Barley wine recept

Gestart door Tjeerd, 31-01-2014 23:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjeerd

Wij willen graag een Engelse Barley wine gaan brouwen en ik heb het volgende recept in gedachten:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptBarley Wine
Brouwdatum31-01-2014
BiertypeBarley Wine (Pale)
Volume30,0 l
Begin SG1,100 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)52 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd120 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
40,00 lWater uit Water16,83 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
57 mg/l12 mg/l61 mg/l161 mg/l96 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,200 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC50,0 %
7,200 kgPale mout. Golden PromiseThomas Fawcett and Sons5 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.75 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
29,7 gMagnumpellets14,8%60 min.40,9 IBU
30,1 gE.K. Goldingpellets6,4%20 min.6,0 IBU
20,0 gFugglepellets4,2%20 min.2,6 IBU
20,0 gE.K. Goldingpellets6,4%5 min.2,0 IBU
9,9 gFugglepellets4,2%5 min.0,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

-in sommige recepten kom ik wel in kleine mate gebrande mouten tegen, is dat nodig?
-we hebben op dit moment in 2 x 30 liter gistvaten een english ipa (1.055), een met Nottingham en een met S-04. Ik dacht om deze batch te splitsten en de slurry (gedeeltelijk) te gebruiken voor de barley wine.
-ik dacht zelf om deze een maand te vergisten op 19-20 graden en dan te bottelen (en proberen een paar jaar te bewaren), maar op Amerikaanse fora kom ik vaak tegen dat ze eerst deze in een secondary laten rijpen. Heeft dat voordelen? We hebben nl. 2 gistvaten met schoefdop die we graag weer gebruiken. Daarnaast hebben we wel een paar van die simpele gistemmers, maar weet niet of het zo'n goed idee is om het bier daarin lang te rijpen.

Andere op/aanmerkingen of tips zijn ook welkom!

Herman

Je gaat niet drooghoppen, dat kan, hoeft niet. Ik zou het wel doen.
Waarom 50/50 met de mout? Een beetje caramout mag best bij zo'n bier. Voor een Engelse Barley Wine zou je ipv Magnum ook Target kunnen gebruiken.
0 g gist is wel heel weinig.
Bier moet je gewoon bottelen als het is uitvergist, Amerikanen doen wel vaker gekke dingen. Rijpen doet bier ook in de fles!

Tjeerd

Citaat van: Herman op 31-01-2014  23:38 uJe gaat niet drooghoppen, dat kan, hoeft niet. Ik zou het wel doen.
Waarom 50/50 met de mout? Een beetje caramout mag best bij zo'n bier. Voor een Engelse BW zou je ipv Magnum ook Target kunnen gebruiken.
0 g gist is wel heel weinig.
Bier moet je gewoon bottelen als het is uitvergist, Amerikanen doen wel vaker gekke dingen. Rijpen doet bier ook in de fles!

-heeft drooghoppen nog wel zin? Ik dacht dat de meeste aroma's als je lang bewaart wel verdwijnen. Zat wel nog te denken om iets met eikenhouten snippers in bourbon o.i.d.
-van de maris otter hebben we nog maar iets van 7kg. Golden promise hebben we nog wel genoeg van om 100% van te brouwen, maar ik kwam deze verhouding toevallig tegen in een ander recept en het leek me wel een mooie combinatie.
Caramout moet ik even kijken of we dat hebben, mijn idee was dat het met zo'n hoog SG al voldoende zoet van zichzelf was?
-Magnum, EKG en Fuggles hebben we nu nog op voorraad, dus het liefste gebruik ik die eerst.
-ok, bedankt, dat idee van het bottelen had ik zelf ook.

Herman

Drooghoppen heeft zin voor de 1e helft van de flesjes die je proeft.
Mout = ok, caramout hoeft niet, kan wel.
Hop = ok, magnum is wel Duits. Het is maar net hoe stijlvast je wilt gaan...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.