HERMS zelfbouw

Gestart door Nozem, 12-12-2013 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nozem

Nu begrijp ik ook wat vrouwen bedoelen met een lekker dagje winkelen, vandaag heb ik het volgende gekocht ;D:





Gisteren wist ik nog niet wat een HERMS installatie was maar nu heb ik besloten om er een te gaan maken, en het begin is er. 3 rvs vaten van 40 liter met hermetisch afsluitbare deksels, m.i. zou je de vaten zelfs als drukvat kunnen gebruiken.

Ik heb al een schema getekend met daarop de belangrijkste componenten, moet deze nog even digitaal maken en dan zal ik deze hier plaatsen. Het basis idee is me wel duidelijk maar moet nog erg veel uitzoeken over hoe te filteren en spoelen, etc. Ik ben vorige week begonnen met blik brouwen dus ik heb nog heel wat te leren.

Ik zal mijn vorderingen hier plaatsen, hopelijk kunnen jullie me helpen met het voorkomen van domme beginnersfouten.

Herman

Ziet er mooi uit, laatst op Marktplaats ook zulke (deze?) gezien. Regel ook meteen even een grote koelkast voor gecontroleerde vergisting, dan heb je de zaken meteen goed voor elkaar. Ik heb zelf overigens geen herms.

KJ!

Zien er mooi uit! Zijn er nog meer te koop?

Nozem

De vaten komen inderdaad van Marktplaats. Mogelijk kan de verkoper in de toekomst nog meer vaten leveren, op dit moment niet, anders had ik die ook wel willen kopen.

Als ik het goed heb begrepen ziet een HERMS installatie er als volgt uit:



Zit ik nog op het goede spoor?

Heeft iemand nog onderdelen liggen die hij/zij wil verkopen en die ik kan gebruiken?

orangeloo

Citaat van: Nozem op 12-12-2013  23:39 uAls ik het goed heb begrepen ziet een HERMS installatie er als volgt uit:



Zit ik nog op het goede spoor?


Als je de vaten naast elkaar zet heb je 2 pompen nodig (1 voor filteren /overhevelen na maischen en 1 voor spoelwater),
als je de maischketel hoger zet dan de kookketel red je het met 1 pomp.
Mijn HERMS ziet er zo uit.  :brouwen:


Greggy

Citaat van: Nozem op 12-12-2013  23:39 u

Zit ik nog op het goede spoor?

Volgens mij wel. Maar is hetgeen je getekend heb ook hoe je het fysiek jou willen bouwen? Want dan zie ik enkele mogelijke problemen qua proces en aan te schaffen componenten:
- Huiddoorvoeren onderaan de vaten; prima
- Alle leidingen laten leiden naar 1 pomp; hoe wil je dit doen? Ik heb nog geen fatsoenlijke 4-wegkleppen gevonden.
- Na de pomp; zelfde klep/probleem wellicht.
- Proces overpompen naar Boil Kettle; van onderaf oppompen in de kookketel is goed qua luchtinslag maar stelt eisen aan de pomp (qua kracht). Wij hebben ook een dip-pipe gebruikt a la Orangeloo's tekening. Check anders mijn HERMS, in de apparatuur sectie op dit forum.

Hoe wil je verwarmen?

FremBrew

Citaat van: Orangeloo op 13-12-2013  08:28 uAls je de vaten naast elkaar zet heb je 2 pompen nodig (1 voor filteren /overhevelen na maischen en 1 voor spoelwater),
als je de maischketel hoger zet dan de kookketel red je het met 1 pomp.
Mijn HERMS ziet er zo uit.  :brouwen:



Hallo,
Een mooi voorbeeld vind je op www.wistabri.net zo ben ik mijn installatie ook aan het bouwen.

Huupke

Citaat van: Greggy op 13-12-2013  09:06 uVolgens mij wel. Maar is hetgeen je getekend heb ook hoe je het fysiek jou willen bouwen? Want dan zie ik enkele mogelijke problemen qua proces en aan te schaffen componenten:
- Huiddoorvoeren onderaan de vaten; prima
- Alle leidingen laten leiden naar 1 pomp; hoe wil je dit doen? Ik heb nog geen fatsoenlijke 4-wegkleppen gevonden.
- Na de pomp; zelfde klep/probleem wellicht.
- Proces overpompen naar Boil Kettle; van onderaf oppompen in de kookketel is goed qua luchtinslag maar stelt eisen aan de pomp (qua kracht). Wij hebben ook een dip-pipe gebruikt a la Orangeloo's tekening. Check anders mijn HERMS, in de apparatuur sectie op dit forum.

Hoe wil je verwarmen?

Misschien bestaat er geen vierwegklep maar het is wel te maken met meerdere kleppen. Je zult een ringleiding of een matrix moeten maken. Ik heb het nu ontworpen met 17 kleppen waardoor je ook alles aan een CIP station kunt koppelen. Ik zal het ontwerp binnenkort online zetten. Tevens heb ik op deze manier ook maar 1 pomp nodig.

Let wel: dit us allemaal theorie want het is nog niet in bedrijf.

Nozem

Het schema is nog symbolisch getekend, exacte in/uitstroom locaties moet ik nog bepalen.

Ik zat zelf aan een zelfbouw 4-weg klep te denken.  De zuigkant van de pomp 'ziet' 3 aanvoer bronnen, het zelfde geldt voor de perszijde. Vanaf de pomp gezien krijg je eerst een verzamelbuis (manifold) met 3 ingangen of 3 uitgangen. Achter elke in/uit gang zit een kogelklep. Je hebt dan wel dat na het overschakelen de manifold nog gevuld is met het vloeistof uit de vorige cyclus, maar dit is geen enkel probleem zover ik kan inschatten, je bent immers geen kritische chemicaliën aan het mengen.

Verwarming van de heet waterpan ben ik nog niet uit, elektrisch lijkt me beter regelbaar maar als je het gastoevoer na de brander goed kunt regelen met een elektrische regelklep zal het net zo goed zijn verwacht ik. Ik ben nog niet zo bekend met regelkleppen voor gasinstallaties, moet ik ook nog uitzoeken. Voor de kookpan lijkt me een gasbrander het meest praktische. Als ik dan toch gas gebruik gaat mijn voorkeur uit naar 2 gasbranders.

EDIT:

Misschien is deze klep wel geschikt:
http://www.ebay.nl/itm/24v-1-2-DC-Electric-Solenoid-Valve-Water-Gas-Diesel-/320929245396?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item4ab8dfa8d4
Want elektrisch heeft wel mijn voorkeur omdat de installatie heel wat kleppen krijgt, dan zijn fouten snel gemaakt. Met deze kleppen en regelunit heb je dat natuurlijk niet. Gezien het aantal kleppen dat ik nodig heb mogen de kleppen niet te duur zijn, maar of je van deze klep nu veel mag verwachten? iemand ervaring met deze low budget kleppen uit China?

Greggy

Succes met het vinden van de 4-wegklep. :) Dat was mijn grote probleem destijds toen ik een ontwerp had gemaakt.
Mijn gedachte met 3x 4-wegkleppen (voor iedere ketel 1 :)) had ook te maken met de schoonmaakcyclus. Ieder vat kan je dan schoonmaken en direct de vloeistof laten weglopen.
Mijn RVS 2-weg kleppen heb ik gewoon van RVS Paleis.

Jou Ebay-klep lijkt mij niet helemaal geschikt voor ons 'werk'. Volgens mij is deze klep niet niet FDA approved/food grade. Als je daar kokend wort doorheen laat gaan komen er stofjes mee die niet gewenst zijn. Maar goed, ik zie wel meer mensen op deze site gewoon met Gardena spul aan de gang. Het is maar net wat je wilt. :D

Ook ik zoek nog automatische kleppen (liefst RVS, en food-grade). Mocht je nog wat leuks vinden.

Nozem

Een food grade certificaat bij je klep is wel het mooist  maar als ik deze niet heb lig ik daar niet wakker van. Het is natuurlijk ook niet gezegd dat de klep zonder zo'n certificaat niet geschikt zou zijn voor voedsel toepassingen. Als onderdelen een bepaald certificaat hebben wil dat niet zeggen dat het onderdeel daadwerkelijk anders is, het ding is alleen getest en gekeurd zodat bedrijven het ding verantwoord kunnen gebruiken. Is er eigenlijk een officieel test instituut die bepaald of een klep een food grade krijgt? Of is dit aan de fabrikant om te bepalen, soort van CE keur?

M.i. is het erg belangrijk om de installatie goed te spoelen voor en na gebruik, dan zal het verder wel meevallen.

Ik heb de verkoper van de klep al gevraagd wat de prijs bij afname is van meerdere stuks, misschien kunnen we samen wat kopen. Maar ik zoek nog wel even verder, ik word nog niet direct wild enthousiast van deze klep.

Maartennijhof

Als je met 1 pomp simpel een herms wilt maken moet de HLT hoger staan dan de maischketel.
Zo kun je het spoel gedeelte door natuurlijk verloop laten "lopen"

Verder plaatst je op elke ketel direct op de uitloop een kraan. Begin daar maar eens mee te tekenen, dan wordt het een stuk eenvoudiger.
Zie ook onze brouwTV aflevering om als alternatief in de HLT een platenwisselaar te gebruiken i.p.v. een spiraal.
Je hebt dan wel een 2e (mini) pompje nodig.

Nozem

Mogelijk kan ik een stuk geperforeerde rvs plaat kopen welke ik als filterplaat voor de maischketel wil gebruiken.  Omdat het een reststukje is de diameter kleiner dan de ketel. Omdat de bodem bol is zal de plaat vanzelf aan de rand gaan aanliggen en afdichten, dus volgens mij moet dit wel werken, hoe denken jullie hierover?



Onder het filter zit wel een paar liter "dode" ruimte wat je in eerste instantie niet weg kunt pompen omdat het filterbed niet mag droogvallen, als ik het goed heb begrepen. Het wort in de "dode" ruimte wordt uiteindelijk bij het spoelen wel meegenomen dus het volume van deze ruimte maakt niet zoveel uit lijkt me, klopt dit?

En hoe denken jullie over een roer werk in de maischketel, voegt dit veel toe? Behalve veel werk.

EDIT:
Voor het aanbranden hoef je niet druk te maken bij een HERMS dus daar hoef je niet voor te roeren. Voor de temperatuur verdeling lijkt  het me wel beter, hoewel door het circuleren je wellicht voldoende stroming krijgt.

seed7

Citaat van: Nozem op 14-12-2013  21:09 uhoe denken jullie hierover?

Gezien de investering (tijd, geld) die je voor een HERMS moet doen tov een simpele 1-pansinstallatie zou ik bij de bouw van een HERMS geen concessies doen.

Ingo

Nozem

Citaat van: seed7 op 15-12-2013  08:40 uGezien de investering (tijd, geld) die je voor een HERMS moet doen tov een simpele 1-pansinstallatie zou ik bij de bouw van een HERMS geen concessies doen.

Zo denk ik er ook over, maar als het nagenoeg geen waarde toevoegt kun je wellicht je tijd en geld beter besteden. Ik zal eens wat meer info zoeken, heb er nog niet goed naar gezocht.

seed7

In die mooie ketels die je hebt zou ik geen zaag zetten om de bovenkant er af te halen. Dan zit je dus aan een gedeelde filter bodem, die zou ik niet in een ronding leggen omdat dat meer instabiliteit toevoegt.

Ingo

Nozem

Citaat van: seed7 op 15-12-2013  10:46 uIn die mooie ketels die je hebt zou ik geen zaag zetten om de bovenkant er af te halen. Dan zit je dus aan een gedeelde filter bodem, die zou ik niet in een ronding leggen omdat dat meer instabiliteit toevoegt.

Het koste mij ook eerst wat moeite met idee om een slijptol in het vat te zetten, maar als het nodig is dan moet het maar. En het is RVS dus het kan ook weer aan elkaar gelast worden, maar daar zal het niet mooier van worden.
Maar een gedeelde filter is een goed idee waar ik nog niet aan gedacht had. Voor de instabiliteit ben ik trouwens niet bang omdat het filter in het midden gecentreerd zit, eventueel met iets van een moer zodat je zeker weet dat het filter geen kant op kan.

Ik had eerst nog ideeën om het heet water vat elektrisch te verwarmen maar m.i. is dit niet echt handig. Naar schatting gaat het ongeveer een uur kosten om 40 liter water 70 °C te verwarmen met een 3600 Watt element. Dus nu maar opzoek naar een modulerende gasklep uit een CV installatie want uiteindelijk heb ik de wens om alles zoveel mogelijk te automatiseren.

Nozem

Ik heb nog eens nagedacht over zo'n deelbaar filter maar zie het toch niet helemaal zitten. Want hoe krijg je met zo'n filter al het bostel uit de ketel zonder een knoeibende te krijgen?

Ben nog steeds bezig met zoeken van alle onderdelen, ik verwacht dit weekend alle onderdelen te hebben. Ik ben alles meteen in 3D aan het tekenen zodat ik niet tegen onverwachte dingen aanloop. Ik zal vandaag of morgen eens een tekening plaatsen en ben dan benieuwd of ik wat over het hoofd gezien heb wat jullie wel zien.

seed7

Citaat van: Nozem op 19-12-2013  19:08 uIk heb nog eens nagedacht over zo'n deelbaar filter maar zie het toch niet helemaal zitten. Want hoe krijg je met zo'n filter al het bostel uit de ketel zonder een knoeibende te krijgen?

Scheppen.

Onder het zwaartepunt twee asjes aan de ketel solderen, in een glijlagertje hangen zodat je de ketel makkelijk op de kop kunt kiepen.


Ingo

Dirtbag

Citaat van: seed7 op 19-12-2013  22:19 uScheppen.

Onder het zwaartepunt twee asjes aan de ketel solderen, in een glijlagertje hangen zodat je de ketel makkelijk op de kop kunt kiepen.


Ingo

Prachtig idee, let er wel zeer grondig op dat je ze ietsje boven het zwaartepunt zet. Het is euuhhh... vervelend als je ketel tijdens het roeren opeens op de kop gaat staan en je in allerijl een hete ketel grijpt om hem overeind te houden.

Het hoeven ook niet echt lagers te zijn, een stuk pijp met een iets dunnere er in om als drager te fungeren. Als je halve buizen gebruikt kunje de ketel er ook nog uit tillen.

Als je de buizen groot genoeg maakt kun je er ook een boutje doorheen zetten om de twee buizen op elkaar te vergrendelen.

/Edit.
Als je een deelbaar filter er in zet kun je met twee kleine stripjes RVS en vier miniscule boutje-schroefje ze weer permanent aan elkaar koppelen. Mocht er weer de noodzaak zijn kun je loskoppelen.


mvg

db

orangeloo

Citaat van: Nozem op 14-12-2013  21:09 uEn hoe denken jullie over een roer werk in de maischketel, voegt dit veel toe? Behalve veel werk.

EDIT:
Voor het aanbranden hoef je niet druk te maken bij een HERMS dus daar hoef je niet voor te roeren. Voor de temperatuur verdeling lijkt  het me wel beter, hoewel door het circuleren je wellicht voldoende stroming krijgt.

Een roerwerk in een HERMS is zeker niet gebruikelijk / gewenst. Het is de bedoeling dat je een filterbed vormt. Dat juist één van de voordelen van een HERMS: heldere wort.

En inderdaad het rondpompen vervangt het roeren.

Nozem

Het kantelen van het vat is inderdaad wel een creatief idee, maar in eerste instantie spreekt het me nog niet zo aan omdat ik van plan ben om alle tubing vast uit te voeren. Elke keer als je het vat wilt kantelen moet je de tubing loskoppelen.

Anderzijds met mijn huidig ontwerp zal er altijd wel wat bostel naast het filter vallen bij het omhoog trekken bij het filter. Dus dan moet ik in ieder geval rekening houden met dat de onderste aansluiting van het vat gemakkelijk los gehaald kan worden zodat alle troep uit het vat verwijderd/gespoeld kan worden. Misschien dat ik dan onder het maischvat een bajonetsluiting maak met een klein stukje flexibele slang. Verder wil ik flexibele slang zoveel mogelijk vermijden omdat het slechts een kwestie van tijd is tot dat deze dingen gaan lekken.

Herman

Citaat van: Nozem op 14-12-2013  21:09 uEDIT:
Voor het aanbranden hoef je niet druk te maken bij een HERMS dus daar hoef je niet voor te roeren. Voor de temperatuur verdeling lijkt  het me wel beter, hoewel door het circuleren je wellicht voldoende stroming krijgt.
Als je een filterplaat gebruikt niet, maar als je op een andere manier filtert (heks, Javal e.d.) dan is verbranding helemaal niet uit te sluiten weet ik uit ervaring...

Nozem

Citaat van: Herman op 19-12-2013  23:47 uAls je een filterplaat gebruikt niet, maar als je op een andere manier filtert (heks, Javal e.d.) dan is verbranding helemaal niet uit te sluiten weet ik uit ervaring...

Hier ben ik dan wel benieuwd naar, hoe krijg je dit dan voor elkaar?
PS Ik ga gebruik maken van een filterplaat dus daar maak ik me niet druk om.

Herman

Maischen in weckketel, rondpompen en dan na maischen verbrande mout aantreffen... Vandaar dat ik nu als modificatie een filterplaat ga gebruiken, wellicht dit weekend proefdraaien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.