Mc Chouffe

Gestart door Op de Fles, 23-03-2014 18:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Op de Fles

Heeft er iemand een recept die goed in de buurt komt van MC Chouffe ?

William

Zoek maar eens in bewezen recepten op Chouffe dan vind je daar de winnaar van het ONK2007. Ik heb dat recept pas nagebrouwen: heerlijk

Op de Fles

Oké,  Bedankt William !

William

Maar dan moet je er nog wel een Mc van maken, de kloon was de blonde Chouffe.

Op de Fles

Gezien William.
Thankx !

bertarna

Hoe maak je hem dan donker?

Bij een bezoek aan de brouwerij een paar jaar geleden vertelde de gids dat ze de donkere kleur kregen door donkere kandij te gebruiken, maar in de gewone Chouffe gebruiken ze toch ook al bruine kandij.
Meer kandij zullen ze er denk ik ook niet in gebruiken, daar in beide bieren evenveel alcohol zit.

Kandijsiroop dan?

RobinB

Ik zou er karamelkleurstof aan toevoegen. :)

bertarna

Citaat van: RobinB op 29-07-2014  17:58 uIk zou er karamelkleurstof aan toevoegen. :)


Was ik ook al tegen gekomen :)
Nog nooit mee gewerkt, hoeveel moet je er dan voor gebruiken als je 20 liter bier wil ?
En toevoegen tijdens kook of pas toevoegen in het gistingsvat ?

RobinB

Tijdens het koken. Ik kook het een groot deel van het proces mee omdat ik het idee heb dat de kleurwerking dan stabieler is. Je kan gewoon tijdens het koken kleurstof toevoegen naar wens, maar maak het wel wat donkerder omdat tijdens de vergisting ook nog een deel uitzakt.

Gerb

Van een rondleiding jaren geleden heb ik onthouden dat er in de McChouffe alleen pilsmout en kandijstroop wordt gebruikt. Bij de brouwerij stonden grote vaten met deze stroop.

bertarna

Krijg je door gebruik van kandijstroop donkerder bier dan het gebruiken van bruine kandij ?

jake99

Citaat van: bertarna op 30-07-2014  11:43 uKrijg je door gebruik van kandijstroop donkerder bier dan het gebruiken van bruine kandij ?

Op youtube staat er ergens een filmpje van iemand die 4 maal een donker bier had gemaakt en bij elk bier was er 1 verschil zoals siroop of suiker...

Er was wel een duidelijk verschil, ik vind het filmpje alleen niet meer terug.

RobinB

Licht aan de kleurwerking van je stroop. De kleurwerking van bruine kandij is niet heel sterk.
Candico is een flink donkere stroop, maar heeft ook een duidelijke smaak. Die zou ik niet per se in mijn McChouffe willen.

Misschien is de donkere variant Candysirup een optie? Ken ik overigens niet.
Makkelijkste lijkt mij karamelkleurstof of evt sinamar enz.

bertarna

Denk dat ik het inderdaad met karamelkleurstof ga doen.
Later kan ik altijd nog eens opnieuw brouwen met kandijstroop.

Zitten in de Mc chouffe ook tijm en curacao zoals in de nice chouffe.

Ben nu een nice chouffe aan het drinken en daar smaak ik wel een toets tijm in, nu geen mc chouffe om te vergelijken

RobinB

Volgens mij niet?

bertarna

verdere verschil met de nice chouffe zal waarschijnlijk enkel de suikergift zijn dan ? Mc chouffe is 8% en nice choufe 10% alcohol

RobinB

En evt de hoeveelheid mout. ;)

Markiej87

Citaat van: William op 23-03-2014  18:54 uZoek maar eens in bewezen recepten op Chouffe dan vind je daar de winnaar van het ONK2007. Ik heb dat recept pas nagebrouwen: heerlijk
Ik zit dat recept nu zo te bekijken. Het rendement is 54% en er zit suikerstort in. Volgens mij is je rendement uit suiker altijd hetzelfde. Gaat door dat lage rendement niet je hele verhouding met de suikerstort in de war?

Ik bedoel dus, als ik het ook wil brouwen, maar dan met een rendement van 75%.

William

Citaat van: Markiej87 op 10-08-2014  09:59 uIk zit dat recept nu zo te bekijken. Het rendement is 54% en er zit suikerstort in. Volgens mij is je rendement uit suiker altijd hetzelfde. Gaat door dat lage rendement niet je hele verhouding met de suikerstort in de war?

Ik bedoel dus, als ik het ook wil brouwen, maar dan met een rendement van 75%.

Als je het recept invoert kom je alleen maar op een doelSG van 1070 bij een rendement van rond de 75%.

Of het is een typefout of ze gebruiken het echte brouwzaalrendement. De maischefficiëntie die wij vaak aanhouden is een andere term en is veel hoger dan het brouwzaalrendement.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.