Zonde van het restant bier na hevelen!

Gestart door Edolem, 19-12-2013 22:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Hoi, ben ik weer...
Ik heb me zo een 30 liter vergistingsvat met een grote waterslot. Allemaal super, maar het vaatje is erg breed. Kraantje zit ter hoogte van 10 liter, en is dus niet te gebruiken om van gistingsvat over te hevelen naar lagervaatje. Het gewone standaard heveltje laat ook ongeveer 5 liter achter. Erg zonde. Dus ik heb me nu een opbergvaatje genomen (ongeveer 5 liter), relatief hoog maar niet zo breed, waarin ik het laatste restje giet. Uurtje wachten (met deksel erop) en dan overhevelen bij de rest. Is dit een goed idee of veel te gevoelig voor besmettingsgevaar, mits ik alles netjes schoon houd?

Dirtbag

Sonde:

;)


Tip, hou het vergistingsvat voorzichtig scheef als je bij het onderste deel gaat hevelen. Op die manier kun je het verlies beperken tot 300 ml. Wel voorzichtig doen zodat je de gist niet in suspensie komt en je grote hoeveelheden mee zuigt.

db

Fripel

Of gebruik een aanzuigfiltertje op je hevel:

Citaat van: Fripel op 16-12-2013  15:26 uIk gebruik sinds kort een aanzuigfiltertje uit een Saeco Via Venezia espressoaparaat.
Dit zit aan de slang die in de waterbak zit van deze koffiezetter.
Het is een heel simpel kunststof gaas filtertje waar een dunne siliconenslang klemmend in past.

Dit filtert perfect voor bottelen en overhevelen van bijvoorbeeld koud-gehopt bier uit een mandfles naar het bottelvat.
Bijkomend voordeel is dat je over het algemeen minder verlies hebt, je kunt langer doorhevelen dan wanneer je een anti-droesem-kop gebruikt. Ik heb hem met een kort stukje slang onderaan de staande pijp van mijn hevel bevestigd.
Het is Saeco typenr 144650100 maar wel wat lastig te krijgen denk ik, die van mij komt uit een afgedankt exemplaar.



Ronnie

Hou het simpel en makkelijk:
Voor die laatste liters gebruiken we hier PET flessen van mineraalwater:
5 L's van Cristalline, Colruyt of Montille van Delhaize of simpelweg 2 of 1,5 L flessen.
De allerlaatste hevelrestjes gaan met het juiste gewicht kristalsuiker in enkele 25 of 33 cl flesjes, kroonkurk er op en in huis op warme plaats.
Daarmee heb je over een 10 tal dagen al een voorproefje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.