Voorraad

Gestart door njitsver, 24-01-2015 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

njitsver

Nu ik me weer meer kan concentreren op bierbrouwen heb ik een vraagje.

In jullie brouwzaal, wat vinden jullie onontbeerlijk aan grondstoffen om altijd in huis te hebben en hoeveel.
Gaande van gisten, mouten, kruiden, hulpstoffen, hoppen, ... .

groeten :pan:

Freddie

Pilsmout, tarwemout, Saaz, Perle en T58 gist.

Neetje

Kies enkele recepten van bier wat je lekker vindt en zorg dat deze grondstoffen voorradig blijven.
Ook voldoende lege flesjes, dopjes, reinigingsmiddelen en een zakje korrelgist.

Roelof


Erik Z

Dat ligt helemaal aan het bier dat je lekker vindt. Heb je een brede smaak, dan wordt het lastig, als je keuze beperkt is dan kun je zakken van 25 kg kopen en zo ben je goedkoper uit.
Je hebt inderdaad nooit genoeg lege flessen, kroonkurken en reinigingsmiddelen.

brouwmus

Citaat van: Erik Z op 24-01-2015  19:56 uDat ligt helemaal aan het bier dat je lekker vindt. Heb je een brede smaak, dan wordt het lastig, als je keuze beperkt is dan kun je zakken van 25 kg kopen en zo ben je goedkoper uit.
Je hebt inderdaad nooit genoeg lege flessen, kroonkurken en reinigingsmiddelen.

Wat jammer dat ik een brede smaak heb :)

Ik zou wel zeggen: je hebt nooit te veel lege flessen, kroonkurken en vooral: inspiratie.

koffie

Van de ingrediënten die we veel gebruiken voor verschillende recepten proberen we grotere hoeveelheden te kopen als het op is.
Denk aan 5 kilo emmers (of zelfs per 25 kg). Ook hop wordt per 200/250 gram gekocht. Op die manier maak je automatisch een voorraad van veelgebruikte ingrediënten en zijn ze in aanschaf ook nog eens voordeliger :)

Jacques

Voor mij zijn essentieel:

Mout: pilsmout, munchmout, carabelge, caramunich en chocolademout
Hop: Saaz, Perle, East Kent Goldings, Amarillo en Centeninal
Gist: tenminste 4 gedroogde gistrassen waaronder de US-05.
Reinigings- en desinfectiemiddelen: Oxi, Chemipro Caustic en Star San.

Per deze voorraad in huis kun ik altijd wel een biertje naar mijn smaak brouwen. Het voordeel van de voorraad is dat ik altijd wel kan brouwen.

Herman

Mijn lijstje:
Mout: pils, pale (TF Maris Otter), munchener, tarwe, TF Pale Crystal, TF Crystal.
Hop: Perle, Tradition en Centennial (allen uit mijn tuin), Amarillo, Saaz en Fuggles.
Moutextract uit potje Horizon Gerstemoutstroop om te allen tijde een giststarter te kunnen maken.
Schoonmaak- en desinfectiemiddelen spreken vanzelf.

Er waren tijden dat ik wel 150kg mout op voorraad had..... Ik probeer het tegenwoordig wat rustiger aan te doen, al moet ik nog wat voorraad opbrouwen om onder de 50kg te komen >:D

brouwmus

150 kg is een flinke voorraad...

Maar ik neem aan dat er geregeld gebrouwen werd/wordt? (Zodat de opgebouwde voorraad nooit de kans kreeg/krijgt te verouderen.)

Het opbouwen van een soort 'veiligheidsvoorraad' zal van persoon tot persoon verschillen, vermoed ik.

Herman

Die 150 kg was een incidentele uitschieter. Gelukkig verouderd mout niet zo heel snel, maar het verouderd wel. Reden genoeg om niet te veel op voorraad te hebben.

Geldt overigens ook voor mijn hop, door dezelfde verkeerde inschatting heb ik in mijn vriezer ook daar te veel van gehad.

Oscar

Citaat van: njitsver op 24-01-2015  17:30 uIn jullie brouwzaal, wat vinden jullie onontbeerlijk aan grondstoffen om altijd in huis te hebben en hoeveel.
Gaande van gisten, mouten, kruiden, hulpstoffen, hoppen, ... .

Dat ligt aan hoevaak je wilt brouwen per jaar en of je in staat bent om zelfstandig een recept samen te stellen (niet iedereen schijnt dat te kunnen). Ik brouw gewoon iets lekkers met wat ik in huis heb of wat ik kan krijgen... :brouwen: En het wordt altijd lekker. Maar niet iedereen is zo avontuurlijk. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.