Snel gistingsproces?

Gestart door TonvR, 28-11-2013 18:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TonvR

Ik heb Diabolo van Brewferm gebrouwen op woensdagavond 20-11-2013. Na 24 uur werd de geur al minder en minimale activiteiten in het waterslot. Zaterdag 23-11-2013 heb ik in het vat gekeken en zag wel dat er schuimvorming is geweest. 500 g suiker met 1 liter water toegevoegd. Sinds woensdag 27-11-2013 geen  merkbare activiteiten meer.
Het sg gemeten en ligt op 1.010,5  (advies 1.010) Op het brouwsel nog enige sporen van het proces te zien.
Kan ik morgen al gaan bottelen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
gr Ton

Gerb

Ik zou nog een weekje wachten. Het bier zal uitvergist zijn, maar ik denk dat je ook nog wat gist wilt laten bezinken. Bij het bottelen zul je maar een fractie gist hoeven mee te nemen om hergisting in de fles te krijgen.

Jacques

Citaat van: Gerb op 28-11-2013  18:16 uIk zou nog een weekje wachten. Het bier zal uitvergist zijn, maar ik denk dat je ook nog wat gist wilt laten bezinken. Bij het bottelen zul je maar een fractie gist hoeven mee te nemen om hergisting in de fles te krijgen.

Als het bier is uitgist vlokt de gist snel uit. Langzaam uitvlokken gebeurt vaak wanneer de vergisting niet zo snel verloopt.
Om het uitvlokken te bevorderen kun je het bier een paar dagen koel wegzetten.

Het meenemen van de gist is niet nodig op voorwaarde dat niet niet te lang wacht met bottelen. Er zweeft dan nog voldoende gist in het bier voor een vlotte hergisting is mijn ervaring.

TonvR

Hoi Gerb & Jaques,
Bedankt voor jullie informatie. Zal het wat kouder proberen te zetten en kijk over 2 dagen of het brouwsel wat helderder is geworden. Hebben jullie nog suggesties voor het tweede blik brouwsel wat ik direct hierna wil gaan doen?

groet,

Ton

Jacques

Citaat van: TonvR op 29-11-2013  16:47 uHebben jullie nog suggesties voor het tweede blik brouwsel wat ik direct hierna wil gaan doen?

Er zijn heel veel verschillende blikken te koop. De meeste kun je vinden bij Brouwmarkt. Voor elke smaak. Zoek er eentje uit die je aanspreekt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.