Kan hydrometer tegen hete vloeistof?

Gestart door Marcus, 29-04-2005 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcus

Hallo allemaal,

Hier een simpel vraagje, omdat ik het echt niet weet:
Mag je een hydrometer in hete vloeistof (bijvoorbeeld 90 graden) hangen? Of spat het ding dan uit elkaar? Is een hydrometer vacuüm van binnen (waardoor er geen hoge luchtdruk in kan ontstaan bij hoge temperatuur)?
Alvast bedankt!

Hopmans

Hoi Marcus,

Ik weet het ook niet.

Maar ik weet wel dat men bij deze temperatuur niet behoort te meten met een hydrometer.
Van het hete wort dient men een sample te nemen, en deze koelt men vervolgens af tot 20 graden ( ijktemperatuur vd hydrometer).
En hier hangt men dan de hydrometer in.

Groetjes,

Hoppie

MO

Volgens mij kan het prima. Er zijn ten slotte ook omrekeningstabellen voor. Ik ken een "professionele" brouwer (is een beetje een prutser) die altijd bij hoge temperatuur zijn SG's meet.

Herman

Peng! Da's de respons van je hydrometer (eigen ervaring jaren geleden).

Marcus

Citaat van: Herman Holtrop op 29-04-2005  12:15 uPeng! Da's de respons van je hydrometer (eigen ervaring jaren geleden).

Dat vreesde ik al. Maar dat met dat sample af laten koelen is een goed idee! Ga ik doen. Die omrekentabellen zullen er wel zijn voor de wat lauwere temperaturen.

Dank u!

Edgar

Ik heb er ook eens één laten ploffen door hete vloeistof.

 :degroeten:

Christiaan

Hee Marcus,
Wat de temperatuur van de hydrometer betreft is het bij mij altijd goed gegaan, ik ga echter niet hoger dan een graad of 70. Als je omrekentabellen gebruikt vind je dit machientje wellicht wat handiger. http://www.indata.com/collectionsoft/mybrewcollection/hc0.html
Groeten,
Christiaan

Hopmans

Hoi,

Natuurlijk zijn er omrekentabellen.
Maar zo dicht mogelijk bij de ijktemperatuur zitten is het meest optimaal.
Nadeel is weer de afkoeltijd, terwijl het brouwsel doorkookt.

Te koud water om af te koelen kan ook weer het maatglas doen breken.

Tja, ....

 :degroeten:

MO

100 ml kokende wort is in ca 5-10 min afgekoeld in een dunwandig pannetje in een afwasbak met goed koud water

Herman

Of een erlenmeyer onder een lopende kraan schudden. Werkt binnen een minuut.

dirk

Een dubbelwandige maatcilinder bouwen is nog makkelijker.
Gewoon solderen van koper, met een in- en uitlaat, respectievelijk boven en onder.
Dan maar aansluiten op de kraan! In no-time koel, heb deze ook gezien bij de Grolsch brouwerijen.

Dirk


Jacques

Hoi Dirk,

Dat is nog eens een goed idee. Zo simpel dat je hem over het hoofd ziet, dat zijn volgens mij de beste ideeën  :duimop:

BuBS

Hi,

Ik gooi regelmatig een Hydrometer in mijn kokende wort. En dit gaat altijd goed, ik doe dit om mijn SG te meten. Met behulp van Pro-mash kan ik dan het SG op 20°C meten.

Gr BuBs


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.