Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Correctie SG tijdens vergisting

Gestart door kevinvds, 21-01-2014 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

kevinvds

Hoi,

Na lang met veel interesse de verschillende onderwerpen gelezen te hebben, is het nu tijd om ook eens een vraag te stellen.

Ik heb namelijk een roggebier gebrouwen. Het recept dat ik opstelde in BrouwVisie voorspelde een SG van 1056 voor vergisting en een alcoholpercentage van 6.1%. Ik kwam hoger uit (SG: 1065/ Brix: 16.5) met meer eindvolume. Beetje vreemd, maar goed, ik klaagde nog niet.  :)

Nu staat hij te vergisten en ik heb apart een labogisting mee lopen. Deze laatste is er volgens mij zo'n beetje klaar mee en ik dacht, ik doe al eens een meting. Ik meet nu 6.1 Brix met de refractometer. Volgens BrouwVisie zit ik nu aan een % vergisting van 104,6 %?? Een ander tooltje zegt 103 % en _werkelijke_ vergistingsgraad 85 % . Kan dit kloppen?
Vergisting is met Safale us-05.

Ik kom zodoende een bier uit van rond de 9%, terwijl BrouwVisie voorspelde dat het 6,1% zou zijn. Ik vind dit wel heel ver uiteen liggen..
Denken jullie dat mijn refractometer ernaast zit. Een meting van een vorig bier had ik gedaan met zowel hydrometer als refractometer en de meting van de hydrometer kwam overeen met de gecorrigeerde meting van de refractometer.
Of kan ik aan mijn werkwijze iets veranderen om dichter bij mijn beoogde alcoholpercentage te eindigen?

edit:
Heb nu nog eens met densiteitsmeter gemeten en die meet 1011. Kan al beter kloppen.. Misschien die goedkope Chinese refractometer maar in de vuilbak kieperen. Of enkel gebruiken voor sg vóór vergisting..

groet
Kevin

Jacques

Beste Kevin,

Veel beginnende hobbybrouwers hebben problemen met het gebruik van een refractometer. Ik stel voor dat je berichten die je bij de tag refractometer kunt vinden door te nemen.

kevinvds

Dat bleek inderdaad uit de vele posts. Ik had met het lezen ervan alvast opgestoken dat je moet corrigeren als er al een deel alcohol in zit.
Ook calibreren heb ik al meermaals gedaan.
De sg voor vergisting wil ik nog geloven, maar die na (zelfs met correctie) klopt dus niet volgens de densiteitsmeter..
Op andere fora trouwens gelezen dat refractometers (zeker de Chinese) sowieso niet heel betrouwbaar zijn om te meten tijdens vergisting. Ik weet niet of dat klopt.

Oscar

Citaat van: kevinvds op 21-01-2014  20:22 uIk heb namelijk een roggebier gebrouwen. Het recept dat ik opstelde in BrouwVisie voorspelde een SG van 1056 voor vergisting en een alcoholpercentage van 6.1%. Ik kwam hoger uit (SG: 1065/ Brix: 16.5) met meer eindvolume. Beetje vreemd, maar goed, ik klaagde nog niet.  :)

Dit heeft met je brouwzaal rendement te maken. Dus je installatie leren kennen... dan heb je dat veel beter onder controle... :brouwen:

Citaat van: kevinvds op 21-01-2014  20:22 uNu staat hij te vergisten en ik heb apart een labogisting mee lopen. Deze laatste is er volgens mij zo'n beetje klaar mee en ik dacht, ik doe al eens een meting. Ik meet nu 6.1 Brix met de refractometer. Volgens BrouwVisie zit ik nu aan een % vergisting van 104,6 %?? Een ander tooltje zegt 103 % en _werkelijke_ vergistingsgraad 85 % . Kan dit kloppen?

Dat lijkt mij sterk. Ik zou het nameten met een hydrometer. Meting met Refractometer tijdens vergisting kan wel, maar benodigd een correctie (zoals reeds vermeld). Maar jouw meting lijkt mij niet helemaal juist.

Citaat van: kevinvds op 21-01-2014  20:22 uIk kom zodoende een bier uit van rond de 9%, terwijl BrouwVisie voorspelde dat het 6,1% zou zijn. Ik vind dit wel heel ver uiteen liggen..
Dat alcohol % is een ruwe schatting op basis van een gestelde vergistingsgraad. De gist heeft die waarde niet gezien... ;)

Citaat van: kevinvds op 21-01-2014  20:22 uHeb nu nog eens met densiteitsmeter gemeten en die meet 1011. Kan al beter kloppen.. Misschien die goedkope Chinese refractometer maar in de vuilbak kieperen. Of enkel gebruiken voor sg vóór vergisting..

Als je hem weggooit, geef hem dan aan een ander, die refractometer werkt prima. Zeker tijdens brouwen en voor de vergisting... :brouwen:

:degroeten:

kevinvds

Citaat van: Oscar op 22-01-2014  11:51 uDit heeft met je brouwzaalrendement te maken. Dus je installatie leren kennen... dan heb je dat veel beter onder controle... :brouwen:
Ok. Dus meer brouwen, goed bijhouden hoeveel liter ik heb op het moment dat ik mijn beoogde densiteit bereikt heb en eventueel brouwzaalrendement aanpassen in de software?

Citaat van: Oscar op 22-01-2014  11:51 uDat lijkt mij sterk. Ik zou het nameten met een hydrometer. Meting met Refractometer tijdens vergisting kan wel, maar benodigd een correctie (zoals reeds vermeld). Maar jouw meting lijkt mij niet helemaal juist.
Volledig gelijk, klopte niks van.  :D Nagemeten met hydrometer geeft 1011, wat wel eens beter zou kunnen.
Blijft wel een raadsel waarom de refractometer SG 1023 / Brix 6.1  aangaf (wat na correctie zelfs onder de 1000 kwam, haha). Misschien omdat ik gecalibreerd heb met gewoon leidingwater? Of het wort van mijn labogisting is te troebel (te veel gist?). Kan dit laatste een groot verschil geven?

Citaat van: Oscar op 22-01-2014  11:51 uDat alcohol % is een ruwe schatting op basis van een gestelde vergistingsgraad. De gist heeft die waarde niet gezien... ;)
Ik zal voortaan de signature van Jacques in het achterhoofd houden ('Bierbrouwen is niet altijd een exacte wetenschap, alhoewel het er soms wel op lijkt.')  :)

Citaat van: Oscar op 22-01-2014  11:51 uAls je hem weggooit, geef hem dan aan een ander, die refractometer werkt prima. Zeker tijdens brouwen en voor de vergisting... :brouwen:
Ok, ik ga er dan vanuit dat in ieder geval de meting voor de vergisting klopte. Dan ligt waarschijnlijk zoals je suggereert mijn rendement hoger dan gedacht.

Bedankt beiden!
 :degroeten:

hansHalberstadt

Begin SG 1065, 16.5 Brix en
Eind SG 1011, 8.1 Brix zou heel goed kunnen.
Weet je zeker dat je 6.1 Brix niet per ongeluk verkeerd hebt afgelezen en het 8.1 was?
Wat ook nog kan is dat je de refractometer hebt afgespoeld en niet goed hebt afgedroogd. Dan meet je een verdund druppeltje.
HansH

kevinvds

Ik heb een aantal keer opnieuw gemeten omdat ik het al een rare waarde vond. Dus ik ben zeker dat dat de waarde was. Maar! Ik had het voor het koken in SG gemeten (zoals gezegd 1065 dus), dus ik dacht ik meet na/tijdens de vergisting ook in SG (mijn refractometer heeft zowel Brix als SG). Dus toen SG 1023 afgelezen. Dat heb ik in het rekencentrum van BrouwVisie om laten zetten in Brix, wat 6.1 gaf. En dat heb ik dan in de correctietool ingevuld. Misschien is dat een verkeerde werkwijze?
Van die waterdruppel zou kunnen. Ik zal nog eens meten met de refractometer. Ook eens een druppel opzuigen door keukenpapier, want dat zal de waarde  ook wel beïnvloed hebben.

tjleet

Citaat van: kevinvds op 23-01-2014  10:12 uMaar! Ik had het voor het koken in SG gemeten (zoals gezegd 1065 dus), dus ik dacht ik meet na/tijdens de vergisting ook in SG (mijn refractometer heeft zowel Brix als SG).
Voor het koken? :weetniet: Hoeveel was het toen het gekoeld je gistvat in ging?

kevinvds

Excuus, voor het _vergisten_ uiteraard.  :nut:
Voor het koken lag het natuurlijk veel lager.
Aan 1065 vergistingsvat ingegaan dus.

hansHalberstadt

Citaat van: kevinvds op 23-01-2014  10:12 udus ik dacht ik meet na/tijdens de vergisting ook in SG (mijn refractometer heeft zowel Brix als SG). Dus toen SG 1023 afgelezen. Dat heb ik in het rekencentrum van BrouwVisie om laten zetten in Brix, wat 6.1 gaf. En dat heb ik dan in de correctietool ingevuld. Misschien is dat een verkeerde werkwijze?
Van die waterdruppel zou kunnen. Ik zal nog eens meten met de refractometer. Ook eens een druppel opzuigen door keukenpapier, want dat zal de waarde  ook wel beïnvloed hebben.
Als je refractometer Brix en SG aangeeft en je hebt sg=1023 afgelezen dan moet je de Brix waarde nemen die bij die 1023 hoort op de refractometer. Dat is 5.86 Brix als het goed is. Alleen met die brix waarde kun je de rekentooltjes gebruiken.

Begin SG 1065, 16.5 Brix en
Eind SG 1011, 5.86 Brix zou het dan moeten zijn, ware het niet dat je dan op een schijnbare vergistingsgraad komt van 106% en dat lijkt niet te kunnen.
HansH

Het enige wat je nog kunt doen is van het bier de Brix waarde meten en dan het bier inkoken tot 1/3 van het volume en dan aanvullen tot oorspronkelijke gewicht en dan nogmaals de brix waarde meten.
Met die waarden kun je dan het begin SG terugrekenen en het alcoholpercentage.

HansH

Vergelijkbare Topics (7)

17994

Reacties: 30
Gelezen: 9853

30571

Reacties: 12
Gelezen: 3783

38446

Reacties: 6
Gelezen: 1232

23564

Reacties: 6
Gelezen: 2583

3658

Reacties: 22
Gelezen: 8829

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.