Palmsuiker

Gestart door Paul Bier, 29-08-2013 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul Bier

Heeft er iemand ervaring met palmsuiker als bottelsuiker of extra toegevoegde suiker in het beslag?

bierhenkie

Van suikerwijzer.nl
CiteerPalmsuiker bestaat voornamelijk uit sucrose. Er zitten echter zoveel natuurlijke stoffen in, zoals vitamines en mineralen, dat de opname in het lichaam vrij traag is.
Hoe zich dit verhoudt tot gist weet ik niet. Ik verwacht dat het eigenlijk gewoon vergist als kristalsuiker. Misschien moet je er iets meer van gebruiken.

RobinB

Wat een onzin citaat; het zijn allemaal natuurlijke stoffen. Riet- en bietsuiker idem.
Er zijn wel meer topics over palmsuiker overigens, ff de zoekfunctie gebruiken.

bierhenkie

Citaat van: RobinB op 29-08-2013  20:22 uWat een onzin citaat; het zijn allemaal natuurlijke stoffen. Riet- en bietsuiker idem.
Er zijn wel meer topics over palmsuiker overigens, ff de zoekfunctie gebruiken.
Er wordt in het citaat bedoeld dat de suiker dus niet zo zuiver is als de bekende geraffineerde witte suiker.

RobinB

Dat zal, maar raffineren maakt de suiker niet minder natuurlijk. Slechts zuiverder. :)

Paul Bier

Ik heb bij mijn eerste brouwsel diverse tests gedaan met bottelsuiker. Het flesje met palmsuiker met dezelfde hoeveelheid suiker als een flesje met kristalsuiker, bevatte gek genoeg een vele grotere hoeveelheid koolzuur. Niveautje bierchampagne. Zit er iets in wat de grote hoeveelheid koolzuur veroorzaakt of is dit toeval.

RobinB

Het zou misschien kunnen dat de onzuiverheden nucleatiekernen vormen voor koolzuur?
Of misschien is het niet steriel?

Kook je de suiker nog vantevoren of voeg je het zo toe?

Paul Bier

Nee ik heb het niet gekookt. Ik heb suiker in vaste vorm toegevoegd in de fles.

MM

Citaat van: Paul Bier op 31-08-2013  00:05 uNee ik heb het niet gekookt. Ik heb suiker in vaste vorm toegevoegd in de fles.

Hoe heb je gemeten dat de hoeveel palm- en kristalsuiker precies evenveel was?

RobinB

Hoe smaakt het bier?

William

Ik ben benieuwd hoe het staat met de microbiologie van palmsuiker in vergelijking met kristalsuiker. Ik kan me voorstellen dat de kans op contaminatie bij palmsuiker groter is vanwege de mindere raffinatie.

Citaat van: RobinB op 31-08-2013  15:29 uHoe smaakt het bier?

Ik neem aan dat dit de achtergrond van jouw vraag is.

Hervergist bier met suiker zou dan een hoger eind SG moeten dan met palmsuiker (meten na ontgassen van bier met hydrometer of refractometer)

RobinB

Citaat van: William op 31-08-2013  15:34 uIk neem aan dat dit de achtergrond van jouw vraag is.
Yep, daar hintte ik hier ook al op:
Citaat van: RobinB op 30-08-2013  08:28 uOf misschien is het niet steriel?
Kook je de suiker nog vantevoren of voeg je het zo toe?
:)

Paul Bier

Ik heb met een weeglepel 2 g, 4 g., 6 g van diverse suikersoorten in verschillende flessen gedaan (kristal, basterd, poeder en palmsuiker). Tot nu toe zit er weinig verschil tussen basterd en kristalsuiker alleen de ebc is soms anders. Bij de palmsuiker kreeg ik bij 4 g een fontein van bier en het koolzuurgehalte van spa rood of champagne. Niet te drinken dus. Doordat de smaak van palmsuiker minder zoet is dan van kristalsuiker, had ik verwacht dat het koolzuurgehalte ook minder zou zijn. Niet dus. Ik ben een beginnende brouwer en heb deze test gedaan om te experimenteren met bottelen. Bedankt voor de reacties voor zo ver.

Paul Bier

Wat info over palmsuiker gevonden.

Palmsuiker bestaat voornamelijk uit sucrose. Er zitten echter zoveel natuurlijke stoffen in, zoals vitamines en mineralen, dat de opname in het lichaam vrij traag is. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel niet zo hard. De glycemische index van palmsuiker is 30 tot 35.

bierhenkie

Citaat van: Paul Bier op 01-09-2013  10:31 uWat info over palmsuiker gevonden.

Palmsuiker bestaat voornamelijk uit sucrose. Er zitten echter zoveel natuurlijke stoffen in, zoals vitamines en mineralen, dat de opname in het lichaam vrij traag is. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel niet zo hard. De glycemische index van palmsuiker is 30 tot 35.
Je hebt kennelijk post 2 t/m 5 uit je eigen topic gemist.

RobinB

Ja, komt nog bij dat het gebaseerd is op dubieus onderzoek.
Andere onderzoeken laten ook GI's zien van zo'n 50- 55, wat overeen komt met ongeraffineerde rietsuiker.
Verder zijn er verschillende typen; klassiek palmsuiker en kokossuiker.

Paul Bier

Sorry zag net dat dit al eerder gepost was. :nut: stom.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.