Filterheks

Gestart door Biertester, 18-07-2013 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Wat is na enkele maanden de status van de filerheks?
is het een revolutionaire verbetering of niet.
HansH

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-10-2013  10:07 uWat is na enkele maanden de status van de filerheks?
is het een revolutionaire verbetering of niet.
HansH

Bij mij liep de filterheks dicht. Inmiddels de spiraal op heel veel plekken uitgerekt. Sinds 20 september heb ik niet meer gebrouwen en dus nog niet uitgeprobeerd. Waarschijnlijk zal ik weer over een week of twee brouwen.

zeebrew

Heb nu 2 keer met de filterheks gefilterd in een emmer, verbonden aan een kraantje. Gaat erg goed, spiraal is niet uitgerekt. Filterresultaat is goed. Tot zover ben ik er tevreden mee.

Jacques

Citaat van: zeebrew op 13-10-2013  11:25 uHeb nu 2 keer met de filterheks gefilterd in een emmer, verbonden aan een kraantje. Gaat erg goed, spiraal is niet uitgerekt. Filterresultaat is goed. Tot zover ben ik er tevreden mee.

Maakt de spiraal vrij scherpe bochten? Ik heb het idee dat dit noodzakelijk is om te zorgen dat de spiraal niet dichtslaat.

zeebrew

Citaat van: Jacques op 13-10-2013  13:59 uMaakt de spiraal vrij scherpe bochten? Ik heb het idee dat dit noodzakelijk is om te zorgen dat de spiraal niet dichtslaat.
Er zitten wel een paar bochten in, dus wellicht is jouw gedachte correct, al met al heb ik alleen ervaring met deze manier van filteren, en dat is na de montage in de emmer wel goed gegaan (maar nog geen garantie voor succes ^-^):


hansHalberstadt

Door deze bochten krijg je een onregelmatige verdeling van de spoelsnelheid (snel spoelen in de bochten en vrijwel niet spoelen in de rechte stukken lijkt mij)
Heb je el eens het rendement bepaalt?
HansH

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2013  10:43 uDoor deze bochten krijg je een onregelmatige verdeling van de spoelsnelheid (snel spoelen in de bochten en vrijwel niet spoelen in de rechte stukken lijkt mij)
Heb je el eens het rendement bepaalt?
HansH

Dat heb je met een hevelfilter die niet de gehele bodem van een ketel bestrijkt ook. Toch haal je daar prima rendementen mee.

William

Het rendement zal een samenspel zijn van het totaal oppervlak waarover het wort wordt afgevoerd, hoe dit oppervlak verdeeld is over de bodem en de snelheid waarmee je spoelt.

Ik denk dat je een slechte verdeling van oppervlak waarover het wort wordt afgevoerd kunt compenseren door langzamer te spoelen. Op de manier creëer je meer spoeltijd voor zijdelingse transport van het wort door diffusie (= als gevolg van verschillende in suikerconcentratie). Ook zal de geometrie van de ketel van belang zijn. Bij een hogere bostellaag zul je minder zijdelingse diffusie nodig hebben.


Bart J

2 keer gebrouwen met de heks, 2 keer vastgelopen! Volgende keer probeer ik om de veer uit te rekken.

RobinB

Totnogtoe zijn hier alleen nog ervaringen met "zelfgemaakte" filterheksen, toch?

Jacques

Citaat van: Bart J op 21-10-2013  20:41 u2 keer gebrouwen met de heks, 2 keer vastgelopen! Volgende keer probeer ik om de veer uit te rekken.

Zaten er bij jou "scherpe" bochten in de spiraal?

Jacques

ik had het nog niet gemeld, maar gisteren heb ik weer gebrouwen. Daarbij heb ik opnieuw de filterspiraal, ook wel filterheks genoemd, uitgeprobeerd. De spriraal heb ik op diverse plaatsen uit gerekt. Dat leverde niet overal dezelfde ruimte op in de wikkelingen van de spiraal. De spiraal ligt er ook niet meer zo mooi rond in de Braumester.



Via het voor mij gemaakte knietje ligt de spiraal mooi onderin de Braumeister


Het filteren ging zonder al te veel problemen. Niet geheel kraakhelder (ik filter koude wort), maar wel goed genoeg.

hansHalberstadt

Jacques,
Omdat er nogal wat meldingen komen van vastlopen van het filteren is het misschien goed om aan te geven wat de hoogte was van het filterbed. Met mijn installatie heb ik gemerkt dat de kans op vastlopen erg groot wordt als de hoogte van het filterbed boven de 40-50 cm komt. Vooral bij meer dan 60 liter zwaar bier kom ik dan in de probleem zone. Nu ik dat weet zorg ik dat ik niet meer boven de 35 cm kom en heb dan geen probleem meer.
De vraag is natuurlijk of de probleemzone bij een filterheks verderweg ligt of juist dichterbij.
HansH
 

William


RobinB

Cool!
Voor ongeveer dezelfde prijs als in Duitsland!

Netjes van Brouwmarkt. :duimop:
Denk dat ik er eentje ga bestellen.

zeebrew

Nette prijs inderdaad, maar ik ben al voorzien van de nog steeds niet dichtslaande doucheheks.

Oscar

Citaat van: RobinB op 11-11-2013  20:23 uDenk dat ik er eentje ga bestellen.

Niet tevreden over je huidig filtersysteem?  :)

RobinB

Jawel, maar is niet voor mezelf. :)
Ga hem wel proberen natuurlijk.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-11-2013  12:46 uJacques,
Omdat er nogal wat meldingen komen van vastlopen van het filteren is het misschien goed om aan te geven wat de hoogte was van het filterbed.

Geen filterbed! Het gaat om het filteren van gehopte wort. De vorige keer liep het filter vast. Nu niet meer. Werkt voor mij prima zo.

Het filteren van beslag gaat mij trouwens tijdens het brouwen. Ik heb een Speidel Braumeister en dat is in feite een Rims.

Jacques

Citaat van: William op 11-11-2013  19:54 uNu ook in Nederland te koop vanaf € 32



Is er al iemand die de filterheks bij Brouwmarkt gekocht heeft en er al mee gebrouwen heeft?
Als ik zo kijk naar de versie van MattMill dan heb ik de indruk dat de veer meer openstaat dan de doucheveer. Dat zou wel eens het filterresultaat positief kunnen beïnvloeden (niet meer vastlopen van de filter bij het filteren van het beslag).

Braumarkt BV

Wil je er 1 testen Jacques? Kan geregeld worden :)

12345

Hmm. Mooi ding maar toch zou ik proberen aan de kraan een knietje naar beneden te maken zodat het filter  overal vlak op de bodem ligt. Zoals het nu is, ligt de kraan meestal een eindje van de bodem af. Dwz dat zo gauw het niveau van het wort onder de bovenkant van die aansluiting komt, het systeem lucht gaat happen en niet meer werkt. Dan heb je nogal wat verlies. Of je moet op tijd de kookketel schuin zetten? Maar ik ben bang dat hij dan ook stop zo gauw hij ergens "boven water" komt. Dus zou ik een knietje aanbevelen.

koffie

Als ik ga HERMSen in een standaard 60 liter gistvat, welke filterheks zou ik dan moeten hebben? De 1000 of de 1800 ?
@Brouwmarkt Wat leveren jullie precies bij de filterheks? Het T-stuk om de spiraal te verbinden en verder ?

Jacques

Citaat van: Brouwmarkt BV op 17-11-2013  12:13 uWil je er 1 testen Jacques? Kan geregeld worden :)

Daar heb ik wel belangstelling in. Ik kan daarvoor mijn oude installatie gebruiken want met mijn Braumeister is dit filtersysteem niet nodig tijdens het maischen.

RobinB

Maar je gebruikte je doucheslang toch juist in de braumeister?
En die sloeg de eerste keer toch dicht?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.