'Frisser' bier

Gestart door Johannes, 13-04-2005 14:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

In de topic De perfecte giststarter wordt gesproken over frissere en cleanere bieren. Aangezien een perfecte starter mijns inziens lang niet het enige middel is om dit te bereiken open ik deze nieuwe topic.

Ik heb inmiddels al veel zelfgebrouwen bieren geproefd, hier zaten veel prima bieren tussen, alleen ben ik maar heel zelden een bier tegen gekomen met dezelfde frisheid in de smaak als van een VERS commercieel brouwsel (niet dat alle commerciële brouwsels even fris smaken maar dat terzijde).

Hoe brouw ik nou ook zo'n lekker fris biertje????  :weetniet:

Voorzet:

-een optimale starter
-verse grondstoffen
-manier van schroten
-voorkomen van oxidatie warm/koud wort

Schiet maar!

:degroeten:

Johannes

Hier nog even Jaspers opmerking uit 'de perfecte giststarter':

Ik maak al enkele jaren grote giststarters (ca 3,5 liter) met voeding en beluchting. Sinds ik dat doe zijn mijn bieren wel degelijk 'cleaner en frisser'. Clean en fris heeft volgens mij ook te maken met goed heldere wort na filteren/spoelen en koken. Mijn bieren zijn kort na de hoofdgisting al bijna kraakhelder. Ze blijven dat ook als ze in de koelkast staan.

Tijdens de gisting ontstaat er bij mij altijd een dikke vettige gistlaag op het wort. Vorige week bij een 3787 brouwsel had ik 60 liter wort in het vat met een gistlaag erop van 35 liter. Ik ben sinds ik grote starters maak dan ook overgestapt op een 100 liter gistvat om het schuim te kunnen binnenhouden.

Tijdens de gisting schep ik een beetje van die gistschuimlaag af en bewaar die in de koelkast in een fles met gekookt water. Vlak voor het bottelen start ik deze gist weer op voor de hergisting. Het gebruik van deze pure gist is veel beter dan het hergebruik van de 'koek' onderin je vat. Die koek zit vol afgestorven cellen, eitwit, hopresten, mout resten, etc.




Hopmans

Hoi boys,

1.Grote giststarter
2.Verse ingredienten
3.Snelle hoofdvergisting, dus bijtijds lageren
4.Niet drooghoppen                              --
5.Niet 10min voor einde koken hoppen     |----   Geeft planten harssmaak aan bier.
6.Bottelen vanuit lagerfles

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Zo, Hoppie, heb je dat aan den lijve ondervonden? Ik heb toch behoorlijk wat koper aan of in mijn installatie zitten en ik heb nooit iets van koper of oxidatie geproefd.

Volgens mij zijn er vijf hoofdoorzaken van een niet-fris bier:
1. Oxidatie. Remedie: zo min mogelijk zuurstof inslaan tijdens het brouwen en oxidatie-enzymen minder kans geven door op hoge temperaturen in te maischen (60 graden).
2. Uitloging van stoffen uit de kafjes van de mout. Remedie: grof schroten, niet te ver doorspoelen en aanzuren van het spoelwater.
3. Verouderde ingrediënten. Remedie: altijd verse ingrediënten gebruiken.
4. Gistsmaken. Remedie: bier eerst redelijk helder laten worden voor het bottelen en bij het bottelen geen bodemgist meenemen.
5. Diacetyl. Remedie: op 15 graden of meer laten lageren. Bij ondergisters een dag op deze temperatuur.

Daarnaast kunnen een lichtsmaak en veroudering natuurlijk ook de frisse smaak bederven.

Het toevoegen van genoeg actieve gist is zeer belangrijk, maar of dat nou invloed heeft op de frisheid, weet ik nog zo net niet, afgezien van het diacetylverhaal.

Drooghoppen en laathoppen geven wel degelijk frisse bieren. Mijn meest frisse bieren zijn gedrooghopt. Daarom denk ik ook dat de ervaring van frisheid voor een groot deel wordt bepaald door de hoparoma's en -smaken. Ik vind persoonlijk een goed gehopt bier frisser smaken dan een weinig  gehopt bier.

Hopmans

CiteerZo, Hoppie, heb je dat aan den lijve ondervonden?

Nee, ik had alleen weer zo'n typisch provocerende Hoppie-pestbui om mensen uit de kast te lokken.
Je kent me toch?  :)
Sorry hoor jongens.


1.Grote giststarter
2.Verse ingredienten
3.Snelle hoofdvergisting, dus bijtijds lageren

4.Niet drooghoppen
5.Niet 10min voor einde koken hoppen

6.Bottelen vanuit lagerfles

1,2 en 3 is een feit.
5 en 6 kan wel een harssmaak geven (heeft hier op dit forum iemand ervaring mee).
Weet alleen niet meer wie.
6. Is mede het oxidatie verhaal.

Koper moet men voor gebruik wel zeer goed doorspoelen.
Ik heb er geen ervaring mee met bierbrouwen, maar wel met dat andere (je weet wel). :neenee:

Inderdaad meer maiswater als spoelwater gebruiken.

Sommige korrelgisten zijn niet fris, andere juist weer wel.

Niet te kort koken (groente-smaak).

Tja, wat nog meer.

 :degroeten:



Hopmans

Hoi Hoi,

Even terug komende op de hop.

Het is wel een feit dat hop een zo hoog mogelijk alfazuur moet hebben om zo min mogelijk bladersmaak af te geven aan het bier.

Zo heb ik nu zelf Hallertau van 2% voor aankomend brouw weekeinde liggen.
Dat is in mijn geval nog niet zo'n ramp, maar voor de hopheads is dat echt niet wenselijk.
Een fris bier ( niet naar bladeren/wiet/groente smakend ) zal dan niet het eind-resultaat zijn indien deze slappe hop wordt gebruikt.

Ik vrees dan ook dat ik als ambachtsman moet erkennen dat het gebruik van hopextract best wel eens kan leiden tot een fris neutraal bier.

Groetjes,

Hoppie



Bas

Filteren? Dat doen veel commercielen toch...

Grt, Bas H.

Jacques

Citaat van: Hoppie op 13-04-2005  17:17 uNiet te kort koken (groente-smaak).

Zeker ook niet te lang koken! Door lang koken krijg je veel Maillardproducten (verbindingen van eiwitten en suikers) en die smaken zeker niet fris.

Het punt van de oxidatie is al aan bod geweest. Ik kan maar niet benadrukken hoe belangrijk dat is. Niet alleen tijdens het maischen maar ook bij het overgieten in de gistemmer, lagerfles en bij het bottelen.

Verder heb ik een ander belangrijkrijk aspect niet gehoord.
De vergistingstemperatuur! Een hogere temperatuur geeft allerlei extra vergistingssmaakjes die wel erg lekker kunnen zijn maar niet altijd bijdragen aan de frisheid van het bier.

O ja, vergeet ook niet om je bier vooral donker te bewaren. UV-licht veroorzaakt een onaangename bijsmaak die je ook kunt associeren met oud/niet fris bier.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.