Nog een HERMS in aanbouw

Gestart door ErwinH, 09-01-2014 23:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ErwinH

@ Auke0611;  bedankt voor het aanbod! Heerenveen is wel erg ver weg maar mochten we een keer in de buurt zijn.. Brouw je vaak?

Kleine update betreft doorvoer, kranen en temperatuursensoren;


In eerste instantie hebben we de doorvoer gebruikt onder op de foto met 2x een halfduims aansluiting. Hierbij gebruikten we een ronde koperen ring aan de buitenzijde voor afdichting (te verkrijgen bij autospeciaalzaak, wordt gebruikt voor carterafdichting, olie van ca. 90 graden dus). Dit dicht prima af maar het materiaal bleek niet zo roestvast als gedacht, geen goede optie dus. Daarom hebben we nu gekozen voor de bovenste samenstelling; een 15mm rechte knelkoppeling aan de binnenzijde met een platte koperen ring (tegen beschadiging van het vat) en aan de buitenzijde een halfduims-naar-15mm-knel stuk met een ronde koperen ring. Voordeel hiervan is dat aan beiden zijden zowel knel als halfduims aangesloten kan worden. Dit sluit prima af en lijkt dus een goede optie alszijnde doorvoer (maar we hebben er nog niet mee gebrouwen!).



Dit zijn de RVS kranen die we gaan gebruiken, deze zijn uit elkaar te halen en voedselveilig;



Voor het boren van het gat voor de doorvoer hebben we een 8 mm boor gebruikt om vervolgens met een trappenboor op te boren. Voor en na het opboren hebben we met een pons de ruimte waar de doorvoer komt zoveel mogelijk plat gemaakt zodat de koperen ring goed afdicht. Het is aan te raden te boren met een kolomboor en voldoende tapolie te gebruiken. Het gat moest 21 mm worden, helaas kan onze boor 20 of 22 mm boren. We hebben 20 mm geboord, wat bijgevijld en bramen weggeschuurd;





Voor de temperatuursensoren hebben we een dunwandig 12 naar 10 mm koperen buisje gebruikt (te verkrijgen bij de bouwmarkt). Deze hebben we aan het uiteinde dichtgesoldeerd met een koperen spijker (eerst ingekort). Het buisje is wat verlengd met standaard 12mm koper (dikwandig), wat vervolgens in een knelkoppeling past. Als doorvoer gebruiken we dezelfde methode als hierboven beschreven, in plaats van een 15/15 rechte knelkoppeling gebruiken we een 15/12 rechte knelkoppeling zoals te zien op de foto;



De sensor kan nu van buitenaf gemakkelijk in het buisje geschoven worden en zit 'vast' met isolatierubber van standaard 220 snoer (en kan er dus ook gemakkelijk weer uit);





Als aansluiting gebruiken we een microfoonstekker die ook driepolig is.
Hierbij nog foto's van de binnen- en buitenzijde van de ketel;





Lalleman

Wat een belachelijk mooi gereedschap hebben jullie toch ziet er vreselijk netjes uit wat jullie aan het doen zijn ging net mijn voortgang posten gaat iets minder hard ;D
Ga zo door

ErwinH

Citaat van: Lalleman op 11-01-2014  17:17 uWat een belachelijk mooi gereedschap hebben jullie toch ziet er vreselijk netjes uit wat jullie aan het doen zijn ging net mijn voortgang posten gaat iets minder hard ;D
Ga zo door

We hebben inderdaad mazzel met de werkplaats van mijn vader, vroeger werd er al veel aan brommers/motoren en auto's gesleuteld dus in de loop van de tijd wordt een hoop gereedschap verzameld die nu goed van pas komt. Bedankt voor de complimenten, de voortgang lijkt misschien vlot maar er zitten al heel wat weken voorbereiding en uitzoekwerk in (vooral van mijn ouweheer ;) )

maateke

Mooi werk, maar gaat het mixen van messing met inox niet voor problemen zorgen? Messing zal oxideren (kopergroen). Als je zo zuiver werkt zou ik niet beknibbelen op enkele stukjes inox.

ErwinH

Citaat van: maateke op 11-01-2014  18:23 uMooi werk, maar gaat het mixen van messing met inox niet voor problemen zorgen? Messing zal oxideren (kopergroen). Als je zo zuiver werkt zou ik niet beknibbelen op enkele stukjes inox.

We verwachten niet direct problemen, het messing zit niet direct op RVS (zit koperen ring tussen) en daarbij staat het spulletje normaliter droog. Alles van RVS is wel mooier maar toch aanzienlijk duurder, daarnaast kan dit altijd nog. We gaan het aanzien en ik zal updaten hoe het bevalt.

Nozem

Het verbaast me dat je dit zo dicht krijgt met 2 koperen ringen op een gekromd vlak, of heb je een andere 'truc' uitgehaald?

ErwinH

Citaat van: Nozem op 12-01-2014  20:49 uHet verbaast me dat je dit zo dicht krijgt met 2 koperen ringen op een gekromd vlak, of heb je een andere 'truc' uitgehaald?

De 'truc' met de pons helpt het gekromde vlak zoveel mogelijk recht te krijgen (zie beschrijving bij foto's). We gebruiken de twee achterzijdes van een pons, wat eigenlijk niks anders is dan 2 stukken massief rond hard metaal met een (veel) grotere diameter dat de koperen ring. Hierdoor gaat een dikke bout en dit hebben we stevig aangedraait (op één van de foto's is dit te zien). Hierdoor druk je de ketel plaatselijk dus plat met de diameter van de pons.

De tweede 'truc' is dat de buitenste koperen ring bol is (niet massief), deze kan dus relatief veel vervormd worden om het (toch iets) gekromde vlak.

ErwinH

Hierbij weer een update;

Dit weekend was de heetwaterketel aan de beurt.
Allereerst zijn we bezig geweest met aansluitingen maken aan de (eerder gefabriceerde) warmtewisselaar. Het was een behoorlijk karwei om de aansluitingen op de juiste plek te krijgen zodat de spiraal mooi in de tank hangt en er ook nog gemakkelijk uitgehaald kan worden voor bijvoorbeeld schoonmaakwerkzaamheden.





Dit is uiteindelijke gelukt, op de onderste foto is het slecht te zien maar de spiraal hangt mooi en stevig midden in het vat, ongeveer 10 cm boven de bodem.
Voor het maken van de doorvoeren hebben we weer de 'truc' met de pons uitgehaald zoals goed te zien is op onderstaande foto;



Daarna hebben we nog 3 aansluitingen gemaakt, één voor de temperatuursensor en twee om het water rond te kunnen pompen voor een betere warmteoverdracht aan de spiraal.





Daarna pijpjes gemaakt, één om water op het laagste niveau weg te pompen (ook te gebruiken voor spoelen) en de tweede om het water enige stroming te geven. Het resultaat is te zien op deze foto. De warmtewisselaar 'hangt' dus aan de twee aansluiten met koppelingen.



Daarna kranen gemonteerd en de ketel getest op eventuele lekkages, gelukkig bleek alles potdicht, ook bij hogere temperaturen.



De ketels zijn nu zo goed als klaar. Nu gaan we op zoek naar siliconen slang met een minimaal 3mm wanddikte (tegen knikken/samenknijpen) en moeten we nog even uitvogelen hoe we de slangen gaan aankoppelen. Daarnaast moet er nog een opstelling voor de pompen komen. Hopelijk volgend weekend weer een update.  :biersmile:

orangeloo

Ziet er goed uit.

Even over de slangen: In mijn HERMS heb ik het zo gedaan:

Citaat van: Orangeloo op 20-09-2012  19:59 uZojuist de knoop door gehakt en 10 meter siliconen slang besteld.
10 x 18 mm (dus 10 mm binnendiameter en 4 mm wantdikte) een rib uit mijn lijf, maar dan heb je ook wat.



Citaat van: Orangeloo op 14-10-2012  14:23 uHelemaal blij met mijn nieuwe slangen.
Geen gekl*** meer met slangklemmen. :dansen:
Deze kleinere slangen klemmen gewoon van zichzelf over de buizen, zonder slangklemmen, en geen lekkages.  :brouwen:
Ook wel lekker dat deze slangen 4 mm dik zijn en dus minder snel knikken.

BRAAF bier


Lalleman

Jullie zijn lekker bezig Erwin ziet er heel mooi uit.
Ga zo door  :groots:

BRAAF bier

Ik vraag me overigens af hoe je alles hebt afgedicht Erwin?

ErwinH

Citaat van: BRAAF bier op 20-01-2014  13:04 uIk vraag me overigens af hoe je alles hebt afgedicht Erwin?

De vijf koppelingen/doorvoeren die op de laatste foto te zien zijn, zijn afgedicht met behulp van koperen ringen (zoals te zien op een eerdere update bovenaan pagina 2 van dit topic). De kranen zijn afgedicht met voedselveilig teflon. De spiraal (warmtewisselaar) is een gescheiden systeem en de sensor is een dichte, holle buis. Is daarmee je vraag beantwoord?

ErwinH

Citaat van: Orangeloo op 19-01-2014  23:40 uZiet er goed uit.

Even over de slangen: In mijn HERMS heb ik het zo gedaan:

Bedank voor de tip! Hoeveel was je kwijt voor 10 meter? En over welke diameter buis schuif je de slangen?

orangeloo

Citaat van: ErwinH op 20-01-2014  18:01 uBedank voor de tip! Hoeveel was je kwijt voor 10 meter? En over welke diameter buis schuif je de slangen?

De buis is 12 mm buitendiameter, En volgens de site zou de prijs €113,83 zijn voor 10 meter incl. btw en verzendkosten.
Het valt mij wel op dat er nog 19 % btw staat ,is dat in Duitsland nog zo


ErwinH

Citaat van: Orangeloo op 20-01-2014  18:28 uDe buis is 12 mm buitendiameter, En volgens de site zou de prijs €113,83 zijn voor 10 meter incl. btw en verzendkosten.
Het valt mij wel op dat er nog 19 % btw staat ,is dat in Duitsland nog zo



Dank je, prijzig spul ja.
Bij Brouwmarkt verkoopt men 10x16 en 12x18 voor resp. 8 en 9 euro per meter. Beiden dus 3mm wanddikte, iemand hier ervaring mee?
Of is 4mm wanddikte wel minimaal nodig is als er met een pomp aan 'getrokken' wordt?

@ Orangeloo; ook mooie installatie!  :brouwen:  Jij werkt dus helemaal zonder doorvoeren in de ketels? En wat is de overweging geweest om te kiezen voor een filterplaat i.p.v. bijvoorbeeld een zogeheten 'wortverzamelpijp' ?  Zijn de 'deksels' van trespa?

orangeloo

Citaat van: ErwinH op 20-01-2014  21:18 u@ Orangeloo; ook mooie installatie!  :brouwen:  Jij werkt dus helemaal zonder doorvoeren in de ketels? En wat is de overweging geweest om te kiezen voor een filterplaat i.p.v. bijvoorbeeld een zogeheten 'wortverzamelpijp' ?  Zijn de 'deksels' van trespa?

Ik werk zonder huiddoorvoeren in mijn ketels omdat ik ook nog traditioneel wil kunnen brouwen, ik ben bang dat ik er een kraan op monteer dat er dan onderdelen van de kraan niet tegen de hitte van de vlam kunnen.

Ik gebruikte altijd een Javal hevelfilter maar kon onlangs een filterplaat kopen dus dat heb ik gedaan.
In eerste instantie omdat ik 2 keer had gehad in mijn HERMS dat de bostel tijdens het maischen dicht sloeg, later bleek dat ik te snel mijn pomp aan zette.
Maar toen had ik die filterplaat al gekocht. Tot dat er in een andere topic getwijfeld werd aan de functionaliteit van de Javalfilter en de filterheks:
Citaat van: EBC op 14-01-2014  17:12 uEen plaatje van mijn filter:
http://www.perronbieren.be/brouwerij?start=3

In elk van de 8 uiteinden zijn twee langsgleuven geslepen met een slijptol. Die zitten aan de onderkant, dus je ziet ze niet  ;).

Het aftappunt zit in het midden. Elk van de 8 takken heeft een gelijke afstand naar het aftappunt. Hierdoor wordt op 8 plaatsen gelijkmatig over de bodem wort afgenomen.
Dit in tegenstelling tot het bekende Javal filter, dat eigenlijk enkel op het aftappunt zelf wort wegneemt. De rest van de cirkel doet nauwelijks mee.

De filterheks ligt tegen de wand van de ketel, en creeert een preferente stroming tussen de wand en de bostel. Dat is vanzelfsprekend ook niet optimaal.

Overigens is rendement sterk afhankelijk van de verhouding maischwater/spoelwater. Daarmee is het niet constant voor verschillende biertypen. De hoeveelheid maischwater is immers afhankelijk van de hoeveelheid mout die je gebruikt. De rest is dan spoelwater.
Ik gebruik altijd een water/mout verhouding van ongeveer 4,5.

Dit ging over het rendement, en omdat ik toch die plaat nog had heb ik deze vorige week ingebouwd.
Het is nog niet optimaal, want afgelopen weekend heb ik er voor de eerste keer mee gebrouwen en toen bleek dat er toch nog wat fijne drap door de filterplaat was gegaan en deze drap verstopte mijn kleine filtertje onder de filterplaat.

De deksels zijn inderdaad van trespa.

ErwinH

@ Orangeloo; bedankt voor de respons, jouw argumentatie helpt ons ook weer verder.


Hierbij weer een kleine update...

Allereerst hebben we een ophanging gemaakt voor de sproeier. Deze is gemaakt van trespa met daarop een op maat gemaakt klemblok. Deze past perfect tussen de twee handvaten van het fust, om het geheel te borgen (zodat ook gemakkelijk met één persoon de hoogte te verstellen is), wordt het geheel simpel ingeklemd met twee flessenstops.





Daarnaast is er een hoop tijd gestoken in het maken van de pompinstallatie. Hierbij hebben we gekozen voor een 'by-pass' zodat de stroming (debiet) enigszins te regelen is. Voor één pomp is dit nu klaar, het was even werk dit pas te maken, voor de tweede pomp is dit gemakkelijke na te bouwen. De twee pompen komen samen op een trespa plaat vast te zitten waarbij de regelkranen extra steun zullen krijgen. De aansturing van de pompen houden we in eerste instantie simpel.



Inmiddels hebben we 12x18mm siliconenslang aangeschaft (wanddikte van 3mm), deze past perfect strak om een 15mm pijp (vooralsnog geen slangenklemmen nodig). Voorlopig sluiten we slangen aan op kranen, pompen e.d. aan door middel van 15mm koperpijp.

Als laatst is er vooruitgang geboekt met de temperatuurweergave. Hiervoor gebruiken we een Arduino, in eerste instantie alleen om temperaturen uit te lezen en weer te geven (actuele temp.en dt).



Binnenkort volgt weer een update, het 'echte' brouwen wordt binnenkort realiteit  :brouwen: :D

Dick

Beste Erwin,

Wellicht een domme vraag maar wat de functie van de "t-splitsing" naast de kogelkraan op foto van pomp met by-pass?

zeebrew

Poeh, indrukwekkend allemaal! Als je net zo goed brouwt als bouwt komt het met je bieren helemaal goed!

ErwinH

Citaat van: Dick op 26-01-2014  11:34 uBeste Erwin,

Wellicht een domme vraag maar wat de functie van de "t-splitsing" naast de kogelkraan op foto van pomp met by-pass?

Beste Dick,

Ik neem aan dat je de 't-splitsing' bedoelt tussen de kogelkraan en de t-splitsing die de uitvoerstroom van de pomp aftakt. Dit is een leidingklem die alvast om de leiding is geschoven. Hier komt nog een plaat/versteviging achter om krachten die op de kraan worden uitgeoefend op te vangen. We merkten namelijk dat er aardig kracht op het pomphuis komt te staan bij het draaien aan de kraan.

ErwinH

Citaat van: zeebrew op 26-01-2014  11:42 uPoeh, indrukwekkend allemaal! Als je net zo goed brouwt als bouwt komt het met je bieren helemaal goed!

Beste Zeebrew,
Bedankt voor het compliment, of het ook allemaal goed functioneert moet natuurlijk nog ondervonden worden maar het 'echte' brouwen begint steeds meer te kriebelen!  :brouwen:
Ik zag trouwens dat je in Zeewolde woont, is daar een brouwclub of iets dergelijks actief?

Dick

Dit is een leidingklem die alvast om de leiding is geschoven. Hier komt nog een plaat/versteviging achter om krachten die op de kraan worden uitgeoefend op te vangen.

Dank je, kon het niet zo goed zien op de foto.

Lalleman

Hey Erwin jullie zijn alweer opgeschoten.
Het ziet er allemaal prima uit ga zo door.

zeebrew

Citaat van: ErwinH op 26-01-2014  12:29 uBeste Zeebrew,
Bedankt voor het compliment, of het ook allemaal goed functioneert moet natuurlijk nog ondervonden worden maar het 'echte' brouwen begint steeds meer te kriebelen!  :brouwen:
Ik zag trouwens dat je in Zeewolde woont, is daar een brouwclub of iets dergelijks actief?
Nee, in Almere wel, maar als er in Harderwijk een initiatief is, er zijn meerdere Harderwijkers en Veluwenaars actief, dan houd ik me aanbevolen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.