Quadrupel "Bier 3" in de rie-piet

Gestart door visserkevis, 24-02-2014 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

visserkevis

In oktober heb ik een quadrupel gebrouwen naar het recept van Jan Geiijlings.
Hij is erg lekker geworden. Zo lekker dat we balen dat de voorraad op begint te raken. Nog maar een keer brouwen dus!
Ik wil deze kans gebruiken om naar de invloed van gist te kijken, daar heb ik nog helemaal geen ervaring mee opgedaan (dit wordt mijn 6e bier dat ik brouw).

In het recept hebben we S04 gist gebruikt. Die wil ik dus veranderen.
Gezien het rijke bruine karakter van dit bier zit ik te denken aan een Wyeast verboden vrucht gist. Ook wel omdat verboden vrucht een van mijn grote favorieten is.
Ik heb toevallig nog een verse 1318 London Ale III liggen van Wyeast (verkeerde gepakt uit de koeling, wilde eigenlijk verboden vrucht kopen). Lijkt me niet echt geschikt toch?

Andere tips?

Zijn er nog andere verbeteringen die iemand ziet voor dit recept?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBier 3
Naam receptWinterbier
Brouwdatum13-10-2013
BiertypeQuadrupel
Volume23,00
Begin SG1,090 SG
Eind SG1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,7%
Berekende kleur (Morey)70 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17,25 lUjes water17,82 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
250 mg/l25 mg/l70 mg/l10 mg/l100 mg/l286 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,90 kgPilsmoutArsegan3 EBC72,6 %
0,86 kgCara 120Arsegan130 EBC9,1 %
0,46 kgCara 250Arsegan243 EBC4,8 %
0,33 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC3,5 %
0,06 kgChocolade moutArsegan800 EBC0,6 %
0,89 kgRietsuiker ruwBrouwmarkt200 EBC9,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust60,0 °C1 min.30 min.2,0 l/kg
Alfa-amylaserust68,0 °C15 min.60 min.2,0 l/kg
Uitmaischen75,0 °C10 min.15 min.2,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
68,9 gHallertau Hersbrucker  3.4%pellets3,4%66 min.20,0 IBU
30,0 gStyrian Goldings 2,9%bellen2,9%36 min.5,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,7 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad76,7%
Start nagisting19-10-2013
Temp. nagisting19,5 °C
Start lagering15-10-2013
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte9,0 vol.%

Het heeft trouwens tot begin januari geduurd voor ie op smaak was.
Ik vind de bitterheid wat laag, maar ik ben dan ook wel een bitter mannetje  8)

RobinB

Op zich is de forbidden fruit een aardige kandidaat, maar bedenk je wel dat je dan een flinke starter moet maken.
Mbt je recept: rietsuiker is nooit 200 EBC, hooguit 10 of zo?

Hoppenbrouwers

Ik zou gewoon een eenstapsmaisch van 67 doen met hooguit nog een stap op 72 erbij. Waarom heb je die kleine hoeveelheid mais in je stort?

visserkevis

De rietsuiker is inderdaad zeker geen 200 ebc, geen idee waarom die zo hoog staat. Hoeveel zou de starter moeten zijn denk je?

Het is niet mijn recept, dus ik kan alleen gokken: ik denk dat er een beetje mais in zit om de alcohol in de fles hoger te krijgen zonder de body te zwaar te maken. Gokje hoor...

Het is een beetje een beginnersvraag misschien maar waarom zou je een eenstapsmaisch willen doen?

Ik twijfel ook over het moment van suiker toevoegen. De vorige keer heb ik de suiker voor de hoofdgisting toegevoegd. Misschien verandert de smaak wel wat richting zoet als ik de suiker na de hoofdgisting toevoeg?

Jacques

Citaat van: visserkevis op 24-02-2014  17:24 uHet is niet mijn recept, dus ik kan alleen gokken: ik denk dat er een beetje mais in zit om de alcohol in de fles hoger te krijgen zonder de body te zwaar te maken. Gokje hoor...

Of heel triviaal om een restje op te maken.

Hoppenbrouwers

Citaat van: visserkevis op 24-02-2014  17:24 uHet is niet mijn recept, dus ik kan alleen gokken: ik denk dat er een beetje mais in zit om de alcohol in de fles hoger te krijgen zonder de body te zwaar te maken. Gokje hoor...
Bij een quadrupel wil je juist body? Zou hem er uit laten.

Citaat van: visserkevis op 24-02-2014  17:24 uHet is een beetje een beginnersvraag misschien maar waarom zou je een eenstapsmaisch willen doen?
Omdat het kan ;). Het is makkelijker, wellicht korter en het is gewoon niet nodig voor dit bier om er meer te doen.
Citaat van: visserkevis op 24-02-2014  17:24 uIk twijfel ook over het moment van suiker toevoegen. De vorige keer heb ik de suiker voor de hoofdgisting toegevoegd. Misschien verandert de smaak wel wat richting zoet als ik de suiker na de hoofdgisting toevoeg?
Ligt er ook aan hoeveel gist je hebt. Als dat weinig is kun je het beste toevoegen als de hoofdgisting over het hoogtepunt heen is. Als je genoeg hebt kun je hem ook in de kook al toevoegen.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-02-2014  21:41 uBij een quadrupel wil je juist body? Zou m er uit laten.
Een quadrupel is nog geen barley wine, die zijn wel vol van body. Een quadrupel is vaak nog redelijk doordrinkbaar.
CiteerLigt er ook aan hoeveel gist je hebt. Als dat weinig is kun je het beste toevoegen als de hoofdgisting over het hoogtepunt heen is. Als je genoeg hebt kun je he ook in de kook al toevoegen.
Het gaat niet alleen om de hoeveelheid gist, ook om het gistprofiel dat je wilt hebben.
Meer suiker in het hoofdwort (dus toegevoegd tijdens koken) geeft meer estervorming.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 24-02-2014  21:54 uEen quadrupel is nog geen barley wine, die zijn wel vol van body. Een quadrupel is vaak nog redelijk doordrinkbaar.Het gaat niet alleen om de hoeveelheid gist, ook om het gistprofiel dat je wilt hebben.
Meer suiker in het hoofdwort (dus toegevoegd tijdens koken) geeft meer estervorming.
Doordrinkbaar maar niet droog. Ik zie het nut van de mais niet en denk dat het recept prima zonder kan. Ook zonder mais blijft hij redelijk doordrinkbaar.

Estervorming kan best in een quadrupel dus mee koken of tijdens de hoofdgisting toevoegen kan beiden.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-02-2014  21:57 uDoordrinkbaar maar niet droog. Ik zie het nut van de mais niet en denk dat het recept prima zonder kan. Ook zonder mais blijft hij redelijk doordrinkbaar.

Met dat beetje mais wordt hij ook niet droog, sterker nog ik denk dat het helemaal niks doet... ;)
Het kan met en zonder, ik zou het weghalen gewoon om het recept te versimpelen, maar als het een restje is dat op moet is dat ook geen probleem.

visserkevis

Bedankt voor de tips.
Ik laat de mais eruit denk ik dan maar.
Hoe groot zou de starter moeten zijn denken jullie?
Start SG is behoorlijk hoog. En ik ken Wyeast gisten nog helemaal niet.

RobinB

Check mrmalty ff. ;)

Neem je ipv de mais suiker?

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-02-2014  21:54 uEen quadrupel is nog geen barley wine

Er zijn erg veel overeenkomsten en de scheidslijn in flinterdun, zo er eigenlijk wel een scheidslijn bestaat...

RobinB

Dat mag je vinden, ik ben het niet met je eens. :)

Qua numerieke specificaties zijn er inderdaad veel overeenkomsten, qua smaak vind ik van niet.
Barley wines hebben meer nadruk op de volle moutigheid, terwijl quadrupels meer nadruk hebben op het gistprofiel en vaker droger zijn.

visserkevis

Ik ga ff achter BrouwHulp zitten om te bekijken wat er gebeurd als ik de mais weglaat en of ik dat ga oplossen met mout of suiker.
Mr malty inderdaad. Ik ga ook mezelf weer bijlezen over hoe een starter gemaakt wordt.

In de mr malty app zie ik dat ik als liquid yeast 2 packs in 3,55 liter nodig heb. Lijkt metoch niet dat ik voor 22-23 liter bij 1.090 2 smack packs nodig heb?

RobinB

Dat is voor een simpele starter, oftewel giet je gist in het wort en wachten.
Als je een magneetroerder hebt wordt het al een stuk beter; 3 liter starter en 1 pack.
Dat lijkt me wel conform mijn verwachting. :)

visserkevis

Ja die heb ik alleen nog steeds niet :(
Wel heb een 5 liter erlenmeyer staan (in afwachting van het moment waarop ik een magneetroerder koop). Zou het toch te doen zijn met 1 pak Wyeast?

Jacques

Citaat van: RobinB op 25-02-2014  22:53 uDat mag je vinden, ik ben het niet met je eens. :)

Qua numerieke specificaties zijn er inderdaad veel overeenkomsten, qua smaak vind ik van niet.
Barley wines hebben meer nadruk op de volle moutigheid, terwijl quadrupels meer nadruk hebben op het gistprofiel en vaker droger zijn.

Flinterdun dus zoals ik aangaf.  ;D

Zoals in barley wines als in quadrupels is er een grote verscheidenheid. Er is veel overlap.

zeebrew

Citaat van: Jacques op 26-02-2014  20:37 uEr is veel overlap.
Graag in het Nederlands :police: >:D

Jacques

Citaat van: zeebrew op 26-02-2014  22:15 uGraag in het Nederlands :police: >:D

Dat is Nederlands.

woordenlijst.org/zoek/?q=overlap&w=w
en
http://nl.wiktionary.org/wiki/overlap

RobinB

Citaat van: Jacques op 26-02-2014  20:37 uFlinterdun dus zoals ik aangaf.

Dat is slechts jouw mening.

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-02-2014  22:59 uDat is slechts jouw mening.

Klopt. Een mening die ik gevormd heb ik na redelijk wat bieren gedronken te hebben...

RobinB


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.