Gagel katjes

Gestart door seed7, 05-03-2014 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Wat is het beste moment om gagel katjes te oogsten, hoe moeten ze er dan uit zien? Nu zijn ze nog helemaal gesloten of moeten ze al een beetje open gaan? Kan snel gaan met dit weer. Heb al wel even gesnoept, zo dat is bitter.

Ingo

William

Citaat van: seed7 op 05-03-2014  21:56 uWat is het beste moment om gagel katjes te oogsten, hoe moeten ze er dan uit zien? Nu zijn ze nog helemaal gesloten of moeten ze al een beetje open gaan? Kan snel gaan met dit weer. Heb al wel even gesnoept, zo dat is bitter.

Geen antwoord maar wel bedankt voor de tip.

A.s. zondag maar eens even nnar de Kampina bij Best. Daar schijnen ze ook te staan.

PP

Citaat van: seed7 op 05-03-2014  21:56 uWat is het beste moment om gagel katjes te oogsten, hoe moeten ze er dan uit zien? Nu zijn ze nog helemaal gesloten of moeten ze al een beetje open gaan? Kan snel gaan met dit weer. Heb al wel even gesnoept, zo dat is bitter.

Ingo

Gagel bloeit in april-mei; dit jaar wellicht 2-3 weken eerder.
De vrouwelijke katjes zien er uit als mini dennenappels, gesloten, geel-groene kleur met een vettig oppervlak.

Groet, Paul
 

12345

Gisteren ben ik ze gaan plukken. Ik was al een keer of 4 in de moerasgebieden gaan kijken (telkens een flinke wandeling) maar toen waren ze er nog niet of te weinig. Gisteren zaten de struiken goed vol en heb ik van elke struik wat katjes "gerist". Het ruikt heel sterk.

Het bloeien van de gagelstruiken is een ander verhaal dan de katjes ... Hoe het precies zit, weet ik (nog)  niet. In seksueel opzicht is de gagelstruik overigens nogal ehhh vrijzinnig want na een seizoen wisselt hij nogal eens van geslacht.

De katjes zaten grotendeels nog "dicht" en ik weet niet eens of dat de bedoeling is of dat ze "open" moeten zijn. Dan zijn ze heel zacht en druk je ze zo kapot en dan ruiken ze ook minder sterk. Dus ik denk dat ze beter dicht kunnen zijn maar ik kan er naast zitten.

Ik heb ze nu 24 uur laten drogen en de 25 gram die ik had (na 20 minuten plukken) zijn geslonken naar 15 gram. De hele kamer ruikt ernaar. Ze laten gele sporen achter op het vloeipapier waar ik ze op te drogen heb gelegd.

Ik denk dat ik voornamelijk mannelijke katjes heb geplukt (de vrouwelijke zijn erg klein en paarsig, volgens mijn bronnen en die heb ik niet eens gezien) maar ik kan het ook hier volkomen mis hebben. Overigens heb ik ergens gelezen dat voor het bier juist de mannelijke katjes gebruikt worden.

De katjes zijn, zoals ook beschreven in botanische artikelen, klein: 5 - 20 mm en ze wegen zo goed als niets, ik denk gemiddeld nog geen 0,1 gram.

Volgende week ga ik nog eens kijken hoe de katjes er dan uitzien en ik denk dat ik dan een paar takjes meeneem en in een fles zet tot ze uitlopen en daarna in de tuin in een speciebak vol turfaarde en elke week 10 liter water. Dat schijnt te werken, las ik ergens.

Ik hoop dat er mensen zijn met meer ervaring op het gagel-gebied. Misschien is de kennis hierover grotendeels verloren gegaan.




RobinB

Eigenlijk is het een beschermde plant en is wildplukken verboden.
Je kan ze ook kopen in tuincentra. :)

William

Mooi spul Ed ;) . Zit er ook geel spul tussen de schubben dat het papier zo geel word?

12345

Citaat van: William op 14-03-2014  19:06 uMooi spul Ed ;) . Zit er ook geel spul tussen de schubben dat het papier zo geel word?

Ik weet niet waar het vandaan komt, William, ik denk wel van tussen de schubben maar dan moet je zo'n ding erg nauwgezet onder een microscoop uit elkaar peuteren.
Ik heb net "thee" gezet van een paar van die dingen en toen kwam eerst het gele spul eruit maar later werd het bruin en erg bitter.
Ik weet ook niet of juist het gele spul belangrijk is voor de smaak. Ik weet ook niet of de karakteristieke geur wel zo belangrijk is voor de smaak want die is na een tijdje wel verdwenen. De smaak en geur van die thee hadden in elk geval niets meer met die karakteristieke aanvangsgeur te maken ...

RobinB

Dan kan je dus net als met hop bittergiften en aromagiften geven? ;D

12345

Citaat van: RobinB op 14-03-2014  19:45 uDan kan je dus net als met hop bittergiften en aromagiften geven? ;D
Ik heb geen flauw idee! Maar het klinkt logisch. Als de gagel tenminste vers geplukt is want de geur is
- Volgens mij na een paar weken bewaren van de katjes weg.
- Na 2 - 3 minuten koken is hij zeker weg.

Overigens gebruik ik een paar gram (1 - 2 gr/27 liter) in Strong Scotch Ale (volgens Derek Walsh) 10 minuten koken als aanvulling op de hopgift en niet om die te vervangen. Ik weet eigenlijk alleen dat het een bestanddeel was van het vroegere "gruit".

De Gageleer is een Belgische brouwerij die bekend zijn met het gebruik van gagel. Misschien ga ik ze een mail sturen.
http://www.gageleer.be/

Inhoud mail:
Geachte heer, mevrouw, ik ben wat aan het experimenteren met gagel en ik heb een drietal vragen:

1) moeten de gagelkatjes "open" zijn als ze geplukt worden of mogen ze juist nog "dicht" zijn
2) moeten ze vers gebruikt worden of mogen ze worden gedroogd en bewaard. Hoe lang ongeveer?
3) Hoe lang moeten ze in het wort meegekookt worden?

Alvast vriendelijk bedankt voor uw antwoord.


wilbertd

Grappig 'feitje' wellicht dat het brouwen van bier met gagel hier in Zweden zeer populair was tot het enkele decennia geleden verboden werd, naar men zegt vanwege de potentie verhogende werking die het zou hebben.

Maar dat terzijde.

12345

Citaat van: wilbertd op 14-03-2014  20:12 uGrappig 'feitje' wellicht dat het brouwen van bier met gagel hier in Zweden zeer populair was tot het enkele decennia geleden verboden werd, naar men zegt vanwege de potentie verhogende werking die het zou hebben.

Maar dat terzijde.

Ik denk dat ik maar eens de productie ga opschalen!  ;D

Overigens is het waarschijnlijker dat het gebruik van gagel verboden is omdat het een zeldzame plant aan het worden is. In België nog meer dan in Nederland. Misschien omdat het aantal natte en zure gebieden (veenmoerassen) in Europa aan het teruglopen is. (Toch raar dat Natuurmonumenten (!) een paar jaar geleden honderden gagelplanten vernietigd (!) heeft bij het restaureren van een ven).

Overigens was (bij mijn weten) gagel het hoofdbestanddeel van gruit dat voor de fabricage van bier gebruikt werd totdat de overheden er dermate hoge belastingen op hieven dat de bierbrouwers in arren moede maar omschakelden naar hop.

seed7

Dit ziet er inderdaad beter uit dan wat ik een paar weken geleden zag, toen waren ze nog helemaal gesloten. Ik ga morgen eens even kijken hoe het met mijn donoren is. Hier staat dat het beste bloeiende gagel geoogst kan worden, dus helemaal open, in april.

Ingo

12345

Citaat van: seed7 op 14-03-2014  21:10 uDit ziet er inderdaad beter uit dan wat ik een paar weken geleden zag, toen waren ze nog helemaal gesloten. Ik ga morgen eens even kijken hoe het met mijn donoren is. Hier staat dat het beste bloeiende gagel geoogst kan worden, dus helemaal open, in april.

Ingo
Hey, dank je! Die website was ik kwijt. Daar staat inderdaad:
-) dat je ze het beste 10 minuten kunt meekoken
-) dat je ze het beste kunt plukken als ze "open" zijn, hoewel ze dan erg teer zijn, dan zul je ze er stuk voor    stuk af moeten knippen ipv. een heel stel tegelijk eraf rissen.
-) wat dat drogen in de vriezer betreft: het schijnt niet in een vriesvakje van een gewone vriezer te gaan. Wellicht wel in een echte diepvriezer. maar drogen aan de lucht in een warme, droge, goed-geventileerde ruimte is een goed alternatief volgens mij.

Veel succes met je jacht: ik denk dat ze eind volgende week misschien al een beetje "open" zijn.
Stekjes maken lijkt me iets voor over een maand of zo.

wilbertd

Citaat van: 12345 op 14-03-2014  20:41 uOverigens is het waarschijnlijker dat het gebruik van gagel verboden is omdat het een zeldzame plant aan het worden is.
De verhalen zijn soms mooier.  :)

EBC

Citaat van: 12345 op 14-03-2014  20:41 uOverigens was (bij mijn weten) gagel het hoofdbestanddeel van gruit dat voor de fabricage van bier gebruikt werd totdat de overheden er dermate hoge belastingen op hieven dat de bierbrouwers in arren moede maar omschakelden naar hop.

In Duitsland werd bier met hop gebrouwen, dat langer houdbaar bleek en bovendien lekkerder was. Dat is minder zuur... Er werd toen al flink bier geexporteerd. De eerste brouwers die omschakelden naar hop waren belastingontduikers. Hoppenbrouwer was een scheldnaam. Maar omdat de vraag toenam, kon de belastingheffing op gruit niet doorgaan en werd veranderd in belasting op suikers.
Niks met arren moede te maken  ;) gewoon vraag en aanbod. :biersmile:

seed7

Citaat van: EBC op 14-03-2014  22:54 uIn Duitsland werd bier met hop gebrouwen, dat langer houdbaar bleek en bovendien lekkerder was.

In 768 werden door Koning Pippin (Frankenland) hoptuinen aan de Parijse Abdij St. Denis geschonken, daarbij is ook de eerste vermelding van hop in bier op papier vastgelegd. Daar het om een geschenk gaat moeten een hoptuin en hop toen en waarschijnlijk ver daarvoor al, van waarde geweest zijn. De 'algehele' omschakeling naar hop en de belastingontduiking is van veel later.

Het niet zure komt toch pas heel wat eeuwen later als men ondergisters ter beschikking heeft in combinatie met hop. De zeer lage temperatuur onderdrukt de ontwikkeling van de melkzuurbacteriën (en Brett?).

Ingo

RobinB

Met name tegen melkzuurbacteriën heeft hop anti-bacteriële activiteit. :)
Dat deel van de verzuring zal dus al geremd kunnen zijn geweest tov non-hop bieren.

seed7

Vandaag 32 g geoogst en ingevroren. De katjes waren helemaal open en er kwam heel wat stuifmeel uit.

Ingo

12345

Citaat van: 12345 op 14-03-2014  20:00 uDe Gageleer is een Belgische brouwerij die bekend zijn met het gebruik van gagel. Misschien ga ik ze een mail sturen.
http://www.gageleer.be/

Inhoud mail:
Geachte heer, mevrouw, ik ben wat aan het experimenteren met gagel en ik heb een drietal vragen:

1) moeten de gagelkatjes "open" zijn als ze geplukt worden of mogen ze juist nog "dicht" zijn
2) moeten ze vers gebruikt worden of mogen ze worden gedroogd en bewaard. Hoe lang ongeveer?
3) Hoe lang moeten ze in het wort meegekookt worden?

Alvast vriendelijk bedankt voor uw antwoord.


En dit was het enigszins teleurstellende antwoord:

Geachte heer,
 We hebben al vaker vragen om inlichtingen over ons bier gekregen. Dat getuigt dat er belangstelling is voor ons bier en dat verheugt ons.
  Ik zal u echter toch moeten ontgoochelen: wij doen met een klein groepje vrijwilligers onze best om zoveel mogelijk bier aan de man te brengen. Bijgevolg kunnen wij geen informatie verstrekken over onze receptuur.
 Met vriendelijke groet,


wilbertd

Citaat van: 12345 op 16-03-2014  15:23 uEn dit was het enigszins teleurstellende antwoord:

Geachte heer,
 We hebben al vaker vragen om inlichtingen over ons bier gekregen. Dat getuigt dat er belangstelling is voor ons bier en dat verheugt ons.
  Ik zal u echter toch moeten ontgoochelen: wij doen met een klein groepje vrijwilligers onze best om zoveel mogelijk bier aan de man te brengen. Bijgevolg kunnen wij geen informatie verstrekken over onze receptuur.
 Met vriendelijke groet,
Slechte marketing.

12345

Na 4 dagen drogen, is van de oorspronkelijk 25 gram nog 8,5 gram over (! :echtboos: !) Over een paar dagen zal ik het in plastic zakjes doen en vacumeren met mijn prinsesje.
De geur is vrijwel verdwenen.

Toch zal het spul aardig sterk zijn. Ik heb het in een Scotch Strong Ale gedaan (recept Derek Walsh) maar er stond niet bij hoeveel. In eerste instantie 1,5 katjes meegekookt die ik gekregen heb maar daar proefde ik niet veel van. Daarom later van mijn eigen oogst nog 0,9 gram bijgevoegd (zou nu, na verder drogen ca 0,6 gr zijn, schat ik) door het eerst 5 minuten te koken in een beetje water en dan de afgekoelde "thee" in het gistvat te doen op het einde van de vergisting. Net gebotteld en wat geproefd en ik proef een behoorlijke dropsmaak waarvan ik denk dat die van de gagelkatjes komt. Het had wat minder gemogen en volgende keer probeer ik de helft.

Anton

Ik heb vorig jaar een blonde gebrouwen met o.a. gagel, 12 liter.
Naast 24 gram Saaz heb ik er 3 gram gedroogde en 5 gram verse gagelkatjes bij gedaan. De gagel zo'n tien minuten voor het kookeinde. Het is een heerlijke blonde geworden en ik ben stellig van plan het vaker te doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.