Brouwfilm online

Gestart door George81, 03-12-2014 11:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiekeboe

Citaat van: John op 10-12-2019  22:36 uIs puree-pers. Koop je bij Blokker of kookwinkel.

Aha!

Kiekeboe

Citaat van: George81 op 03-12-2014  11:13 uBeste medebrouwers,

Begin 2013 heeft een goede vriend mijn brouwproces perfect in beeld gebracht.
Ik kreeg die toen niet op youtube door formaat problemen maar het is eindelijk gelukt.
Ter leering ende vermaek post ik het hier.

Inmiddels heb ik een ander bottel apparaat en er zullen vast nog wel andere kleine dingen zijn die ik ondertussen veranderd heb.

p.s. ik krijg hier vast commentaar over, er zijn 2 sessies gefilmd, maken van een blond en het bottelen van een dubbel, die zijn in 1 film verwerkt dus dat is bij deze getackeld ;)




In het filmpje wordt het beslag na het maischen gefilterd met een (1) hevelfilter (ik schep het beslag over in een filterkuip), nadien wordt de hop tijdens het koken toegevoegd in een (2) hopzakje (ik gebruik ook hopzakjes). Bij het overhevelen van het gekookte wort naar het gistvat, wordt het toekomstige bier opnieuw gefilterd met een (3) kaasdoek (die 3e filtering met kaasdoek, die doe ik niet) Ik zie wel dat er nog heel wat troep achterblijft in de kaasdoek. Ik hevel het wort over naar het gistvat zonder die laatste filtering met kaasdoek. Ik vroeg me af wat het beste is?

Dan nog een vraagje over oxidatie. Voor zover ik tot dusver begrepen heb mag je het wort niet laten kletteren of al te actief roeren (als het wort nog heel warm/heet is) omdat er dan zuurstof wordt toegevoegd aan de vloeistof wat de kans op oxidatie verhoogd. De methode kaasdoek in het filmpje zorgt toch voor het kletteren van de hete wort. (Anders dan in het filmpje koel ik het gekookte wort met een dompelkoeler in het kookvat zelf en laat ik de afgekoelde wort kletteren in het gistvat.) Welke methode is de beste?

Een vergelijkbare vraag over oxidatie heb ik ook over het toevoegen van spoelwater (80°C). Dan breken veel bobbybrouwers de waterstraal van het spoelwater (om het filterbed niet te verstoren) met een schuimspaan. Het voordeel van zo'n schuimspaan lijkt me dat het filterbed niet verstoord wordt maar het nadeel van zo'n schuimspaan lijkt me dat je een 'douche' creëert waardoor extra veel zuurstof in het toekomstige bier wordt opgenomen.

Jacques

Het feit dat iemand een fimpje op Youtube plaats wil niet zeggen wat je ziet de meest ideale manier van brouwen is...

Zuurstof bij afgekoelde wort voor de vergisting is geen groot probleem. Veel van de zuurstof wordt verbruikt door de gist.
Zuurstof bij de warme kant van de vergisting wordt niet verbruikt door de gist. Dit dient voorkomen te worden. Overigens is het effect van deze oxidatie minder vervelend dan die van oxidatie na de hoofdgisting.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 11-12-2019  22:05 uZuurstof bij afgekoelde wort voor de vergisting is geen groot probleem.
Zuurstof bij de warme kant van de vergisting wordt niet verbruikt door de gist. Dit dient voorkomen te worden. Overigens is het effect van deze oxidatie minder vervelend dan die van oxidatie na de hoofdgisting.

Zuurstof inslag aan de warme kant van het brouwproces dient vermeden te worden. In zoverre ben ik mee.

Maarre...."Zuurstof bij het afgekoelde wort is geen probleem"
Enne...."het effect van deze oxidatie (aan de warme kant) minder vervelend dan die van oxidatie na de hoofdgisting"

Is dat niet contradictorisch? Het afgekoelde wort en het wort/jongbier na de hoofdvergisting bevinden zich beiden aan de koude kant van het brouwproces?

Jeltuh

Het gaat om de vergisting, voor de vergisting in koude wort vindt het gist extra zuurstof wel lekker. Na de vergisting heb je die werking niet meer... En moet je dus (weer) voorzichtig zijn met zuurstof inslag.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 11-12-2019  22:29 uZuurstof inslag aan de warme kant van het brouwproces dient vermeden te worden. In zoverre ben ik mee.

Maarre...."Zuurstof bij het afgekoelde wort is geen probleem"
Enne...."het effect van deze oxidatie (aan de warme kant) minder vervelend dan die van oxidatie na de hoofdgisting"

Is dat niet contradictorisch? Het afgekoelde wort en het wort/jongbier na de hoofdvergisting bevinden zich beiden aan de koude kant van het brouwproces?

Ik schreef "Zuurstof bij afgekoelde wort voor de vergisting is geen groot probleem."
Kort gezegd is zuurstof bij je bier na de hoofdgisting funest voor je bier.

hansHalberstadt

Als je de oorzaak van iets begrijpt is het makkelijker te volgen:
1) Chemische reacties gaan in het algemeen sneller bij hoge temperatuur, zo ook oxidatie.
2) Als zuurstof niet verbruikt of verdreven wordt heb je dus zuurstof om te oxideren.

Maischen risico 1 en 2 aanwezig
Filteren risico 1 en 2 aanwezig
Koken risico 1 aanwezig risico 2 beperkt vanwege stoom
Koelen risico 1 en 2 aanwezig
Gekoelde wort voordat het gist risico 2 aanwezig maar slechts totdat de gist de zuurstof gaat verbruiken
Gistende wort geen risico
Na de gisting risico 2
Bottelen risico 2
flesjes bewaren risico 2

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-12-2019  11:05 uAls je de oorzaak van iets begrijpt is het makkelijker te volgen:
1) Chemische reacties gaan in het algemeen sneller bij hoge temperatuur, zo ook oxidatie.
2) Als zuurstof niet verbruikt of verdreven wordt heb je dus zuurstof om te oxideren.

Maischen risico 1 en 2 aanwezig
Filteren risico 1 en 2 aanwezig
Koken risico 1 aanwezig risico 2 beperkt vanwege stoom
Koelen risico 1 en 2 aanwezig
Gekoelde wort voordat het gist risico 2 aanwezig maar slechts totdat de gist de zuurstof gaat verbruiken
Gistende wort geen risico
Na de gisting risico 2
Bottelen risico 2
flesjes bewaren risico 2

Het is wat complexer...

Door de vergisting worden aldehyden aangemaakt. Deze zijn veel gevoeliger voor het ontstaan van oxidatiesmaakjes dan moutbestanddelen die oxideren tijdens het maischen en filteren. Vandaar dat je ondanks een lagere temperatuur veel meer moet opletten voor oxidatie dan tijdens het maischen. Anders gezegd: de ene oxidatie is de andere niet...

Na de hoofdgisting moet je daarom extra alert zijn op oxidatie. Uitzondering hierop vormt het brouwen van zure bieren. Daarbij kan wat zuurstof gewenst zijn voor de vorming azijnzuur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.