Vlak voor het bottelen...

Gestart door John, 16-05-2005 17:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Hallo,

Wie koelt het jong bier voor het bottelen. Ik koel zo goed als mogelijk is; de ene keer helemaal niet en de andere keer wel, ik laat het bier voor het bottelen op een zolderkamer een paar dagen rusten. In de zomer is het daar redelijk warm en in de winter kun je spreken van echt koelen.

Merk, voor ik zover kan beoordelen, geen verschil. In theorie wet ik het voordeel van koelen wel maar heb geen nadelige gevolgen kunnen traceren...

graag reactie

Groeten John


Edgar

Koelen heeft in elk geval het voordeel dat het koolzuurgas beter opgelost blijft in het bier. Het bier heeft, onder normale omstandigheden) een gasdruk ergens in de buurt van (meestal iets lager) de verzadigingsdruk bij de lagertemperatuur, dus als je het bier koelt kort voor bottelen, is je bier niet meer verzadigd met koolzuurgas, en zal er minder gas ontsnappen tijdens de bewegingen van het hevelen, roeren en bottelen. Je kunt dan dus iets beter je koolzuurgehalte sturen. Ik probeer meestal ook te koelen voor bottelen. Het is dan wel beter om het bier enkele dagen op die koelere temperatuur te laten staan (zoals je al zegt te doen), zodat het koolzuur goed 'stabiel' in het bier oplost.

Jacques heeft een uitgebreid artikel over koolzuur geschreven.


 :degroeten:

EBC

De hoeveelheid CO2 regel je door middel van de suikergift. Daarvoor hoef je niet te koelen, tenzij je op suiker wilt besparen. Je kan het koelen zien als lagering, maar dan moet het wel een periode van een aantal dagen zijn.
Als je alleen maar koelt zo vlak voor het bottelen dan zie ik slechts nadelen. Met name voor de gist, die kan daar niet tegen, tenzij je een verse giststarter toevoegt. Maar dan nog krijgt die gist een koude shock. Gist is het belangrijkste in je bier, zorg daar als eerste goed voor, daarna kan je andere zaken aanpakken.

MO

Ik koel eigenlijk ook nauwelijks tijdens de lageren. Ik ga nooit veel verder dan 15 grC, en dan alleen nog als ik ga drooghoppen. Nog een nadeel van koelen: als de vergisting klaar is, heb je kans op onderdruk in je vat en aanzuiging van infecties. Nu is het bier in dit stadium hier niet zo heel gevoelig meer voor, maar ik weet bijna zeker dat ik 1 of 2 keer zo een kelderschimmel in mijn bier heb geintroduceerd.

Edgar

Citaat van: EBC op 17-05-2005  07:56 uDe hoeveelheid CO2 regel je door middel van de suikergift. Daarvoor hoef je niet te koelen, tenzij je op suiker wilt besparen.

Voor de duidelijkheid: Ik heb het hierboven over het nauwkeuriger kunnen bepalen van de suikergift. Je kunt de suikergift beter bepalen als je weet dat je weinig CO2 verliest tijdens het bottelen, lijkt mij. Als je bier door een toevallige stijging van de omgevingstemperatuur enkele graden stijgt vlak voor bottelen, heb je mogelijk oververzadigd bier en een bubble-party op botteldag. Dan kan je beter het bier enkele graden koelen. Teveel en te snel is zoals EBC terecht zegt niet verstandig, al treed koudeshock vooral op als je de gist plotseling in een koeler medium gooit, en niet zo snel bij geleidelijke koeling van een groot volume.

 :degroeten:

Hopmans

Als, men jongbier voor het bottelen wil gaan koelen, kan je dan niet beter koel lageren?
Dan heeft men geen last van temperatuurschok en minder last van koudewaas lijkt mij.

 :degroeten:

Hopmans

Niemand mee eens?
Of is de opmerking zo stom dat niemand de moeite neemt om er op te reageren?
Zou ik dan mogen weten wat er zo stom aan is?
Heb ik iets gemist?   :weetniet:
Ben ik offtopic?

Johannes

Rustig aan Hoppie, dit bericht staat nog maar 80 minuten online, als er al een bericht stom is, dan is het deze laatste van jou.

Jongbier afkoelen voor het bottelen vind ik niet nuttig, koel lageren wel. Hou wel rekening met de hoeveelheid koolzuur die zit opgelost in bier wat koud vergist/gelagerd is. Volgens mij heeft Adrie's rekenhulp hier een tool voor.

Johannes

Edgar

Nu ben je offtopic ja. Beetje geduld zeg!

Afijn, ik ben het wel en niet met je eens. Als je de lagertemperatuur verlaagt terwijl het bier nog niet helemaal volledig is uitgegist, dan zal het nog zeer langzaam doorgisten en verder met koolzuur verzadigd raken. Als het dus gaat om met rustiger bier te kunnen bottelen, kan het zijn dat je met koud lageren niets opschiet.

Anderzijds is koud lageren, of gedeeltelijk koud lageren, natuurlijk een goede manier om je bier te klaren, zoals je al aangeeft.

 :degroeten:

Hopmans

Sorry Sorry en nog eens sorry.
Ben weer eens te gehaast.

Relax Hoppie, take a homebrew.
Oops, zit op het werk  :huilen:

 :degroeten:

John

Nou dwalen we af... Ik bedoel koelen voor het bottelen. Daarna op 18-20 graden hergisting op fles en dan weer koel om de gevormde koolzuur op te laten lossen in het bier.

Groeten John


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.