel inmiddels ook achterhaald

Eric v B

Citaat van: Lonnes op 09-02-2015  07:54 uEn ja hoor, bij ons 4e brouwsel zie ik het dekseltje van het waterslot op en neer gaan!
En, klinkt het gezellig?   ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.