Gistingstemperatuur

Gestart door Punker73, 26-05-2005 15:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Punker73

Ja dames en heren ook ik heb de eerste poging ondernomen om zelf bier te brouwen. Begonnen met een tarwebier pakket van Brewferm in de bekende witte emmer met tapkraan. Nou heb ik een aantal vraagjes in de tijd dat mijn brouwsel de eerste gisting is aan het ondergaan.

- Op de Breferm handleiding staat dat de temperatuur 25 graden C moet zijn tijdens de gisting van 7 - 10 dagen. Ik vind het nogal moeilijk om de temperatuur in 1 van onze kamers o 25 graden te houden zonder het hele huis in tropische sferen te brengen. Nu las ik in een ander forum dat de temperatuur tussen de 20 en 28 moet zijn. Klopt dit? M.a.w. kamer temperatuur is ook goed genoeg? Nu is de tem meestal rond de 25 en ik zie dat het waterslot flink plezier heeft dus alles gaat wel goed.

- In de Brewferm handleiding staat ook dat ik het bier na 7 - 10 dagen moet overhevelen, vermengen met suiker (tabel2) en dan in de flessen moet doen. Ik heb een beginners ton gekocht met een kraantje omdat je dat fijn kun gebruiken om de flessen te vullen als ik nu overhevel in bijvoorbeeld een emmer dan gaat het vullen dus niet meer met het kraantje. M.a.w. vat eerst schoonmaken dan weer terug in het 1e vat en dan flessen vullen? Wat is eigenlijk het nut van dit overhevelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp in dit voor mij nieuwe gebied!

Groet
Paul

MO

Dit zijn bekende beginnervragen.

1. zoals ik al eerder zei is een temperatuur van 20 ÂșC prima. Het bier zelf is altijd een paar graden hoger omdat er warmte vrijkomt bij het gistingsproces. Je hoeft niet te stoken. In de toekomst zou je een gistkast kunnen bouwen (zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1015.0.html)

2. het beste is om het bier eerst nog te lageren. Het beste brouwproces (maar lees hiervoor ook Jacques' cursus http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html) ziet er als volgt uit:

- hoofdvergisting in glas, RVS of plastic, duur tot SG ca 80%-90% gezakt is van wat je verwacht, dit duurt afhankelijk van zwaarte wort, gist en temperatuur 1-5 dagen

- nagisting of lagering. Doel is om het bier te laten klaren. Gist die klaar is met zijn werk heeft ca 1.5 week nodig om uit te zakken. Lager je niet dan heb je kans op een dikke laag gist onderin je gebottelde fles. Verder geeft het je wat meer speling om het botttelen (het saaiste werk van brouwen) te plannen. Bier moet namelijk zo kort mogelijk op zijn gistkoek staan, anders is er kans op bijsmaakjes vanwege autolyse van gist. Tijdens eerste vergisting is de koek het grootst, tijdens tweede vergisting is de koek al kleiner. Het bier kan hier wel tot 2 maanden in staan. Tweede vergisting bij voorkeur in glas omdat plastic in lichte  mate zuurstof doorlatend is en zuurstof is slecht voor bier

- voor het bottelen hevel ik ook altijd nog een keer. Je bent dan weer de dikke gistkoek kwijt en krijgt zo dus een zo klein mogelijk depot in je flessen. Dit is niet absoluut noodzakelijk, maar wel erg handig om tegelijkertijd suiker  te mengen.

Lees alsjeblieft nog wat berichten op het forum, bovenstaande antwoorden zijn al diverse malen gegeven. De zoekfunctie doet het heel goed!

Punker73

Bedankt voor je reactie... ik heb inderdaad al zitten zoeken op het forum maar het zijn zoveel onderwerpen dat ik af en toe door de bomen het bos niet zie. Ik ben begonnen met zo'n kant en klaar pakket van Brewferm die je alleen maar au bain marie hoeft op te warmen en water en suiker toe te voegen. Alles staat nu te gisten en ik zie inderdaad de bruine gistingslaag in de emmer zitten. Zondag moet alles wel ongeveer uitgegist zijn (de eerste gisting dus) daarna laat ik alles maar in een emmer lopen. Vat schoonmaken en alles weer terug in het enige vat dat ik heb zodat ik alles makkelijk in de flesje kan laten lopen (natuurlijk wel even de laatste suiker toevoegen). Ik kan niet wachten totdat de eerste 15 liter witbier klaar zijn.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.