Onderzijde automatische hevel gebruiken als wijndief voor SG meting

Gestart door Tom den Hollander, 13-10-2014 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tom den Hollander

Dus gewoon altijd alles neerzetten.  Dan hoeft alleen de poster ene keer rekenen.  En de lezers krijgen dan wellicht een 'gevoel' voor de onderlinge relaties tussen SG en SVG

RobinB

Citaat van: Markiej87 op 16-10-2014  07:48 uDat moet ik dus doen als ik een SVG zie. Dan moet ik hem eerst in mijn hoofd "vertalen" naar een eind-SG omdat ik dan pas snap wat er met het bier gebeurd is.
Dat deel snap ik, maar is in principe een leerproces.

Wat ik niet snap is waarop je beoordeelt hoe een bier geworden is of hoe de vergisting verlopen is adhv het begin-eind SG zónder rekening te houden met (afgeleiden van) de SVG.

Het is bekend dat de eind SG slecht correleert met bijvoorbeeld de zoetheid van een bier.

Brouwers

Citaat van: Tom den Hollander op 15-10-2014  06:40 u@brouwers,
Bij de versie van jouw linkje staat ATC er niet expliciet bij.


Ik moet me zo te zien nog een stukje inlezen over het gebruik de Brix refractometer. Maar in het kort meet je dus de hoeveelheid suiker (gewicht % ?) en kan je dus bepalen hoeveel van het suiker tussen 2 metingen is verdwenen/vergist.
Correct?

Het staat er niet expliciet bij, wel staat het in de description vermeld dat er geen temperatuurscorrectie meer nodig is. In de gebruiksaanwijzing staat het gelukkig wel vermeld. Het is voornamelijk als tip bedoelt indien je een heel goedkope op ebay vindt, want er zijn/waren er zonder ATC in de omloop.

Of de meter het nu in brix, plato of oechsle (sg) weer geeft is op zich niet zo heel belangrijk. Belangrijkste om te weten is dat de refractometer de dichtheid bepaald aan de hand van de breking van het licht. Tijdens de vergisting wordt er alcohol aangemaakt die een grote invloed heeft op de breking. Hiervoor moet je als je met een refractometer meet tijdens de vergisting altijd corrigeren. Dus de brix waarde die je tijdens de vergisting meet is niet meer direct het percentage opgeloste suikers. Voordeel van de BRIX/Plato schaal is dat daarover niet zo snel vergissingen ontstaan. Wanneer je oechsle schaal gebruikt moet je de gemeten sg omrekenen naar een werkelijke sg.

Hier zijn gelukkig verschillende rekentools voor beschikbaar. Bv BrouwVisie en BrouwHulp bevatten de mogelijkheid om de SVG en eind SG te bepalen aan de hand van het begin brix/SG en de gemeten brix waarde tijdens de vergisting. Ook zijn er losse tools beschikbaar http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:vergistingsgraad

Nu klinkt het allemaal omslachtig om een refractometer te gebruiken maar het is een stuk makkelijker werken. Iedere keer dat je de hydrometer gebruikt heb je ~250 ml wort nodig. het wort moet op 20 graden zijn en moet vrij zijn van Koolzuur om een nauwkeurige meting te doen. Met een refractometer kan je gewoon een paar druppels hete wort op je refractometer doen en direct heb je de dichtheid in brix.

Als je zowel een hydrometer als een refractometer hebt dan kan je aan de hand van de sg en brix waarde die je met beide meters meet de begin sg bepalen. Dit is enorm handig wanneer je bier wilt klonen.





Jacques

Citaat van: RobinB op 16-10-2014  08:09 uHet is bekend dat de eind SG slecht correleert met bijvoorbeeld de zoetheid van een bier.

Dat geldt ook voor een eind Brix en vergistingsgraad. De beleving van een zoet in bier is van meer factoren afhankelijk dan de vergistingsgraad. Een mooi voorbeeld zijn de bieren die vergist zijn met Danstar Belle Saison. Die gist zorgt voor een hele hoge vergistingsgraad terwijl het bier niet gortdroog over komt.

Het is allemaal complex genoeg. Zeker voor beginnende brouwers die niet meteen werken met een refractometer. Maar ook voor hobbybrouwers die volledig opgegroeid zijn met een hydrometer. Om te zorgen dat iedereen met iedereen kan communiceren is het gewenst dat naast Brix-waarden ook SG-waarden vermeld worden. Vergelijk het een beetje met Fahrenheit en Celsius.

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-10-2014  21:30 uDat geldt ook voor een eind Brix en vergistingsgraad.
Klopt, maar met de vergistingsgraad kan je wel in één oogopslag zien hoe de vergisting is verlopen. 

CiteerHet is allemaal complex genoeg. Vergelijk het een beetje met Fahrenheit en Celsius.
Juist, kies daarom voor het gemakkelijkste, SG of Brix onafhankelijk: de SVG! :) ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.