Zelfbouw flessenwasser

Gestart door Superbeun, 11-01-2014 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zeebrew

Citaat van: Jacques op 14-01-2014  17:03 uDat is wel biersteen. Of beter gezegd is een een complex bestaande uit een organische verbinding met biersteen. Deze aanslag laat zich niet volledig verwijderen met een alkalisch middel. Er blijft dan vaak een witte aanslag in de fles achter. Wanneer je dergelijke flessen behandeld met een zuur ben je die aanslag ook kwijt.
Is het wegbrengen van dergelijke flessen niet eenvoudiger?

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 14-01-2014  19:31 uAls je de flessen schoon maakt met een vaatwastablet gaat dit dan ook weg?
Een vaatwastablet is ook een basisch reinigingsmiddel. Dat werkt goed op organische verontreinigingen maar niet op anorganische verontreiniging.


Citaat van: zeebrew op 14-01-2014  20:55 uIs het wegbrengen van dergelijke flessen niet eenvoudiger?

Niet als je bedenkt dat vervangende flessen weer ontdaan moeten worden van etiketten. Daarnaast koop ik niet zo vaak bier dat gebotteld is in Nederlandse standaardflessen. Als ik flessen ga halen bij de slijter dan zit er veel rommel in. Daar heb je veel meer werk aan.

EBC

Citaat van: Jacques op 14-01-2014  17:03 uDat is wel biersteen. Of beter gezegd is een een complex bestaande uit een organische verbinding met biersteen. Deze aanslag laat zich niet volledig verwijderen met een alkalisch middel. Er blijft dan vaak een witte aanslag in de fles achter. Wanneer je dergelijke flessen behandeld met een zuur ben je die aanslag ook kwijt.

Ik ben het niet met je eens. Biersteen is een heel ander soort aanslag dan deze vellen.

Die laatste witte aanslag waarover je spreekt, dat is biersteen. Maar die vellen niet. Die zijn gewoon bier. Net zoals in je koeler.

Jacques

Citaat van: EBC op 14-01-2014  22:41 uIk ben het niet met je eens. Biersteen is een heel ander soort aanslag dan deze vellen.

Die laatste witte aanslag waarover je spreekt, dat is biersteen. Maar die vellen niet. Die zijn gewoon bier. Net zoals in je koeler.

Bier is vloeibaar en het zit aan de wanden. Het is dus geen bezinksel. En het gaat niet weg met alleen een alkalisch middel. Het is: biersteen...
In een koeler zit een eiwitaanslag.

EBC

Jacques, ik ga niet in discussie, maar je hebt ongelijk.

hansHalberstadt

Ik vind de flessenwasser zeker een goed initiatief, maar voor mij te veel werk om zoies te bouwen, maar als ik hem had zou ik hem zeker gebruiken.
Ik spoel 1 x per jaar met loog, net zoals william en dan de desinfectiestap met stoom.

 Maakt niet uit wat er nog inzit, maar het is in ieder geval steriel. en de flesjes goed omspoelen en op zijn kop wegzetten scheelt al heel veel schoonmaakwerk.
HansH

dennisbier

Een bak met schoonmaakazijn en de flessen een nacht erin laten staan, dan zal biersteen wel oplossen.
Omspoelen en een NaOH reiniging op 80 graden. Alles schoon.
Ik heb nog geen biersteen in flessen gezien, maar ik ga ze ook niet bij de slijter halen.

dennisbier

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  17:09 uGoed schoonmaken van (gebruikte) flessen is geen overbodige handeling! Ik had verwacht dat jij dat zo langzaam aan wel zou weten.

Waarom denk je dat flessenspoelmachines in grote brouwerijen meerdere baden hebben? Ik heb de onderstaande foto al meer laten zien. Dit is een foto van een bad met Chemipro Caustic waarin ik flessen heb ondergedompeld die eerder door mij 3 keer gespoeld zijn met water.



Die flesjes waren anders dan jij beweerd dus echt niet schoon!
Dit zijn eiwitten , toch?  Wat is dat bruine goedje?

RobW

Ik heb zo'n blaster in de wasbak in de schuur staan waarmee ik de flessen reinig na het drinken. De stevige straal spoelt zelfs de meest hardnekkige plakgist in seconden uit de fles. Ze zien er dan ook mooi schoon uit na het spoelen. Ik zet ze weg op zo'n flessentoren van Brouwmarkt. Het verbaast me telkens weer dat als ik de flessen onderdompel in de oxi voor het bottelen dat er altijd weer flessen zijn waaruit de substantie komt zoals te zien op Jacques zijn foto. Dat onderdompelen gaat overigens best rap in een witte specie kuip van de bouwmarkt. Na het leeg laten lopen van het flesje met oxi zet ik ze nog even een tel op de blaster en laat ze uitlekken op een flessentoren die ook even in de oxi heeft gelegen. Die ruim 3 kratten fessen heb ik dan ruim binnen het half uur gereinigd.

Oscar

Citaat van: Jacques op 14-01-2014  22:31 uAls ik flessen ga halen bij de slijter dan zit er veel rommel in.

Dat is je eigen keuze... moet je maar goed bier kopen!  ;D Als ik flessen haal zit er lekker bier in... ;D ;D ;D

Biker

Citaat van: Oscar op 15-01-2014  01:09 uDat is je eigen keuze... moet je maar goed bier kopen! ;D Als ik flessen haal zit er lekker bier in.... ;D ;D ;D

Ja, Brand zwaar blond bijvoorbeeld  ;)   :proost:

Superbeun

Vandaag heb ik de eerste test gedaan met de flessenwasser.
Ik had er de eerste keer een plastic krat overheen gezet maar die werd gelijk weggeblazen door de waterstralen (krat stuk  :-\).
De waterstralen zijn goed krachtig.
Gelukkig zijn 30 flesjes wat zwaarder, deze bleven wel staan.

Als beloofd even een actie filmpje:

Oscar

Ik mis altijd de presentatie en wat uitleg in zo'n filmpje... je mag er best wel bij praten hoor.:)  Dat maakt zo'n filmpje meteen een stuk aantrekkelijker. ;)

EvilWoutertje

Ziet er goed uit!
Kan ik bij je bestellen?  :)

Superbeun

Citaat van: Oscar op 15-01-2014  18:09 uIk mis altijd de presentatie en wat uitleg in zo'n filmpje....je mag er best wel bij praten hoor... :)  dat maakt zo'n filmpje meteen een stuk aantrekkelijker  ;)
Het is natuurlijk niet zo'n topkwaliteit als Brouwtv  :biersmile:

RB

Mooie flessenspoeler heb je gemaakt, Wat een vindingrijkheid :groots:. Echt top. Welke materialen heb je allemaal gebruikt? Wil ook zoiets in elkaar fabrieken weet alleen niet waarvan en welke materialen bestand zijn tegen welk schoonmaakmiddel, Ik kan me voorstellen dat niet alle pvc soorten tegen agressieve schoonmaakmiddelen kunnen.

mickey




Dit is een Grundfos drukpomp met een rvs 316 pomphuis, goed voor 10bar en 3500 liter per uur.


Kun u mij eens vertellen welke type pomp het is ?

RobW

Citaat van: Superbeun op 15-01-2014  16:17 uVandaag heb ik de eerste test gedaan met de flessenwasser.
Ik had er de eerste keer een plastic krat overheen gezet maar die werd gelijk weggeblazen door de waterstralen (krat stuk  :-\).
De waterstralen zijn goed krachtig.
Gelukkig zijn 30 flesjes wat zwaarder, deze bleven wel staan.

Als beloofd even een actie filmpje:

Als ze zo niet schoon zijn weet ik het ook niet meer. Mooi hoor!

Jacques

Citaat van: EBC op 14-01-2014  22:41 uIk ben het niet met je eens. Biersteen is een heel ander soort aanslag dan deze vellen.

Die laatste witte aanslag waarover je spreekt, dat is biersteen. Maar die vellen niet. Die zijn gewoon bier. Net zoals in je koeler.

Die witte aanslag zie je nadat je het grootste gedeelte van de bruine aanslag verwijderd hebt met een alkalisch middel. In feite is de bruine aanslag een mengel van een organische en anorganische verontreiniging. Strikt gesproken is alleen de anorganische verontreiniging biersteen. Maar de verontreiniging zit bijna altijd ingekapseld in de organische verontreiniging. Vandaar ook dat je moet werken met een alkalisch en een zuurreiniger om dit te verwijderen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 15-01-2014  01:09 uDat is je eigen keuze... moet je maar goed bier kopen!  ;D Als ik flessen haal zit er lekker bier in... ;D ;D ;D

Ik brouw zo veel lekker bier dat ik maar weinig bier koop.

Citaat van: Biker op 15-01-2014  01:25 uJa, Brand zwaar blond bijvoorbeeld  ;)   :proost:

Dat is een recent succes. Daar houd ik inderdaad flessen aan over. Maar ik ben wel kritisch. Ik wil alleen onbeschadigde flessen zonder witte randen in gebruik hebben.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 15-01-2014  00:48 uDit zijn eiwitten , toch?  Wat is dat bruine goedje?

Dat bruine goedje zijn de vellen 'biersteen' die vrijkomen uit de flessen. Die bruine sliertjes komen altijd vrij. Maar soms blijft er een laagje achter in de fles. Dat laagje kun je verwijderen met een zuurreiniger.

Superbeun

Citaat van: RB op 15-01-2014  21:01 uMooie flessenspoeler heb je gemaakt, Wat een vindingrijkheid :groots:. Echt top. Welke materialen heb je allemaal gebruikt? Wil ook zoiets in elkaar fabrieken weet alleen niet waarvan en welke materialen bestand zijn tegen welk schoonmaakmiddel, Ik kan me voorstellen dat niet alle pvc soorten tegen agressieve schoonmaakmiddelen kunnen.
In principe zijn alle pvc soorten wel bestand tegen de reinigingsmiddelen die wij gebruiken, we spoelen het immers na gebruik ook weg door onze pvc afvoerleidingen.
Wel heb je verschil in gewone pvc (gebruikt voor afvoeren), en drukbuis pvc (geschikt voor drukleidingen max. 60°Cen is voedselveilig).
Deze laatste gebruik je natuurlijk voor de flessenwasser.
Met alle soorten fittingen die er te krijgen zijn kun je er van alles mee maken.
Ik heb de mijne hier gekocht: http://www.pvcvoordeel.nl/pvc-drukleiding/

Superbeun

Citaat van: mickey op 15-01-2014  23:01 uDit is een Grundfos drukpomp met een rvs 316 pomphuis, goed voor 10bar en 3500 liter per uur.


Kun u mij eens vertellen welke type pomp het is ?
Deze pomp heb ik gekocht omdat hij voldeed aan de specificaties waar ik naar zocht, en de prijs natuurlijk, € 35 incl. verzendkosten via Marktplaats.
Voor de flessenwasser zou je ook een andere pomp kunnen nemen.
Iedere pomp met een debiet van 2400-3500 liter per uur, en een opvoerhoogte van minimaal 8 meter zou prima zijn, e.e.a. afhankelijk van het aantal sproeibuisjes wat je gaat maken natuurlijk.
Let wel op de opvoerhoogte, hieraan kun je zien of een pomp krachtig genoeg is om druk op te bouwen.
Bedenk van tevoren ook hoe warm je wilt gaan schoonmaken, sommige pompen (de meeste dompelpompen b.v.) kunnen maar tot 35 °C vloeistof pompen.

Dit zijn de specificaties van de pomp die ik heb: http://www.yeniiletisim.com.tr/content/products/teknik/1030.pdf



RobinB

8 m opvoerhoogte is toch maar 0,8 bar overdruk?
En de jouwe doet 10 bar? :o

Muldermans

Ik vind het echt een mooi bouwwerk! Ik spoel mijn flessen tegenwoordig gewoon in de vaatwasser ( :pan: dit moet mijn vriendin niet lezen...)
Brandschoon na een kort programma met Sun poeder


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.