Bouwer of kok?

Gestart door Hoppie, 20-04-2005 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat ben jij? Een bouwer of een kok.

Bouwer
3 (7.5%)
Kok
15 (37.5%)
Beide
22 (55%)
Anders
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 35

Hopmans

Beste medebrouwers,

Naar aanleiding van de schitterende installatie van Ad, schoot me eigenlijk deze vraag te binnen.

Mijn goede clubmaat Wim zegt wel eens;
Er zijn twee soorten brouwers ; bouwers, en koks.
De bouwers zijn liever in de weer met bv een herms met al zijn technische facetten, en de koks
zijn meer gefocust op het ontwikkelen van recepten met meestal simpele installaties.

Zo ben ik zelf ook meer een kok met een simpel " installatietje ".
Ik denk dat Jacques, Martin en Johannes dat ook zijn.
Ad en Cis zijn (het kan haast niet anders) echte bouwers.
Zo zijn er natuurlijk ook bij die beide zijn; Ik denk zelf Adrie bijvoorbeeld.

Wat ben jij?

 :degroeten:

Rob van der Jagt

Hallo Forumianen,

Een leuk en herkenbaar onderscheid. Ik ken inderdaad geen koks die het leuk vinden om eerst een fornuis te bouwen.  ^-^

Ben zelf vorig jaar gevallen voor een speidel-keteltje (zie www.speidel-behaelter.de) waar ik lekkere biertjes mee fabriceer in mijn tuinhuis.

Zie mezelf dus duidelijk als kok!

Rob  :beersmiley:

De Middelsluisse Bierbrouwerij

Johannes

Ha,

Ik ben duidelijk kok in dit geval, neemt niet weg dat ik een beetje knutselwerk wel tof vind. Ik ben nog altijd erg tevreden als ik aan het spoelen met mijn spoelbox toe ben.

Een wurms vind ik ook geweldig, en denk dat ik daar ooit nog wel eens mee begin maar niet in dit huis.

Johannes

Cisdevésser

Hoi Allemaal,

Ik kan jullie vertellen dat ik eigenlijk beide ben.

Ten eerste het bouwen, dit is DE manier om een installatie te verkrijgen die aan al je persoonlijke wensen voldoet.
Verder is het zo dat je een echt tevreden gevoel krijgt als je zelf iets bedenkt en bouwd wat ook nog werkt zoals je dit zelf gedacht/berekend  had, en er is niets leuker dan te blijven denken aan mogelijke verbeteringen die het brouwen nog leuker kunnen maken.

Dan de kok, ja ik vind het heerlijk om te koken, ook hierbij ga ik geen enkele uidaging uit de weg.
Het is echt fun om in de keuken te stoeien met allerlei verse ingredienten en kruiden om zodoende een smakelijke maaltijd op tafel te zetten, hoe exotischer hoe liever !!
Zolang als we getrouwd zijn, nu al meer dan 30 jaar, heeft mijn vrouw op zondag nog nooit gekookt, dan is de keuken mijn domein !!

Nu het geheim van de smid, als ik op zondag in de keuken in de weer ben, zit mijn vrouwtje lekker relaxt te genieten ven een zelf gebrouwen biertje...........................

Groetjens....Cis

Adrie

Nou, Hoppie, koken is niet mijn grootste hobby, brouwen wel. En bouwen trouwens ook, of het nu verbouwen is of knutselen aan de installatie. Ik heb niet voor niets een WURMS gebouwd.

Koken associeer ik met kruiden en die gebruik ik zeer zelden in bier. Maar ik vind het wel leuk om recepten samen te stellen en aan die recepten te sleutelen, dus ik ben eigenlijk beide.

Adrianus Tripel

Hoi forumleden,

Ik ben ook meer van beide zijden. Pas een Wurms gebouwd en tot volle tevredenheid. De ultieme test gedaan door er op 1 dag 3 brouwsels uit te wurm(s)en. 75 liter totaal.

Bierrecepten uitvlooien doe ik niet maar sinds onze trouwdag, inmiddels ook al weer zo'n 26 jaar, sta ik elke dag in de keuken. Is op de weegschaal ook wel te zien.

Om iets in elkaar te zetten is de voorpret even belangrijk. Eerst uitzoeken hoe je iets wilt hebben. Dan op zoek naar de spulletjes en eventueel waar hulp te krijgen als je zelf bv. geen rvs kunt lassen. Als het resultaat dan aan de verwachting voldoet komt er toch wel een trots gevoel in je op.

Kortom, ik ben blij een b(r)ouwer te zijn.

Groeten
Ad

Eduard

Ik vind het een beetje moeilijk om nu precies aan te geven in welke categorie ik val. Bouwen is zeker leuk, maar meer dan mijn tegenstroomkoeler, een wortverzamelpijp en een kast voor de biertaps heb ik niet in elkaar gezet.  Toch kan ik lekker wegmijmeren op gedachtes die mij langs een middelgrote, zelfgebouwde brouwerij voeren waar het brouwen per hectoliter gaat :) Voorlopig echter woon ik nogal krap dus is er geen sprake van bouwen aan een grotere installatie, helaas...

Maar koken vind ik ook fijn. Ben niet zo experimenteel aangelegd qua koken, 't is meer de traditionele gerechten die ik maak, maar die gaan er dan ook wel goed in. Geen sushi voor deze kearl dus, al was't alleen al dat ik niet van vis houd.

Met bierrecepten heb ik nog niet zo gegoocheld. Het brouwen is vooraleerst noodzaak in het dure Noorwegen waar de speciaalbiertjes niet netjes in sixpackjes in de winkel liggen. Daarom brouw ik eigenlijk alleen maar biersoorten die ik destijds in Nederland graag kocht, en meestal maak ik daarbij gebruik van recepten die een prijs hebben gewonnen of die behoorlijk aangescherpt zijn (de bekende kloonrecepten van dit forum). Als ik die allemaal eens een keertje gehad heb, of ik zit met wat losse ingrediënten, dan wil ik nog wel eens iets zelf bedenken of een bestaand recept drastisch aanpassen.

Groeten uit zonnig Oslo

Eduard samenvol

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.