Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Citaat van: cow op 23-07-2013  17:05 uDan moet je wikkelen over bijv. 8 mm staaf (of de spanning er uit gloeien of zo).
8 mm zal te weinig zijn, verwacht ik. 9 mm zal beter uitpakken.
Uitgloeien van rvs ken ik niet maar zelfs als het zou kunnen...  je hebt die spanning juist nodig om de spiraal in model te houden. Wanneer je spiraal rond legt in je pan ontstaan de kleine gleufjes die als filter dienen. Wanneer je een andere diameter pan gebruikt moet de buiging weer iets anders zijn en die spanning zorgt er voor dat de spiraal zich keurig blijft aanpassen.

Wat ik ook nog overweeg is om IN de spiraal een dun (rvs) kabeltje (of een dunne lasdraad) te doen die een of twee cm langer is dan de spiraal zelf. Uiteinden maak je vast aan de sok. Hiermee voorkom je dat je (zelf of een of andere onverlaat) je spiraal te ver uitrekt waardoor deze voortaan (te ver) open blijft staan. Zo maar een ideetje   :weetniet:

Bart J

Veert het proefstukje terug als je het uit rekt, is het veerachtig, of is de vorm er snel uit?

Pim

Laten we zeggen dat het de standaard veerkracht van een staaldraad heeft. Dus je kunt de spiraal best een klein stukje uitrekken waarna hij terugveert maar wanneer je te ver trekt... tja... dan heb je een mooie kurketrekker. En daar heeft een bierdrinker niet veel aan  ;D
Het is in ieder geval geen verenstaal, dat is duidelijk.

Bart J

Duidelijk, dan denk ik dat als je een lange veer maakt, deze niet in vorm te houden is. Ik ben aan het zoeken naar een trekveer, maar kom er nog niet uit. Is er misschien iemand die een tip heeft over een veren fabrikant of handelaar?

cow

Citaat van: Bart J op 23-07-2013  20:34 uDuidelijk, dan denk ik dat als je een lange veer maakt, deze niet in vorm te houden is. Ik ben aan het zoeken naar een trekveer, maar kom er nog niet uit. Is er misschien iemand die een tip heeft over een veren fabrikant of handelaar?

Trekveren hebben een voorspanning.
http://www.tevema.com/product_module_nl.html

Zou leuk zijn als er behoorlijk wat mensen geïnteresseerd zijn: de prijs daalt dan fors.
En een standaard lengte is 100 cm.

Pim

Vond nog een buis met een buitendiameter van 9,5 mm. Daar een draad op van 1 mm en die spiraal past keurig strak in een 12 mm sok.

Die veerkracht valt nog reuze mee want ik kan met zo'n kort stukje spiraal een mooie bocht van 90 graden maken en dan springt'ie keurig terug. Ik ga toch een poging wagen Bart!

Een RVS trekveer is natuurlijk wel mooier maarrr... de trekveren die ik ken zijn meestal zo'n 60-70cm. Dat lijkt me erg kort. Maar mocht je iets tegen het lijf lopen dan graag even posten, natuurlijk.    :biersmile:

bierhenkie

Citaat van: Pim op 23-07-2013  22:16 uVond nog een buis met een buitendiameter van 9,5 mm. Daar een draad op van 1 mm en die spiraal past keurig strak in een 12 mm sok.

Die veerkracht valt nog reuze mee want ik kan met zo'n kort stukje spiraal een mooie bocht van 90 graden maken en dan springt'ie keurig terug. Ik ga toch een poging wagen Bart!

Een RVS trekveer is natuurlijk wel mooier maarrr... de trekveren die ik ken zijn meestal zo'n 60-70cm. Dat lijkt me erg kort. Maar mocht je iets tegen het lijf lopen dan graag even posten, natuurlijk.    :biersmile:
Waar koop je trouwens een rvs trekveer?
De meeste zijn gegalvaniseerd staal.

Je zou met een knelkoppeling 2 veren aan elkaar kunnen maken?

Pim

RVS trekveer kopen, ja... Goeie vraag! Maar daar is Bart al naar op zoek. Ik wil in ieder geval geen gegalvaniseerd staal gebruiken.

Ik heb een poging gedaan om een knelkoppeling op de gedraaide spiraal te zetten (15 mm over de 14 mm spiraal). Op zich knelt dat wel maar het gaat niet echt vast zitten (de veer "wijkt" natuurlijk gewoon). Het zit zeker niet strakker dan wanneer je het in een gewone sok drukt. En dan heeft een sok meer houvast dan het ringetje van een knelkoppeling. Ik ga dus voor de optie van een sok / T-stuk.

cow

Citaat van: bierhenkie op 24-07-2013  08:32 uWaar koop je trouwens een rvs trekveer?
De meeste zijn gegalvaniseerd staal.
Zoals ik al aangaf, bijvoorbeeld http://www.tevema.com/
Wellicht handig om meteen in een keer voor geïnteresseerden te bestellen:
scheelt in prijs, en voorkomt ergenis bij die zaak.

Citaat van: bierhenkie op 24-07-2013  08:32 uJe zou met een knelkoppeling 2 veren aan elkaar kunnen maken?
Standaardlengte is 50 cm of 100 cm. Zou dus niet nodig zijn.
En anders een koppelbus van dezelfde maat als het T-stuk.

Co

Pim

Cow: Heb aandachtig naar die site van de verenboer gekeken. Ik krijg de indruk dat zij met "trekveer" iets anders bedoelen dan wij.

In hun assortiment is iedere veer die bedoeld is om in een trekbeweging gebruikt te worden een "trekveer". Hierbij hoeven de windingen dus niet tegen elkaar aan te liggen.

De kreet "trekveer" zoals in dit topic gebruikt slaat op de veer die gebruikt wordt om elektriciteitsbuis te buigen. Het is dus eigenlijk een "buigveer". Hiervan liggen de windingen wel strak tegen elkaar aan. Bovendien is de veer dermate stevig dat je niet bang hoeft te zijn dat'ie te ver uitrekt.

De "eindeloze garterveer" lijkt wel de juiste specificaties te kunnen hebben. Is van rvs en de windingen liggen tegen elkaar aan. Uiteraard zouden de uiteinden niet aan elkaar moeten/hoeven zitten maar dat is simpel op te lossen. Jammer is dat de veer ook geolied is maar ook dat is wel op te lossen. Belangrijkste vraag zal zijn of zij een kleine oplage van veren van de juiste specificaties (diameter, lente, draaddikte) kunnen/willen leveren tegen een aantrekkelijke prijs.
Aan de materiaalkosten zal het niet hoeven liggen, denk ik. Daarmee zou de prijs aanzienlijk onder de prijs van die Duitse webwinkel moeten kunnen uitkomen.

cow

@Pim:

Een trekveer is een veer die op trek belast wordt, en dan terug veert naar zijn uitgangspositie.
"De trekveren zijn gewikkeld met initiële voorspanning, zodat de windingen in ongespannen toestand strak tegen elkaar gewikkeld zijn." zoals op de website vermeld wordt. Dus dat wat we nodig hebben. Alleen welke?
Uitgaande van:
zijn dit standaard veren in RVS:

            d [mm]   Dm [mm]   Lo [mm]   C [N/mm]   VST of RVS
T49080   1       6             1000   0.8902   RVS
T49090   1     10             1000   0.8902   RVS
T49100   1.25     7.3             1000   1.1128   RVS
T49110   1.25   11.8             1000   1.1128   RVS
T49120   1.6     9.4             1000   1.4243   RVS
T49130   1.6   15.4             1000   1.4243   RVS
T49140   2   12             1000   1.7804   RVS
T49150   2   20             1000   1.7804   RVS


Alleen, de prijs is bijna 20 euro (incl. btw), nog wat klein materiaal erbij en je zit al op 25 euro.
Heeft m.i. alleen zin als we er minimaal 25 kopen, en de prijs zakt tot zo'n 12 euro incl. btw.

De "eindeloze garterveer" is in eigenlijk een trekveer waarbij 1 kant taps toe loopt zodat hij in de andere kant pst.
Wat voor ons "ideaal" zou zijn is iets dergelijks, maar dan 2 kanten taps zodat het in een koppeling past.

Pim

Goed zoekwerk cow !
Naar mijn mening zou de volgende standaard maat het beste zijn:
     T49130   1.6   15.4             1000   1.4243   RVS

Die 15,5 mm krijg je mooi in een 15 mm sok geperst (klemvast) en de 1,6 mm draaddikte zorgt er voor dat het geheel goed stabiel is. 1 m is voor de meeste brouwers lang genoeg, denk ik. De prijs zal toch verschillend zijn voor de standaardmodellen, neem ik aan? Of geldt die voor alle genoemde modellen?

Blijft de vraag wie het initiatief zou willen nemen om een inkoopactie op te zetten en af te handelen.

Zelf zou ik toch nog wel een zelfinelkaargeknutseldeveer (hé, hier heeft de spellingscontrole problemen mee  ;D ) willen proberen.

Bart J

Ik had ook op de site van tevema gekeken en kwam ook tot de veer T 49130, 1,6 draad diameter en totale diameter 17 mm, deze past denk ik wel in een 3/8 T stuk. Ik weet nog niks van prijzen omdat ik me eerst heb moeten inschrijven. Ik begin wel enthousiast te worden, we moeten die Duitsers toch kunnen verslaan!
Ik had al een mailtje naar de Duitse firma gestuurd om te informeren over de verzendkosten, maar die gaat per kg en ze konden me niet zeggen hoeveel dat precies wordt.

cow

Prijzen (excl. btw):
Items   Prijs
1+     16.58
5+     16.58
10 t/m 24     15.70
25 t/m 49     10.46
50 t/m 74     8.71
75 t/m 99     7.90
100 t/m 149     7.09

Verzendkosten uit duitsland varieert, maar "standaard" is zo'n 18 euro.

3/8" zou moeten kunnen: 3/8" == 17,2 mm, desnoods een wikkeling teflon erom.

groetjes,
Co

Bart J

Bedankt Cow, is procentueel gezien toch veel, eerst eens kijken of het niet zelf te maken is.

bierhenkie

Je kunt bij diverse veren-fabrikanten ook veren per lengte laten maken. Bijvoorbeeld 2 of 3 meter. Dat zal per meter wel goedkoper zijn. Hoef je ze alleen nog op lengte te maken. Wanneer we dan, zeg 50 meter kopen moet dat een aanvaardbaar lage prijs kunnen opleveren.

Bart J

Ik heb een meter veer gekocht bij tevema, ik ga het gewoon proberen. Ik hou jullie op de hoogte

Pim

Citaat van: Bart J op 26-07-2013  20:50 uIk heb een meter veer gekocht bij tevema, ik ga het gewoon proberen. Ik hou jullie op de hoogte
Ben benieuwd Bart ! Als je hem binnen hebt, kom ik wel even kijken.

bierhenkie

Wat is de stand van zaken momenteel?

Bart J

Ik heb net de veer binnen gekregen, ziet er goed uit, ik probeer als ik tijd heb om een passende schroefdraad te vinden. Ik wil hem gewoon als hevelfilter gaan gebruiken, dus als ik de veer kan schroeven in een t stuk waarin ik ook mijn 12 mm hevel buis kan schuiven kan ik hem gaan proberen.

Erwin

Volgens mij moeten we ons op China richten:
http://asiahardware.com.cn/product/626018666-214221778/bathroom_spring_stainless_steel_shower_hose.html

Dat is hem toch precies, als ik naar het plaatje kijk, nietwaar?

Jacques

Even zitten zoeken op ebay en deze link gevonden.
Maar een dunnere slang zou wel handiger zijn...

Erwin

Dit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.

Jacques

Citaat van: Erwin op 30-07-2013  22:03 uDit is hem! 1.5 meter.
http://www.ebay.co.uk/itm/271160357683
Te koop voor 7 UK pond.

Aangeschaft om te proberen in mijn Speidel Braumeister...

Hai

Citaat van: Jacques op 30-07-2013  22:20 uAangeschaft om te proberen in mijn Speidel Braumeister...
Ben benieuwd :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.