Mede

Gestart door havu, 20-04-2014 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

havu

Ik was deze week in Polen, en heb daar Mede gedronken: een gegiste honing/water oplossing met toegevoegde kruiden.
Smaakte goed. Ik heb het warm gedronken, zo ongeveer als Sake. Smaakte vol, zoals een goede rode wijn. Niet qua smaak, maar que "mondgevoel"

Ik heb ondertussen gevonden dat de most (water + honing) met kruiden gekookt moet worden, dan vergisten. er wordt gesproken van natuurlijke gist, en van toegevoegde verse (bakkers?????) gist.
Dus prima te maken met een kookketel en vergistingsvat.

Heeft er iemand ervaring met het maken van Mede?

gr.

Hans

MM


De-Geert

Ik heb wel een paar keer mede gemaakt en een paar tips:
- google eens op "staggered nutrient additions mead", dan kom je bv. hier:
http://www.ahaconference.org/wp-content/uploads/presentations/2010/Mead_Maker_of_the_Year_Panel.pdf
- ik zou de honing niet koken, uberhaupt niet verhitten
- kruiden zou ik tijdens het rijpen toevoegen zodat je ze ook makkelijk kan verwijderen zodra er genoeg smaak is afgegeven
- let op de pH tijdens de vergisting! Die mag bij aanvang wel zo rond de 4 liggen, en ik zou zorgen dat'ie niet onder de 3 komt. Gebruik kalium of calciumcarbonaat
- tot ~ halverwege begin SG regelmatig beluchten en/of ontgassen, wees niet gevreesd; mede oxideert niet zo snel als bier

Ik zou toch eerst ff wat rondlezen, mede is makkelijk te maken maar het wordt ook makkelijk heel vies. Behalve dus, als je weet wat je doet.

seed7

Citaat van: havu op 20-04-2014  12:37 uHeeft er iemand ervaring met het maken van Mede?

Je kunt het met alle gisten die je voor bier of wijn gebruikt maken. Je kunt het zelfs als een Lambiek wild vergisten of met een roesselare blend aanzetten.

Wat belangrijk is dat je gistvoeding gebruikt omdat honing zelf niet zo veel voedingsstoffen bevat.

Dan zijn er nog allerhande mede/bier (eigenlijk honing/wort mengsels) of mede/wijn (honing/most) met mooie namen als Braggot etc.

Ingo

ThomasM

1x mede gemaakt. Ik vond het verder niet heel erg biijzonder. Ik heb voor als gist champagnegist gebruikt en de mede wat opgewarmd om het mengen makkelijker te maken. Ik heb destijds JAOM gemaakt. Google het.

RobinB

Citaat van: havu op 20-04-2014  12:37 u(bakkers?????) gist.

Bakkersgist is biergist, immers de cerevisiae in S. cerevisiae verwijst naar Bier en niks anders!
(dus inderdaad ook geen wijn)

wilbertd

Ah, ook dat is hier in Zweden populair onder de 'Vikingen', hoewel ik het liever bij bier hou heb ik er wel een aantal gedronken waarvan ik een klein glaasje wel kan waarderen.
Ik zal eens naar het beste recept vragen.

wilbertd

Dit weekend tijdens de bbq gesproken met een mjöd-brouwer en het is in feite niet meer dan water met honing en bakkersgist.
Deze brouwer gebruikte steeds 'hetzelfde' gist, voor het hergebruik/bewaren van gist wordt gebruik gemaakt van een poreuze plank die in het brouwsel wordt gestoken, na het uitdrogen kun je het droge gist uit de plank kloppen.
En door de vele mutaties schijn je uit te komen op een gist welke verder kan goorgisten.

Zijn enige echte tip was; van goed honing maak je goede mede.

RobinB

Citaat van: wilbertd op 27-04-2014  20:05 ukan goorgisten.
Dat klinkt toch niet echt lekker.
Ik twijfel overigens ook aan dat mutatie-verhaal. Volgens mij selecteer je gewoon een bepaalde substam uit de quasispecies. ;)

wilbertd

Citaat van: RobinB op 27-04-2014  21:03 uDat klinkt toch niet echt lekker.
Ik twijfel overigens ook aan dat mutatie-verhaal. Volgens mij selecteer je gewoon een bepaalde substam uit de quasispecies. ;)
Ah....doorgisten  ::)

Aan het verhaal hoef je niet te twijfelen, dat is echt; ik heb het gehoord    :D
Aan de motivatie/doel/nut van het hergebruiken van het gist kun je uiteraard twijfelen, evenals de theorie er achter, er gaat een hoop romantiek en nostalgie gepaard bij het brouwen van mede/mjöd.
Maar men was er trots op dat ze met 'hetzelfde' gist nu een mede konden maken van 20%
De echte Vikingen gebruikte uiteraard wilde gist en het resultaat heb ik daarvan mogen proeven.....niet echt een aanrader.

RobinB

Dat ze nu een substam uit de quasispecies hebben geselecteerd die verder vergist en een hoger alcoholpercentage aan kan, dát is echt en dát geloof ik je uiteraard zo op je woord.

Dat dit door specifieke gunstige mutaties komt die toevallig allemaal in de "goede" richting zijn geweest bij een organisme die al weinig muteert omdat het goede DNA-reparatie systemen heeft, dáár geloof ik niet in.
Volgens mij was deze substam dus al aanwezig in het begin, maar hebben ze hem bevoordeeld en uitgeselecteerd. :)

foz

Waarom met bakkersgist gaan klooien als je een voorgeselecteerd Wyeast kan gebruiken? Zelf goede ervaringen met Wyeast 4184 Sweet Mead.

RienP

Ik heb (nog niet) zoveel ervaring met bier, maar met mede meer. Een mede kan eigenlijk niet misgaan als je de volgende uitgangspunten gebruikt (in aanvulling op het bovenstaande):

- Mede wordt gemaakt van honing. Als er een keer een bij over een glas water heeft gevolgen maakt het geen mede.
- Over het algemeen hou ik daarom 3-4 kg honing per 10 liter most aan.
- Honing nooit koken. Hiermee verdampen aroma's en breekt de enzymstructuur van honing af. Je houdt veredelt suikerwater over. En dit is zonde. Mengen met 1 liter heet water is voldoende om het beter te kunnen mengen. Als je potten hebt kun je ze ook even je warm water zetten om de honing iets vloeibaarder te maken.
- De maximale temperatuur voor honing is dacht ik zo`n 40-45C zonder nadelige effecten voor de honing.
- Het loont om rechtstreeks contact op te nemen met imkers. Vaak krijg je korting bij bulk inkoop en wat ruilhandel doet ook wonderen (zo krijg ik korting in ruil voor af en toe een fles mede).
- In principe kun je elke soort gist gebruiken, maar bedenk goed wat voor smaak je wil bereiken. Een Champagne gist kan, maar je mede is dan droog tot op het bot. Mijn vrouw en ik houden meer van half zoete mede en dan werkt een Bioferm Doux korrelgist of een Wyeast voor zoete mede goed. Een echte zoete mede krijg je eigenlijk alleen met na-zoeten. Er zijn ook mensen die biergisten gebruiken voor wat zwakkere of zoetere mede. Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd. Een kwestie van uitproberen wat je smaak is. Wat dat betreft is het niet zoveel ander dan bierbrouwen.
- Veel mensen denken dat mede een lange rijpingstijd nodig heeft (1-2 jaar). Dit komt omdat mede vaak te warm vergist wordt. Vergisten bij circa 18C geeft een beter resultaat en zorgt ervoor dat de mede na zo`n 6 maanden al heel goed te drinken is.
- De gisting van mede kan best even duren. Vooral niet te snel bottelen.
- Wees voorzichtig met kruiden. Ik heb eens een stokje kaneel in een fles gedaan als experiment (zag er ook leuk uit), maar de mede was niet te drinken zo scherp was deze van de kaneel.
- Als gevolg van de honing is mede erg troebel. Als je geen klaringsmiddel gebruikt, kan het tot 9 maanden duren voordat de mede helder is. Je kan eerder bottelen zonder klaren, maar dan zal er redelijk veel sediment in de flessen ontstaan.


Mede is in Nederland een nogal onbekende drank en dat is zonde. Als de smaak bevalt dan loont het om zelf af en toe mede te brouwen. Zeker ook gezien de prijs van 8-15 euro voor een goede fles mede in de winkel. En met mede kun je ook eindeloos variëren op het basisrecept van honing, water en gist.

Geesje

Als ik het goed lees klopt het dan dat je de honing in water moet opwarmen vooral om het gemakkelijker te mengen?

RienP

Jazeker. Gewoon de potten honing in een bak met handwarm water zetten. Dan krijg je het er wat makkelijker uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.