Reinigen mandfles

Gestart door Maurice Gobbens, 02-07-2014 14:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice Gobbens

Van mijn laatste brouwsels zijn er twee verzuurd. Beide brouwsel zaten in dezelfde mandfles.
Ik denk zelf aan melkzuur- of azijnzuurbacterie.
Ik wil graag een tip hoe ik de mandfles het beste weer bacterievrij kan krijgen
Normaal gebruik ik saniclean.

 

EvdBroek

Ik zou eerst kijken of er geen resten vast zitten in de fles, zo ja dan met een flessenborstel los maken.
Daarna vullen met water en een flinke scheut dunbleek en een dagje laten staan, daarna goed omspoelen.

Voordat je de mandflessen weer gaat gebruiken natuurlijk reinigen met de gangbare middelen

Jacques

Eens met de bovenstaande reactie.

Om helemaal zeker te zijn zou je na de behandeling met dunne bleek of Chemipro Caustic vlak voor het gebruik de mandfles kunnen vullen met een Star San oplossing. Minstens 15 minuten laten inwerken en daarna de fles leeggieten. Naspoelen met schoon leidingwater kan maar is niet per se noodzakelijk.

Als je hierna nog steeds last hebt van bier dat verzuurt zit de infectiebron niet in je mandfles.

Gerb

Kijk ook eens goed naar de reinheid van je waterslot en of deze niet poreus is. Als glas intact is zal het niet veel diepere porositeiten kunnen bevatten.

Adbrouwt

Loop ook alle stappen in je brouw proces na en geef alles een extra poets beurt en daarna nogeens een desinfectie beurt. Ik zou me niet alleen concentreren op je mandfles.

Wel balen dat je bieren zuur geworden zijn.
 :degroeten:

EvdBroek

Helemaal mee eens, het kan best wel eens zijn dat het iets anders is in je brouwproces dat dit heeft veroorzaakt.
Loop ook eens bijvoorbeeld je hevelslangen, dompelkoeler enz na.
Gewoon het hele proces van einde kook tot en met bottelen.

Maurice Gobbens

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik zeker wat mee!
Ik maak regelmatig brouwsels die ik over 3 of 4 mandflessen verdeel.
De verzuring (ik denk melkzuur) is de laatste 2 maal voorgekomen in dezelfde mandfles.
De andere drie flessen hebben nergens last van.
Ik ga met jullie tips aan de slag!
Maurice

BRAAF bier

Ik heb denk ik hetzelfde probleem maar dan met de plastic PET gistfles. Het gaat om de 23 liter variant. (http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-plastic/gistingsfles-pet-23-liter.html)
Hoe kan ik deze dan het beste reinigen volgens jullie?

Eric v B

Citaat van: Gerb op 03-07-2014  08:14 uKijk ook eens goed naar de reinheid van je waterslot en of deze niet poreus is. Als glas intact is zal het niet veel diepere porositeiten kunnen bevatten.

Of je rubberstop.

ciesvandekwis

Citaat van: BRAAF bier op 04-07-2014  11:13 uIk heb denk ik hetzelfde probleem maar dan met de plastic PET gistfles. Het gaat om de 23L variant. (http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-plastic/gistingsfles-pet-23-liter.html)
Hoe kan ik deze dan het beste reinigen volgens jullie?

Ik heb namelijk 20L in de primaire vergisting zitten, in een 30L vat van speidel.
Er moet alleen nog 5L kersen puree bij. Ik was van plan om die 20L over te hevelen naar de PET. De speidel zuiver maken en daar de kersen puree in en vervolgens weer overhevelen. Ik weet dat overhevelen niet altijd verstandig is. Maar wat zouden jullie in mijn geval doen?

De kersen puree moet er overigens dit weekend wel bij..

Zorg zeker dat je gistvat groot genoeg is, de suikers in de kersen zullen terug de gisting in gang zetten. Ik zou zeker een blow-off slang monteren ipv een waterslot.

BRAAF bier

Citaat van: ciesvandekwis op 04-07-2014  11:56 uZorg zeker dat je gistvat groot genoeg is, de suikers in de kersen zullen terug de gisting in gang zetten. Ik zou zeker een blow-off slang monteren ipv een waterslot.
Dan gaat die 23 liter sowieso niet werken.
Is het een optie om de kersen puree in het huidige gistvat te gooien?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.