OBBK 2013 A1 Pilsener Urtyp

Gestart door Hoppenbrouwers, 23-09-2013 16:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Bij dezen het winnende recept in de klasse A met 86 punten.

Het bijzondere aan dit bier vind ik dat het juist niet helemaal met de geëigende middelen gemaakt is. Ik had hier voor t eerst high gravity gebrouwen met 35 liter en na het koelen 15 liter koud en onbehandeld kraanwater toegevoegd. Het vergisten is gebeurd in mijn schuur, zonder vergistkast. Dit bier heb ik namelijk in februari gemaakt toen het nog flink vroor. Ik had het 60 liter vat in de schuur staan met wat losse isolatiematerialen er omheen. Ik heb er vervolgens een goedkope Ikea thermometer onder gelegd (vat stond op een stuk PIR isolatie). Naast het vat had ik een standkachel neergezet die ik gemiddeld had branden om er zo voor te zorgen dat de temperatuur op 12°C bleef. Dit werkte perfect en zelfs tijdens het hoogtepunt van de hoofdgisting bleef de temperatuur constant. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn schuur zelf ook enorm goed geïsoleerd is (zelf gebouwd en trots op) dus dit zal zeker bijgedragen hebben. Het voordeel van deze proef was dat ik zeker kon weten of ik mijn gehele schuur als vaste gistkast kon gebruiken voor ondergisters in de wintermaanden. EN... dat kan dus! :)

Alleen het enten van de gist is wat enthousiast gegaan. Ik had ongeveer een halve liter zeer actieve W34/70 slurry geënt op 50 liter en dat bleek wat teveel. De hoofdgisting was na een week gedaan. Vervolgens wel drie weken nagegist op mandflessen met eenzelfde constante temperatuur. Daarna gebotteld en heel rustig laten hergisten op de fles. Er zit weinig gistresidu in de fles en het duurde meer dan een maand voordat hij op druk en smaak was. Het schuim is erg stabiel en blijvend.

Hoewel het een proef was is het uiteindelijk een heel erg lekker pilsje geworden.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBL08
Naam receptUrtyp high gravity
Brouwdatum
BiertypePilsener (Urtyp)
Volume50,00 l
Begin SG1,048 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
35,00 lWater uit Lieshout32,84 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
69 mg/l9 mg/l17 mg/l288 mg/l11 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
10,23 kgPilsmoutDingemans3 EBC96,1 %
0,41 kgCara 20Dingemans20 EBC3,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C1 min.45 min.3,3 l/kg
72,0 °C15 min.10 min.3,3 l/kg
78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23,0 gColumbuspellets17,8%90 min.23,1 IBU
50,0 gSaazpellets4,1%30 min.8,3 IBU
20,0 gSaazpellets4,2%12 min.1,8 IBU
20,0 gSaazpellets4,2%5 min.0,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
466,0 mlSaflager Lager (W-34/70)ondergist


Jacques

Rick,

Bedankt voor het plaatsen van dit recept.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 23-09-2013  22:36 uRick,

Bedankt voor het plaatsen van dit recept.
Jacques (op zijn Frans)

Graag gedaan.

edensan

Zijn de vergistingstemperaturen /tijden ook bekend?

Esterenbrouw

Bovenin de tekst staat: 12º

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.