Haverbier / Cluyn

Gestart door nevermind, 14-05-2014 20:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nevermind

We willen heel graag eens proberen een soort van Cluyn bier na te maken (ook wel Kluin of Kluun bier genoemd). Een "oud" Gronings haverbier.
Losjes gebaseerd op een elders gevonden recept en het etiket van het Cluyn bier komen we op onderstaand recept uit. Graag je reactie en ook over de hoeveelheid gemoute haver, want die is veel hoger dan eigenlijk maximaal gestort mag worden. Kan dat wel? En wat kan de consequentie van zo'n hoge stort zijn?
En de combi van pale mout, haver en tarwe. Kan dat wel?

In het gevonden recept worden 2 soorten gist gecombineerd. Liever houden we het bij 1 soort. Wat raad je aan?

Bedankt voor het meedenken!


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptCluyn
Brouwdatum
BiertypeBlond
Volume20,1 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Zuidhorn9,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
50 mg/l6 mg/l13 mg/l181 mg/l18 mg/l4 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgPale moutWeyermann6 EBC53,6 %
1,000 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC17,9 %
1,000 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC17,9 %
0,300 kgRietsuiker7 EBC5,4 %
0,100 kgAroma 50Dingemans50 EBC1,8 %
0,200 kgDonkere KandijstroopBrouwmarkt200 EBC3,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C6 min.90 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,9 gHallertau Traditionpellets4,5%80 min.7,5 IBU
11,8 gPerlepellets9,0%80 min.14,9 IBU
9,0 gHallertau Traditionpellets4,5%5 min.1,1 IBU
9,0 gPerlepellets9,0%5 min.2,1 IBU
20,0 gHallertau Traditionpellets3,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)German Ale (1007)bovengist
1,0 pak(ken)Kolsch Yeast (2565)bovengist

Het etiket:



Erwin Warners

Hallo,

Klein vraagje, heb je het bier daadwerkelijk al eens gebrouwen en zo ja wat zijn de resultaten?

M.v.g.

Erwin

Eric v B

Op het etiket staat een alcoholpercentage van 8,8%. Als ik het recept in BrouwHulp klop, dan kom ik niet verder dan 6,6%. Als het een kloon van het Cluyn bier moet worden, dan moet je daar nog even aan sleutelen.
Persoonlijk zou ik voor 1 gistsoort gaan. Puur op gevoel gebaseerd, zou ik dan voor de German Ale gaan. 1 pak is te weinig en je zult dus een starter moeten maken of je heil moeten zoeken in 2 zakjes korrelgist. K-97 wellicht?

Erwin Warners

Ik heb zelf ook plannen en een oud recept ergens vandaan alleen zonder hoeveelheden. Ook moeten er gegevens te vinden zijn in het Groninger stads archief. Ik wil hier binnenkort eens kijken. Als ik meer weet zal ik het melden. In dit recept worden volgens mij ook nieuwere hop soorten gebruikt die in die tijd niet gebruikelijk waren. Verder vraag ik me af of dit geen bier van spontane giting was maar hier ga ik hoop ik nog wel achter komen. Ik houd je op de hoogte.

EvdBroek

Citaat van: Erwin Warners op 22-08-2016  15:40 uIk heb zelf ook plannen en een oud recept ergens vandaan alleen zonder hoeveelheden. Ook moeten er gegevens te vinden zijn in het Groninger stads archief. Ik wil hier binnenkort eens kijken. Als ik meer weet zal ik het melden. In dit recept worden volgens mij ook nieuwere hop soorten gebruikt die in die tijd niet gebruikelijk waren. Verder vraag ik me af of dit geen bier van spontane giting was maar hier ga ik hoop ik nog wel achter komen. Ik houd je op de hoogte.
Lees eens "Bier in Nederland een biografie" van Marco Daane en "A history of brewing in Holland 900 -1900" door Richard Unger. En kijk eens bij Verloren Bieren op internet.

Erwin Warners

De site verloren bieren ken ik de ander niet maar ga ik zeker lezen :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.