American Sour Beers - Michael Tonsmeire

Gestart door seed7, 26-06-2014 18:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7





American Sour Beers: Innovative Techniques for Mixed Fermentations
Michael Tonsmeire
juni 2014
Brewers Publications
ISBN-13: 978-1938469114


De hoofdstukken

1. SOUR BEERS: A PRIMER
een korte historie en beschrijving van de voornaamste zuurbier stijlen

2. GETTING STARTED
Algemene introductie, zuurgetal meten, veiligheid

3. WORT PRODUCTION
Wort produktie is een kort hoofdstuk waar op de verschillende maischmethoden wordt ingegaan, inclusief waterbehandeling hopkeuze en speciale mouten.

4. KNOW YOUR MICROBES
De bekende zuurbiermakers plus malolactische bacteriën en sherry flor. Waar te koop, te oogsten en hoe culturen in stand te houden.

5. COMMERCIAL METHODS OF SOURING
Het voornaamste deel van het boek met uitgebreide beschrijving van de klassieke Europese methoden en die van de tienvoornaamste Amerikaanse brouwerijen.

6. HOMEBREW METHODS OF SOURING
7. SPONTANEOUS FERMENTATION
De klassieke manier versus een aantal Amerikaanse alternatieven.

8. 100% BRETTANOMYCES FERMENTATIONS
Zuurbier dat niet zuur is.

9. FERMENTORS AND WOOD AGING
10. ADDING FRUITS AND VEGETABLES
11. AGING AND BLENDING
12. PACKAGING
13. TROUBLESHOOTING GUIDE
14. RECIPES
APPENDIX A: FRUIT AND BEER SUGGESTIONS
APPENDIX B: IMPACT OF FRUIT ON ALCOHOL CONTENT
BIBLIOGRAPHY


Heel kort door de bocht, dit boek beschrijft wat Amerikaanse brouwers zijn gaan doen na het lezen van Jef Sparrow's Wild Brews. Kan natuurlijk niet want een heleboel zijn al voor het verschijnen van dat boek begonnen, maar inspiratie komt vrijwel altijd uit de Berliner Weisse, Lambiek, Vlaams rood bruin en Old Ale.

Michael Tonsmeire schrijft al jaren het blog 'The Mad Fermentationist', waar met grote regelmaat zuurbieren voorbij komen. Het boek is, net zo als het blog, in een vlotte makkelijk leesbare stijl geschreven en heeft een hoge informatiedichtheid. Een aantal aspecten passeren wat vaker de revu zonder echt storend te zijn.

Hoewel er voor een groot deel professionele werkwijzen worden beschreven wordt wel continu de link met thuis brouwen gelegd. Opvallend is de vaak enorme complexiteit van die processen, zeker als ook het blenden mee wordt genomen. Af en toe wordt er een kijkje genomen in de keuken van hobbybrouwers die veel met zuurbier bezig zijn.

Er is voor het boek erg goede research gedaan en na ieder hoofdstuk en op het eind van het boek staan dan ook een uitgebreide bibliografie voor wie nog dieper in de materie wil duiken.

Het boek straalt een enorm respect uit voor de Europese traditie maar ook de enorme Amerikaanse dadendrang en innovatie. Het zoeken naar andere wegen en smaken, tot soms over het randje. Wat mij betreft is het een compleet boek, ik weet dat er de nodige hoofdstukken geschrapt zijn en zou zelf misschien wel wat meer microbiologie zien, maar dat zou zeker de focus van het boek doen verwateren. Tussen de regels door kun je wel opmerken dat je voor het op deze wijze van brouwen van zuurbieren wel een ander insteek moet hebben dan voor de 'gewone' om tot resultaten te komen.

Enige nadeel is dat van alle Amerikaanse bieren die met regelmaat in het boek genoemd worden ik er misschien ooit twee of drie heb gedronken, een referentie kader ontbreekt dus in dat opzicht.

Absoluut een aanrader voor eenieder die serieus geïnteresseerd is in het zelf maken van zure bieren. Zeker geen boek voor de beginnende brouwer of ongeduldige brouwers.

Ingo

Gerb

Leuk! Ik wacht er ook al een tijd op, mooi dat ie nu beschikbaar is. Goede recensie!

RGeraads

Mooi recensie. Kan niet wachten tot ik het boek in huis heb. Heb het boek gisteren besteld. Zelf heb ik nog geen (bewust) zure bieren gebrouwen, maar wil me hier in de toekomst zeker wel op gaan focussen!

William

Ik heb veel respect voor de Mad Fermentationist die ik vooral ken van z'n blog. Mooie foto's, goed teksten en altijd op zoek naar nieuwe combinaties. Soms denk ik dat hij het mooier kan vertellen dan dat z'n bieren super zijn. Het viel me een paar keer op dat hij minder in de prijzen valt maar dat zal misschien ook wel komen omdat hij ver buiten de lijntjes kleurt.

Ik denk dat ik dit boek ook maar ga aanschaffen. Misschien kan ik werk en hobby nog eens combineren.

Oscar

Citaat van: William op 27-06-2014  21:41 uMisschien kan ik werk en hobby nog eens combineren.

Zure melk/yoghurt met brett maken?   ;) ;D

Jacques

Citaat van: William op 27-06-2014  21:41 uHet viel me een paar keer op dat hij minder in de prijzen valt maar dat zal misschien ook wel komen omdat hij ver buiten de lijntjes kleurt.

Ja, dat herken ik. Ik wil ook graag buiten de lijntjes kleuren, maar daarmee maak je de kans dat je een prijs wint op een wedstrijd een stuk kleiner. Of het moet een wedstrijd zijn waar meer gekeken wordt naar een originele smaak...

Ik denk dat ik het boek ook ga aanschaffen. Zure bieren vind ik wel lekker.

René K

Hmm, ik heb ook wel interesse in dit boek gekregen. Jef Sparrow's Wild Brews heb ik al in de kast staan maar dit is zeker een mooie aanvulling.

Ps. Mooie recensie!

BrouwMark

Dit boek is vanochtend op de mat gevallen, ik heb het opengeslagen (even de intro lezen) en ben nu op de helft...

Wallie

Waar heb je hem besteld? Als hij uit het buitenland moet komen betaal je veel verzendkosten toch?

BrouwMark

Citaat van: Wallie op 04-04-2019  16:54 uWaar heb je hem besteld? Als hij uit het buitenland moet komen betaal je veel verzendkosten toch?

Brau(brouw)markt.

Gerb

Bij bol.com hebben ze hem ook. Kun je bestellen via de link op het forum, dan verdient het forum ook nog iets.

Wil1

Ik bestel mijn boeken altijd bij de bookdepository.com. Gratis levering, duurt meestal wel 5 to 10 dagen voordat ze geleverd worden. Wel altijd de goedkoopste.
https://www.bookdepository.com/American-Sour-Beers-Michael-Tonsmeire-Vinnie-Cilurzo/9781938469114

Wallie

Citaat van: Wil1 op 09-04-2019  12:00 uIk bestel mijn boeken altijd bij de bookdepository.com. Gratis levering, duurt meestal wel 5 to 10 dagen voordat ze geleverd worden. Wel altijd de goedkoopste.
https://www.bookdepository.com/American-Sour-Beers-Michael-Tonsmeire-Vinnie-Cilurzo/9781938469114

Had nog wat bonnen van de Read Shop, hun het boek laten bestellen voor mij :)
Dus nu druk aan het lezen, haha.

SVB

Leuk boek dit! Net van vrouwlief gekregen (mijn schoonpa is groot fan van zuur bier)... leest lekker weg!

SVB

Ondertussen het boek al uit!
Veel is vooral op grotere brouwsels geschreven, daar staat tegenover dat er ook tips voor de thuisbrouwer staan, al met al een goed naslagwerk! Eerste ideeën beginnen al te borrelen.

Wallie

Citaat van: SVB op 30-05-2019  19:58 uOndertussen het boek al uit!
Veel is vooral op grotere brouwsels geschreven, daar staat tegenover dat er ook tips voor de thuisbrouwer staan, al met al een goed naslagwerk! Eerste ideeën beginnen al te borrelen.
Eens! 
Ik snap alleen nog niet wat er bedoeld wordt met "aged hops ".
Iemand een idee? 

Koen S


Wallie

Citaat van: Koen S op 29-07-2019  22:06 uOverjaarse hop:
http://www.bierwoordenboek.com/Overjaarse%20hop.ashx

Thnx! Ken die manier van hop gebruiken niet.
Het wordt ook nog gekookt dus... En dan gebruikt tijdens het brouwen...

BrouwMark

Citaat van: Wallie op 01-08-2019  21:08 uThnx! Ken die manier van hop gebruiken niet.
Het wordt ook nog gekookt dus... En dan gebruikt tijdens het brouwen...

Jep. Eigenlijk alleen voor lambieken, er zit na die 'verjaarperiode' nauwelijks bitterheid meer aan, maar de antibacteriële eigenschappen blijven. Zo houdt men de wilde (melkzuur)bacteriën in toom.

seed7

Citaat van: BrouwMark op 01-08-2019  22:23 uJep. Eigenlijk alleen voor lambieken, er zit na die 'verjaarperiode' nauwelijks bitterheid meer aan, maar de antibacteriële eigenschappen blijven. Zo houdt men de wilde (melkzuur)bacteriën in toom.

Daarnaast gaat het er steeds meer op lijken dat allerhande stoffen uit de hop door Brett worden omgezet in de typische Brett smaken. De antipode in deze is de Berliner Weisse waar vrijwel geen hop gebruikt wordt (en een niet phenolische gist) en de typische Brett smaak amper aanwezig is. Het gebruik van grote hoeveelheden, oude, hop in Lambiek is essentieel voor de uitkomst.

Ingo

Heliox

Citaat van: Wil1 op 09-04-2019  12:00 uIk bestel mijn boeken altijd bij de bookdepository.com. Gratis levering, duurt meestal wel 5 to 10 dagen voordat ze geleverd worden. Wel altijd de goedkoopste.
https://www.bookdepository.com/American-Sour-Beers-Michael-Tonsmeire-Vinnie-Cilurzo/9781938469114

Scheeld inderdaad tov BOL. Zojuist IPA Brewing Techniques, Recipes & the Evolution of India Pale Ale besteld. 8 eurie goedkoper dan bij Bol.

Is wel een keeper bookdepository.com om Beer books te bestellen.  Wat een groot aanbod.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.