Overgang van blik naar mout, een vraag over vergisting/ lagering

Gestart door wonnink, 24-01-2015 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

wonnink

Hallo allen,

Binnenkort willen we beginnen aan het echte werk, de meeste spullen zijn reeds binnen en een aantal dingetjes moeten nog gemaakt worden.
We hebben tot op heden al diverse blikbrouwsels gemaakt (met veel plezier ) en willen nu de stap maken naar het echte werk.
We lopen nog wel tegen een aantal dingetjes op:

Met het blikbrouwen, laten we het wort gewoon 10 dagen lang in hetzelfde vat zitten (dus zowel de hoofdgisting als nagisting).
Als ik de handleiding zo lees voor het moutbrouwen, zal ik direct naar de hoofdgisting het bier moeten gaan overhevelen naar een mandfles zodat die daar verder kan gaan met verdere vergisting.

Is deze extra stap nodig? Sus dat je hem direct na de hoofdgisting overhevelt?
En moet dit een mandfles zijn? Of mag het ook gewoon een vergistingsvat zijn?

Mijn voorkeur gaat er naar uit om het geheel een dag of 10 / 14 in hetzelfde vat te laten zitten en dan overhevelen, bottelsuiker er bij en dan meteen bottelen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Groet Erwin

Rich

Per se nodig: nee; in de zin van het bier is geenszins mislukt als je het niet doet. Dit is overigens wel onderwerp van debat (hier en op andere brouwfora).  Ik denk zelf dat er als beginner belangrijker dingen zijn om in de vingers te krijgen.

wonnink

Citaat van: Rich op 24-01-2015  21:22 uPer se nodig: nee; in de zin van het bier is geenszins mislukt als je het niet doet. Dit is overigens wel onderwerp van debat (hier en op andere brouwfora).  Ik denk zelf dat er als beginner belangrijker dingen zijn om in de vingers te krijgen.

Bedankt voor je antwoord, dat dit reeds eerder was behandeld is mij ontgaan,
was gewoon de handleiding aan het lezen en dit viel me gewoon op, dus vroeg me af of het echt nodig was of niet.

Maar wat is er volgens jou belangrijk om in de vingers te krijgen ?
Alle tips zijn welkom.

We willen gewoon de handleiding aanhouden, en zodoende leren zeg maar.
En natuurlijk veel lezen op dit forum ;-)

Jacques

Over nut en noodzaak van het overhevelen is hier op het forum heel veel gediscussieerd. Zelf heb ik het idee dat het uitmaakt. Binnenkort hoop ik dat er meer duidelijkheid over komt.

Als je zeker weet dat jouw gistvat gasdicht is kun je het bier in het vat laten zitten. Als je daar aan twijfelt is het beter om over te hevelen naar een mandfles met een siliconen stop voorzien van een waterslot. Oxidatie is namelijk een factor die je zo veel mogelijk hoort uit te sluiten.

Noordzij_1

Ik doe eigenlijk nooit meer de overhevel tussen hoofd- en nagisting.
Wel houd ik het deksel erop als de gisting afneemt; dan duurt het lang of vult de CO² boven je bier zich helemaal niet meer aan en loop je dikke kans op oxidatie.
Ik ontsmet de flesjes in een tweede 30L emmer, die ik na omspoelen meteen als hevelemmer gebruik voor het bottelen om van de drap onderin af te zijn.

Wat tips voor de overstap naar moutbrouwen;
-Leer z.s.m. je warmtebron kennen
-Door zoveel mogelijk de temperatuur te meten (liefst digitaal, met 0.1 nauwkeurigheid*), ik maak nog steeds vaak een lijstje per minuut met beoogde maischtemp en een werkelijk gemeten waarde.
-Hierdoor weet je met welke setting je met max 1C°/min opwarmt bijvoorbeeld, en bijvoorbeeld hoeveel graden per 10 minuten je mengsel afkoelt bij uitgeschakelde warmtebron etc.
-Heb jodiumtinctuur in huis, om zeker te weten dat je klaar bent met maischen.
Succes !

* = Klinkt erg snobbistisch maar ik gebruik de zwarte/rode van Aliexpress van 1,57 euro per stuk toentertijd.
Meteen 2 stuks gekocht en wonderbaarlijk geven ze meestal hetzelfde aan of max 0,2 graden verschil, wat daadwerkelijk het verschil zou kunnen zijn tussen de twee plekken die je vlak naast elkaar meet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.