Hoeveelheid kruiden

Gestart door matsoe, 15-08-2014 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matsoe

Hoi iedereen,

Ik ben nu al een tijdje aan het brouwen en sukkel nu toch met de hoeveelheden kruiden ik moet toevoegen. In vele boeken geven ze als basis 5 procent kruiden van het aantal liters bier. Maar je hebt toch sterke en zwakke kruiden hoe bepalen jullie dit? Hebben jullie hier een vuistregel voor?

En als je een fruitbiertje maakt hoe bepaal je dan de hoeveelheid sap die je toevoegt, is hier een vuistregeltje voor?

Groetjes matsoe

Oscar

Citaat van: matsoe op 15-08-2014  23:37 uIk ben nu al een tijdje aan het brouwen en sukkel nu toch met de hoeveelheden kruiden ik moet toevoegen.

Gewoon geen kruiden gebruiken en alleen met mout, hop & gist brouwen... daar kun je voldoende me variëren.

Over het gebruik van kruiden: ieder kruid heeft zijn eigen smaak intensiteit, dus ieder kruid heeft zijn gebruiksaanwijzing. Daar zijn geen vuistregels voor!

 :brouwen:

Gerb

5% van het aantal liters lijkt me een beetje kort door de bocht. Ik denk dat het beter is om per kruid te stellen hoeveel gram per liter gewenst is. Daarbij verschilt het per persoon wat diegene lekker vindt. Welke kruiden wil je gebruiken? Misschien kun je je recept vermelden, dan kunnen we er iets over zeggen.

Jacques

Het artikel is al op leeftijd, maar het is eigenlijk nog steeds actueel. Kruiden veranderen niet zo snel van karakter...  :)
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kruiden.html

John

Dus 1,25 gram koriander op 25 liter witbier. Is dat niet heel weinig? Ik had al 10 gram klaarstaan voor morgen...

homoeccentricus

Citaat van: John op 16-08-2014  23:43 uDus 1,25 gram koriander op 25 liter witbier. Is dat niet heel weinig? Ik had al 10 gram klaarstaan voor morgen...

"Brewing With Wheat" beveelt 0.75 tot 1.25 gram per liter aan.

John

Ok. Dan zal ik wellicht nog wat méér afwegen.

bierfan

Even een citaat uit de link van Jacques. " Koriander daarentegen kan tot maar liefst 20 gram per 10 liter wort worden toegevoegd zonder dat er een storende kruidige smaak ontstaat. "

matsoe

Dus het is eigenlijk gewoon een kwestie van uitproberen?

Oscar

Citaat van: matsoe op 16-08-2014  23:59 uDus het is eigenlijk gewoon een kwestie van uitproberen?

Juist uitproberen, inschatten en persoonlijke smaak  :)

Jacques

Citaat van: bierfan op 16-08-2014  23:57 uEven een citaat uit de link van Jacques. " Koriander daarentegen kan tot maar liefst 20 gram per 10 liter wort worden toegevoegd zonder dat er een storende kruidige smaak ontstaat. "

Kruiden en specerijen kunnen van batch tot batch verschillen qua hoeveelheid aroma dat ze geven. Met andere woorden: het ene korianderzaadje is het andere nog niet.

Maar ook smaak verandert. Tegenwoordig zal ik niet meer ze snel 2 g koriander per liter wort toevoegen. De toepassing van koriander mij in de loop der jaren steeds meer gaan tegenstaan. En dat is kwestie van persoonlijke smaak.

jeroenk

Ik las dat rozemarijn bitter en kamferachtig is klopt dit wel?
Rozemarijn in gerechten is zoetig

jeroenk

Zou dit te testen zijn door een beetje hop met  rozemarijn te koken en te proeven

Oscar

Als je wilt weten hoe kruiden smaken, trek er dan thee van en doe desnoods iets van die thee in een glas pils... :)

Jacques

Citaat van: jeroenk op 17-08-2014  16:11 uIk las dat rozemarijn bitter en kamferachtig is klopt dit wel?
Rozemarijn in gerechten is zoetig

Rozemarijn is niet zoetig in mijn beleving. In ieder geval de rozemarijn die in mijn tuin staat niet.

Zie ook
http://www.dekooktips.com/warenkennis/kruid-spec/rozema.htm

Wel wordt het zo te merken gebruikt bij zoetige gerechten
http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/kruiden/rozemarijn.html

En nog een link
http://www.overkruiden.nl/kruiden/plantengroepen/heesters/rozemarijn/

Persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van rozemarijn in bier.
Het was een kruid dat veel voor kwam in gruitsamenstellingen.

jeroenk

Ik wou het in een blond biertje gaan gebruiken maar ik ga er eerst maar is een thee van maken om te proeven.
Het is ook nogal overheersend lees ik.

snadervroon

Sorry dat ik een oud topic omhoog 'gooi'. Ik heb een recept van 40 liter. Een mooie volle blonde (6,8%) met koriander en Sinaasappelschil (zoet). Hierin gaat 4 gram koriander en 5 gram sinaasappelschil per 10 liter. De smaak van het bier vind ik nu perfect.

Nu willen we opschalen naar een batch van 500 liter.

Logischerwijs zou ik voor 500 liter uitkomen op 200 gram koriander... gevoelsmatig zegt me dat dat erg veel is. Heeft er iemand ervaring met het opschalen mbt kruiden?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.