Tripel - Karmelietachtig driegranenbier

Gestart door Biksmannenkoor, 21-05-2014 12:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biksmannenkoor

Goeiedag allemaal,

Na lang zoeken en pluizen heb ik een receptje bedacht. Ik heb nog nooit gebrouwen, dus alle feedback is welkom.

Ik ben een liefhebber van Blondbiertjes, bieren als de Noblesse (dochter van de korenaar), St. Feuillien Blond en Karmeliet. Met dit recept hoop ik op een vergelijkbare (zeker niet dezelfde!) smaakbeleving uit te komen.

Er zijn 4 zaken die ik 'zelf' bedacht heb, en derhalve wat feedback kunnen gebruiken.
1. verhouding pilsmout, tarwemout en haver (4: 1,5: 1)
2. het gebruik van de hopcombinatie Styrian Goldings en E.K. Goldings (puur op naam gekozen eigenlijk)
3. het maischschema (hier heb ik echt geen verstand van)
4. het plan is om 300 gram suiker aan het wort toe te voegen, en 200 gram basterdsuiker die gearomatiseerd is met vanillestokjes aan de flesjes, heeft iemand ervaring met vanillestokjes in de bottelsuiker? opmerkingen?

 :degroeten:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSjaaks Lolbier
Brouwdatum
BiertypeTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
19,20 lWater uit Water3,50 mlMelkzuur7,37 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC57,1 %
1,500 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC21,4 %
1,000 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC14,3 %
0,300 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,3 %
0,200 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC2,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,0 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.30 min.3,0 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,4 gStyrian Goldingsbellen3,0%60 min.13,4 IBU
21,6 gE.K. Goldingbellen4,9%60 min.14,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,50 gKorianderzaadspecerijkoken
0,50 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


Esterenbrouw

Als je nog nooit gebrouwen hebt, zou ik niet beginnen met een recept ontwikkelen, maar
een bewezen recept gewoon nabrouwen.

Leer eerst je brouwapparatuur kennen en ga dan aan bestaande recepten sleutelen of zelf opstellen.
Van het bier dat jij wil brouwen zijn voldoende recepten te vinden.
Kijk onder bewezen recepten op dit forum.

Biksmannenkoor

Citaat van: Esterenbrouw op 21-05-2014  12:58 uAls je nog nooit gebrouwen hebt, zou ik niet beginnen met een recept ontwikkelen, maar
een bewezen recept gewoon nabrouwen.

Leer eerst je brouwapparatuur kennen en ga dan aan bestaande recepten sleutelen of zelf opstellen.
Van het bier dat jij wil brouwen zijn voldoende recepten te vinden.
Kijk onder bewezen recepten op dit forum.

Zoals bijvoorbeeld het volgende bier die jij hebt gemaakt? http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23218.0.html
Lijkt me inderdaad erg lekker.

Ik ben het er ook mee eens dat het veel verstandiger is een recept na te maken en het onder de knie te krijgen, maar dat doe ik dan wel met een moutextract.
Het probleem is dat ik niet zomaar heel veel verschillende soorten hop kan kopen om je recept na te maken. En stiekem vind ik het leuk om iets nieuws te bedenken, het idee dat je een combinatie maakt die nog nooit gemaakt is.

Maar omdat je er veel van lijkt te weten, wat denk je van dit recept?

hobbybob

 - 53 graden stap kun je laten vervallen

 - 0,5gr koriander en sinaasappelschil op 20 ltr? Als je dat eruit laat merk je het ook niet.

 - Safbrew T58, kun je gecontroleerd vergisten? Dan op 19 graden geeft ie een lekker kruidig(peperig) resultaat, anders de S05 nemen.

 - Als ik het goed begrijp wil je bottelen met bastartdsuiker met vanille gearomatiseerd, 200 g op 20 liter is 10 g per liter dat lijkt me een beetje aan de hoge kant.

Biksmannenkoor

Citaat van: hobbybob op 21-05-2014  14:00 u- 53 graden stap kun je laten vervallen

 - 0,5 g koriander en sinaasappelschil op 20 ltr? Als je dat eruit laat merk je het ook niet.

 - Safbrew T58, kun je gecontroleerd vergisten? Dan op 19 graden geeft ie een lekker kruidig(peperig) resultaat, anders de S05 nemen.

 - Als ik het goed begrijp wil je bottelen met bastartdsuiker met vanille gearomatiseerd, 200 g op 20 liter is 10 g per liter dat lijkt me een beetje aan de hoge kant.

Ik heb het aangepast aan de hand van je adviezen, ook het percentage haver wat naar beneden gebracht.
In de herfst heb ik de beschikking over een open ruimte die op 19 graden gehouden kan worden. Met een kleine isolatieruimte om de gistton heen moet dat stabiel genoeg zijn.
Ik heb er nu 7 gram suiker per liter van gemaakt, de suiker in de fles.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSjaaks Lolbier
Brouwdatum
BiertypeTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
19,20 lWater uit Water3,50 mlMelkzuur26,57 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC63,9 %
1,500 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC21,3 %
0,500 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7,1 %
0,140 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC2,0 %
0,400 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase63,0 °C20 min.30 min.0,0 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.0,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.0,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,5 gStyrian Goldingsbellen3,0%60 min.13,4 IBU
21,6 gE.K. Goldingbellen4,9%60 min.14,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gKorianderzaadspecerijkoken
2,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


koffie

Even wat copy/paste van ons Karmeliet recept (37 liter)


Moutnaam   % stort   massa (gr)
Mout type Pils Premium Quality   55.00   6737
Tarwemout   19.00   2327
havervlokken   19.00   2327
Kristalsuiker   7.00   857


Hopnaam   Alfa (hudig)   Massa (huidig) kooktijd
      
Hopbloemen Magnum   14.0   17 75
Hopbloemen Saaz   4.9   31 20
Hopbloemen Saaz   4.9   31 10
Sinaasappelschillen zoet   0.1   20 5
Koriander   0.1   5 5

Water   Maischwater   Spoelwater   Totaal
Maisch/spoelwater   36.7   24.6   61.3
Maischdikte (l /kg)   3.0      
Wort na filteren   48.2      
Wort voor koken   47.5   1061   SG
Wort na koken   38.5   1075   SG
Wort in gistvat   34.7      
Volume beslag   44.9      
         
Kooktijd   90      


Temperatuur   Rusttijd
   
52   10
62   45
73   30
78   10

Gist is opkweek van karmeliet
De kruiden mag je voor dit recept wel verdubbelen voor iets meer kick

hans_nwk

Citaat van: Biksmannenkoor op 21-05-2014  12:49 uNa lang zoeken en pluizen heb ik een receptje bedacht. Ik heb nog nooit gebrouwen, dus alle feedback is welkom.
Ik vond me zelf al dapper dat ik niet eerst ging blikbrouwen of met extract maar direct met graan, jij gaat zelf ook al direct een recept maken  :groots:

Citaat van: Biksmannenkoor op 21-05-2014  12:49 u4. het plan is om 300 gram suiker aan het wort toe te voegen, en 200 gram basterdsuiker die gearomatiseerd is met vanillestokjes aan de flesjes, heeft iemand ervaring met vanillestokjes in de bottelsuiker? opmerkingen?
Voor het bottelen is het misschien verstandiger om te denken in een hoeveelheid suiker/liter of suiker/flesje.
Als je een paar liter verliest in het proces en je gaat uit van het suikergewicht in je recept kun je makkelijk te hoog uit komen.

Succes! Mijn ervaring is dat de eerste keer brouwen een flinke (mentale) inspanning is.
Groet,
Hans

dennisbier

CiteerHopbloemen Magnum   14.0   17 75
Hopbloemen Saaz   4.9   31 20
Hopbloemen Saaz   4.9   31 10
Sinaasappelschillen zoet   0.1   20 5
Koriander   0.1   5 5
Saaz hop in Karmeliet? (wel lekker!)
De hop zou uit Stiermarken oostenrijk komen. Welke soort?

Oxhead

Stiermarken=Styrian Goldings naar alle waarschijnlijkheid. ;)

Biksmannenkoor

Citaat van: hans_nwk op 22-05-2014  08:18 uIk vond me zelf al dapper dat ik niet eerst ging blikbrouwen of met extract maar direct met graan, jij gaat zelf ook al direct een recept maken  :groots:
Voor het bottelen is het misschien verstandiger om te denken in een hoeveelheid suiker/liter of suiker/flesje.
Als je een paar liter verliest in het proces en je gaat uit van het suikergewicht in je recept kun je makkelijk te hoog uit komen.

Succes! Mijn ervaring is dat de eerste keer brouwen een flinke (mentale) inspanning is.
Groet,
Hans

Bedankt!

Ik kan me voorstellen dat het een flinke mentale inspanning is. Ik ga het in samenwerking doen. en bedankt voor de suikertip, het laatste wat ik wil is natuurlijk een stel glasgranaten zonder timer.

Sander van Dijk

Citaat van: hans_nwk op 22-05-2014  08:18 uIk vond me zelf al dapper dat ik niet eerst ging blikbrouwen of met extract maar direct met graan, jij gaat zelf ook al direct een recept maken  :groots:

Op zich is een receptmaken niet zo ingewikkeld hoor. Dit heb ik ook gewoon gedaan bij mijn eerste volmout biertje. Dit vond ik juist veel makkelijker, omdat ik nog niet zo veel ingrediënten had en heb. Ik ben begonnen met Pilsmout, een caramout 150 EBC en met Hallertau Perle en Wakatu hop.
 
Met deze spullen kun je al wat verschillende biertjes maken. Ik heb er nu inmiddels al wat spullen bij, maar nog zeker lang niet zoveel dat ik zomaar alle recepten kan gaan maken.
 
Je kunt in bijvoorbeeld BrouwHulp of BrouwVisie (zelf geen ervaring mee) vrij makkelijk een recept samenstellen. Hier wordt naar mijn mening veel lastiger over gedaan dan het is. Als je jezelf even inleest op het forum kun je ook gemakkelijk een maischschema kiezen. Als je gelijk allerlei bewezen recepten gaat nabrouwen moet je vaak direct al starten met best veel verschillende moutsoorten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.