Vollere smaak IPA

Gestart door John, 06-09-2013 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Ik heb enkele IPA's gemaakt met 95% palemout, 5% pilsmout en gist is-05. Ik mis de vollere smaak die ik in bv Hardcore IPA van Brewdog wel proef. Wat kan ik het beste veranderen aan de ingrediënten of iets anders? Ik ben niet op zoek naar zoet!

Adrie

Citaat van: John op 06-09-2013  12:03 uIk heb enkele IPA's gemaakt met 95% palemout, 5% pilsmout en gist is-05. Ik mis de vollere smaak die ik in bv Hardcore IPA van Brewdog wel proef. Wat kan ik het beste veranderen aan de ingrediënten of iets anders...? Ik ben niet op zoek naar zoet!

Doe er eens wat Münchener of Aroma50 (amber50) in. Dat geeft een wat moutiger smaak.

Etn82

Eens met Adrie,

Probeer eens iets in de richting van:

80% Pale
15 % Münchener
5 % Crystal

citrasimcoe

De crystal mouten van de britse mouterij Thomas Fawcett zijn heel goed voor US/GB stijl bieren. Max 10% 'pale crystal' of 'crystal' mout zorgt voor een mooie body en caramel backbone. Als je 'm dan stevig hopt kom je als het goed is op een mooie balans tussen zoet/moutig en bitter.

RobinB

Ik voeg ook steevast wat Crystal toe, zo'n procent of 10.
En dan nog haal je het niet bij mooie karamellige IPA's zoals de Great Divide Titan.

Sowieso is die 5% pils bij 95% pale een beetje vreemd? Wat verwacht je daar van?

John

Citaat van: RobinB op 06-09-2013  14:46 uSowieso is die 5% pils bij 95% pale een beetje vreemd? Wat verwacht je daar van?

Klopt heb ik eerste keren wel gedaan: heeft ooit in een voorbeeldrecept gestaan. Laatste keren 100% pale stort gehanteerd.

RobinB

Dat het in het voorbeeld recept stond zou kunnen, waar het om gaat natuurlijk is waaróm het in dat recept stond. Klinkt mij als een opvulrestje ivm net te weinig palemout.
Dat hoef je dat zelf uiteraard niet zo 1:1 over te nemen. ;)

Jacques

Citaat van: John op 06-09-2013  12:03 uIk heb enkele IPA's gemaakt met 95% palemout, 5% pilsmout en gist is-05. Ik mis de vollere smaak die ik in bv Hardcore IPA van Brewdog wel proef. Wat kan ik het beste veranderen aan de ingrediënten of iets anders? Ik ben niet op zoek naar zoet!

Wat voor maischschema hanteer je? Hoe dik is jouw beslag? Hoeveel gist gebruik je? Hevel je het bier over na de hoofdgisting? Hoelang duurt bij jou de nagisting?

Body is van veel meer factoren afhankelijk dan de moutstort en de gebruikte gist.

John

Ff uit het hoofd (ben op het werk)

Maischschema 60 min 66 ºC .
Maischdikte 1 kg/3,7 liter water
2 zakjes voor 25 liter wort (start SG 1075)
Ik hevel niet over en laat na activiteit in waterslot (nagisting) nog ongeveer week staan voor bottelen

Oscar

100% pale ale mout geeft een prima moutig bier met voldoende body... er zijn meer factoren die de body bepalen en de gist is er daar ook 1 van... :)

John

Tip welke gist meer body geeft dan US-05?

Sietze K

Citaat van: John op 06-09-2013  18:50 uTip welke gist meer body geeft dan US-05?
Zoek het niet in de gist , deze is uitermate geschikt voor deze stijl . 100% pale en pils mout zijn echt uitzonderlijk voor dit type bier.
Een weinig crystal (caramout) doet wonderen. Niet overdrijven. :D

Jacques

Citaat van: John op 06-09-2013  17:35 uIk hevel niet over en laat na activiteit in waterslot (nagisting) nog ongeveer week staan voor bottelen

Zeker als je niet overhevelt doe je er goed aan zodra er geen activiteit meer is in het waterslot te bottelen. Door het bier op zo veel gist te laten staan kunnen de proteasen uit de gist de in het bier opgeloste eiwitten afbreken, Hierdoor verlies je veel body...

Ook kun je 1 of 2 keer overhevelen direct na de hoofdgisting om te kijken of dit verschil maakt. (Volgens mij wel...)

RobinB

Citaat van: Jacques op 06-09-2013  22:12 uDoor het bier op zo veel gist te laten staan kunnen de proteasen uit de gist de in het bier opgeloste eiwitten afbreken, Hierdoor verlies je veel body...

Dat is uit het basic brewing experiment juist niet gebleken. :)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12307.msg162693.html#msg162693

Jacques

Citaat van: RobinB op 06-09-2013  22:20 uDat is uit het basic brewing experiment juist niet gebleken. :)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12307.msg162693.html#msg162693

Mijn ervaringen zijn anders...

Overigens had ik ook deelgenomen aan het basic brewing experiment. Het viel mij op dat de smaak inderdaad iets voller was. Later heb ik ontdekt dat dit kwam door meer gistige smaakjes en niet door een voller body. Die wordt juist minder als je het bier op de gist laat staan.
Dat gistige smaakje gaat mij overigens steeds meer tegenstaan. Inzichten wijzigen met de tijd.

RobinB

In het algemeen werd, als er al een verschil was, het "langer op de hoofdgist"-bier wat fruitiger was. Gist-lysis smaken werden nadrukkelijk niet geproefd.

Ook jij hebt het met je 7 proevers over fruitiger, niet over voller/gistiger.
Je vult nu gewoon je herinnering in met je huidige gekleurde mening... ;)

En nu niet snel die posts aanpassen hè? ;D

orangeloo

Pale ale (70%) en pils (30%) mout samen met de us 05 vind ik een prima combi.
Zo maak ik mijn IPA al een paar jaar, gewoon omdat ik deze lekker vind en standaard in mijn voorraad wil hebben.  :)
En op de ONK 2012 bekroond met een bijna podium plaats, gedeelde 4de plaats met 88 punten.

RobinB

Ja, maar jij had vast meer dan 5% pilsmout erin?

[edit] overheen gezien of een snelle edit? ;D

orangeloo

Citaat van: RobinB op 06-09-2013  23:46 uJa, maar jij had vast meer dan 5% pilsmout erin?

Oh ha ha   ;D net aangepast inderdaad 30% pilsmout.

orangeloo

Recept inderdaad nooit gepost en ik moet toegeven afgeleid van de suc6 knaller van 2011 van Vemp  :biersmile:
Maar sindsdien nooit meer verander, gewoon omdat ik er erg tevreden over ben.
Sterker nog ik ben er nu toch weer 1 aan het leeg sloeberen  ^-^

RobinB

Never change a winning team! :proost:

Jacques

Citaat van: RobinB op 06-09-2013  23:41 uOok jij hebt het met je 7 proevers over fruitiger, niet over voller/gistiger.
Je vult nu gewoon je herinnering in met je huidige gekleurde mening... ;)

Meer fruitigheid is ook voller. Body wordt door meer factoren bepaald zoals ik al eerder schreef.

Dat bieren die langer op de gist staan meer naar gist smaken is iets wat ik later heb ontdekt. Destijds had ik dat nog niet helemaal door.
Feit is dat al een hele tijd mijn bieren niet op de gist laat staan en dat deze bieren gewaardeerd worden. Dat is gebleken bij de Blozende Blonde maar ook afgelopen weekend tijdens het BKG-weekend. Andere aanwezige bierkeurmeesters waren zeer te spreken over mijn brown porter met 4,5 vol alcohol. Het succes van veel bieren zit hem vaak niet zo zeer in het recept maar in de manier waarop de met de vergisting, nagisting en hergisting omgaat.

RobinB

Citaat van: Jacques op 07-09-2013  00:06 uFeit is dat al een hele tijd mijn bieren niet op de gist laat staan en dat deze bieren gewaardeerd worden.

Werden je bieren eerder niet gewaardeerd dan? :o

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-09-2013  00:10 uWerden je bieren eerder niet gewaardeerd dan? :o

Mijn huidige bieren waardeer ik vooral zelf hoger...
Anderen bevestigen dat er niet veel mis is met mijn bieren.

RobinB

Mooi dat je er genoegen in hebt :duimop:, suggestie is een sterk fenomeen. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-09-2013  00:44 uMooi dat je er genoegen in hebt :duimop:, suggestie is een sterk fenomeen. :)


Ik heb John de suggestie gegeven om een keer of liefst 2 keer wel over te hevelen om het verschil voor hem vast te stellen.

En verder weet ik dat jij over het nut van het overhevelen anders denkt dan ik. Dat kan.

Henielma

Maischen op 70 of 71 ºC en daarna uitmaischen bij 78 ºC. Dit help om een hoger eind SG te krijgen en daarmee een vollere smaak.   

Erick

My 2 cents: niet spoelen (of slechts zeer deftig)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.