Commentaren keurmeesters

Gestart door Adrie, 07-06-2005 13:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heb je wat aan de commentaren en aanwijzingen die keurmeesters geven bij wedstrijden?

Ja, die vind ik altijd zeer waardevol
2 (10.5%)
Ja, regelmatig kan ik op basis ervan mijn brouwproces of recepten verbeteren
4 (21.1%)
Ja, in enkele gevallen kan ik op basis ervan mijn brouwproces of recepten verbeteren
6 (31.6%)
Nee, meestal vind ik ze te vaag of summier
3 (15.8%)
Nee, de keurmeesters slaan de plank vaak volledig mis
2 (10.5%)
Nee, de keurmeesters spiegelen teveel aan bestaande biertypen en ik let daar nooit zo op
2 (10.5%)

Totaal aantal stemmen: 18

Adrie

Naar aanleiding van het ONK waren er weer veel (positieve en negatieve) reacties op de commentaren van de keurmeesters. Wat vind jij van die commentaren? Heb je er wat aan om je brouwproces of recepten te verbeteren?

Kijk in dit verband ook nog eens naar deze poll voor meningen over de gehanteerde biertypenlijst.

Hopmans

Te weinig ervaring mee (heb maar 1 keer meegedaan).
Alhoewel ik met 1 commentaar wel tevreden was.  :)

Ik had 1 commentaar dat de nagisting niet goed verlopen was, maar
er staat wel genoeg koolzuurdruk op. Hoe heeft de keurmeester dat dan kunnen zien?  :weetniet:
Kleur of dikte van het gistdepot of zo?  ???

 :degroeten:

Caspar

Ik was wel content met het commentaar... Onvoldoende body en te weinig restsuikers voor een Pale Ale (ja, drogere bieren doen het niet echt super lijkt wel). Er stond alleen bij dat het bier te vlak was, waarschijnlijk door vergistingsproblemen. Meest voor de hand liggende oorzaak zou zijn dat ik me iets verrekend zou hebben met het bottelsuiker (wat volgens mij de oorzaak is bij dit brouwsel)

Ik heb voor het eerst de bottelsuiker door het jongbier gemengd en de maatverdeling blijkt iets af te wijken. De BPA is ook mijn eerste brouwsel dat totaal uitgegist was voordat ik het bottelde... maar ja, dat weet een keurmeester natuurlijk niet! Helaas heb ik het formulier in mijn zak laten zitten toen ik mijn broek in de was deed, dus weet het commentaar niet exact meer  :(.

HH&MM

Hoi, 

wij headden een witbier ingestuurd. Volgens de keurmeesters een zwakke citrusgeur en -smaak, tevens voor de koriander, echter commentaar bij opmerkingen: frisse citrus en koriander smaak.
Onze mening was dat de citrus en koriander rond de proefdag heel duidelijk aanwezig waren en zelfs de grapefruit (niet eruit gehaald) die we tijdens de vergisting toegevoegd hadden. Het is wel zo dat wij ons witbier altijd koud drinken (koelkast, 8 graden), terwijl het bier tijdens het ONK op kamertemperatuur wordt gedronken (dat ze dat volhouden!).
Dat heeft toch invloed op smaak en geur?

Groet, Michel ^-^

Johannes

Citaat van: HH&MM op 07-06-2005  22:50 uDat heeft toch invloed op smaak en geur?


Absoluut! Maar jah als je geen koelkast hebt om een slordige 1200 bierflesjes in te koelen....

Edgar

Kunnen ze geen koelcontainer huren voor één dag? Vast wel een sponsor te vinden?

Jacques

Citaat van: HH&MM op 07-06-2005  22:50 uDat heeft toch invloed op smaak en geur?

Zeker. Het voordeel is dat bij kamertemperatuur meer vluchtige aromastoffen vrijkomen. Foutjes en afwijkingen vallen dan eerder op. Een bierkeurmeester drink geen bier maar keurt een bier!

Hopmans

CiteerKunnen ze geen koelcontainer huren voor één dag? Vast wel een sponsor te vinden?

Niet alle bieren zijn lekker als ze gekoeld zijn.
Sinds ik zelf brouw ben ik steeds meer een lauw bier weten te waarderen.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Hoppie op 08-06-2005  17:45 uNiet alle bieren zijn lekker als ze gekoeld zijn.

Helemaal waar, maar nog minder bieren zijn lekker op kamertemperatuur. En het schuim en de helderheid zijn anders.

Stel je koelt alle bieren tot een graad of 10-12, dan lijkt me dat toch een verbetering voor de grootste gemene deler. Maar misschien zijn er officiële proefregels die dat verbieden? Maar het zullen wel praktische ('logistieke') bezwaren zijn.


Hopmans

Ik denk dat ze eerst heel kritisch keuren op kamertemperatuur.
Dan zijn inderdaad de esters en de evt foutjes goed te proeven.
De topbiertjes die dan uiteindelijk doorgaan zullen dan wel koudgezet worden denk ik.  ???

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.