Alles over 5 liter partyvaatjes

Gestart door koffie, 20-06-2013 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirtbag

Zet hem een dag weg met de CO2 patroon aangesloten, er lost dan CO2 vanuit de patroon op in het bier.

db

bultje76

Tenzij dat ding lek is natuurlijk...

Oxhead

Het koolzuur in het bier komt niet uit de patronen. Zo'n patroon zorgt er alleen voor dat het bier uit het vat gedrukt wordt. Het bier moet dus al verzadigd zijn met koolzuur door nagisting op vat. Is er bijna of geen koolzuur in het bier is hier iets mis gegaan. Een lekkend vat of geen nagisting oid.

Dirtbag

Citaat van: Oxhead op 05-07-2017  17:46 uHet koolzuur in het bier komt niet uit de patronen. Zo'n patroon zorgt er alleen voor dat het bier uit het vat gedrukt wordt. Het bier moet dus al verzadigd zijn met koolzuur door nagisting op vat. Is er bijna of geen koolzuur in het bier is hier iets mis gegaan. Een lekkend vat of geen nagisting oid.

Ik heb laatst een weizen uit een vaatje getapt. Aangesloten in de wunderbar, CO2 cilinder van 500 gram aangesloten.

Eerste dag zo plat als een dubbeltje.
Tweede dag al iets meer CO2
Derde dag, schuimt het glas uit bij tappen, vervolgens druk terug gedraaid.
Vierde dag, feestje, vaatje leeg. Met een weizen gaat het altijd hard :)

db

Dugraph

Citaat van: Dirtbag op 05-07-2017  21:09 uIk heb laatst een weizen uit een vaatje getapt. Aangesloten in de wunderbar, CO2 cilinder van 500 gram aangesloten.

Eerste dag zo plat als een dubbeltje.
Tweede dag al iets meer CO2
Derde dag, schuimt het glas uit bij tappen, vervolgens druk terug gedraaid.
Vierde dag, feestje, vaatje leeg. Met een weizen gaat het altijd hard :)

db

Welke werkwijze raad je aan? 3 dagen vantevoren in de koelkast met CO2 patroon half open of zo?

Jacques

Citaat van: Oxhead op 05-07-2017  17:46 uHet koolzuur in het bier komt niet uit de patronen. Zo'n patroon zorgt er alleen voor dat het bier uit het vat gedrukt wordt. Het bier moet dus al verzadigd zijn met koolzuur door nagisting op vat. Is er bijna of geen koolzuur in het bier is hier iets mis gegaan. Een lekkend vat of geen nagisting oid.

Met een patroon kun je natuurlijk wel het bier in zo'n vaatje verzadigen met koolzuur. Een kwestie van het vaatje in een koelkast zetten en koolzuur bij het bier laten.

EBC

Citaat van: Jacques op 05-07-2017  22:12 uMet een patroon kun je natuurlijk wel het bier in zo'n vaatje verzadigen met koolzuur. Een kwestie van het vaatje in een koelkast zetten en koolzuur bij het bier laten.

En toch werkt dat in de praktijk niet... te weinig druk/volume teveel lekkage.

EvdBroek

Citaat van: Dugraph op 05-07-2017  11:23 u(bv. extra suiker toegevoegd)?.
Dit zou ik dus zeker niet doen!!
De vaatjes kunnen niet zo veel hebben en klappen gewoon uitelkaar als de druk te hoog wordt.

Dugraph

Citaat van: EvdBroek op 06-07-2017  08:24 uDit zou ik dus zeker niet doen!!
De vaatjes kunnen niet zo veel hebben en klappen gewoon uitelkaar als de druk te hoog wordt.

Ook i.c.m. overdrukventiel?

EvdBroek

Citaat van: Dugraph op 06-07-2017  12:53 uOok i.c.m. overdrukventiel?
Dan klappen ze niet.
Teveel suiker gaat er ook voor zorgen dat je straks te veel schuim hebt, 3gr/l is gewoon voldoende.
Als je dan geen schuim hebt, is er wat anders mis

Jacques

Citaat van: EBC op 05-07-2017  23:36 uEn toch werkt dat in de praktijk niet... te weinig druk/volume teveel lekkage.

Mijn ervaring is dat deze vaatjes inderdaad ook dat ze veel koolzuur lekken. Maar ook dat het koolzuurgehalte hoger wordt als je er een paar uur er koolzuur op zet via een patroon. Na verloop van tijd wordt het oolzuurgehalte weer lager door lekkage. Ideaal zijn deze vaatjes niet.

Dugraph

Afgelopen weekend de fusten in de praktijk kunnen testen. Ik geef de ervaring net een kleine voldoende.

Eerder had ik gemerkt dat de overdrukventielen hun werk goed doen (ook bij 3 g/ltr). De fusten koud gezet en 3 dagen van tevoren de tapkop incl. CO2 patroon aangesloten. Ging op zich goed maar ik had het idee dat het patroon op de hoogste stand al lekte in de huls. Durfde de huls er niet meer af te draaien ivm hoge druk en rondvliegend spul. Bij de lage tot medium stand had ik niet het idee dat er iets weglekte.

Het tappen leverde meer schuim op dan gewenst maar met de juiste dosering CO2 en een beetje geduld zakte dit terug tot een acceptabel niveau. Wat ik wel echt jammer vind is dat er merkbaar minder koolzuur in het bier zit. Smaakt plat en daardoor ervaar ik het als muf/ouder bier. Een referentie bier in fles smaakte frisser.

Al met al zal ik nog wel wat gaan experimenteren maar ik houd de berichten in onderstaande draad ook in de gaten. Deze 'growlers' lijken meer druk aan te kunnen, dus meer koolzuur in het eindproduct lijkt me.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34692.0.html

Dugraph

Ondertussen heb ik voor mijn gevoel alle mogelijke parameters getest. De beste resultaten haal ik bij een gekoeld fust waar het CO2 patroon ca. 3 dagen half open staat. Bij het tappen schroef ik deze weer terug om de schuimvorming te verminderen. Toch vind ik het resultaat uit een flesje 100x beter. Heeft te maken met koolzuur in het bier, type schuim op het bier en de algehele indruk. Bier uit fles ziet er helderder uit en smaakt frisser en 'crispier'.

Ik heb de vaatjes ook getest met bier dat in de fles is gecarboniseerd waarna ik het voorzichtig overgeschonken heb. Dit bier is iets beter, bevat meer koolzuur maar nog steeds een slechte schuimkraag. En wat is het nut van een fust als je nog steeds moet bottelen?

Ik ga me even beraden wat ik met de set ga doen...  :weetniet:

Robert1968

Ik heb pas ook zo'n partysetje bij Brouwmarkt aangeschaft.

Gebotteld met 3 gram suiker/liter en met een overdrukventiel. Na paar dagen kwam er een beetje bier/schuim uit het ventiel. 2-3 dagen later heb ik het vat in de koelkast gezet voor een aantal weken.

Vorige week voor het eerst een vaatje aangebroken; veel schuim, matig koolzuur, maar zeker niet plat. Wel erg helder bier, maar ik voeg altijd gelatine aan het eind vd gisting toe.

Ik zit er aan te denken om de volgende keer 3-4 gram suiker toe te voegen en bij de eerste verschijnselen van schuim/bier door het ventiel het vat direct in de koelkast te zetten in de hoop meer koolzuur (bij lagere temperatuur) in het bier te houden.
Ik heb ook nog een andere koelkast waarin ik de temperatuur kan instellen. Ik kan ook nog eens proberen de hergisting bij 15C (of lager) uit te voeren ipv bij kamertemperatuur, dit ook om meer koolzuur in het bier te houden.

Chipmunk03

Ik wil een paar vijf- of zesliter vaatjes in Duitsland kopen. Ik woon in de buurt van Arnhem. Waar (stad: Emmerich?) en bij welke winkel kan ik die het beste kopen?

Chipmunk03

Citaat van: Dirtbag op 05-07-2017  21:09 uIk heb laatst een weizen uit een vaatje getapt. Aangesloten in de wunderbar, CO2 cilinder van 500 gram aangesloten.

Eerste dag zo plat als een dubbeltje.
Tweede dag al iets meer CO2
Derde dag, schuimt het glas uit bij tappen, vervolgens druk terug gedraaid.
Vierde dag, feestje, vaatje leeg. Met een weizen gaat het altijd hard :)

db

Ik heb vorig jaar een Wunderbar gekocht. Ding werkt prima. Het is mogelijk om er CO2 op aan te sluiten. Aan de achterkant zit een apparte aansluiting. Op Franse sites heb ik gezien dat men er patronen voor verkoopt. Een Duitse site gevonden die een soort koppeling verkooopt, maar dan moet je in de Wunderbar boren en dat wil ik niet. Er zit een koppelstuk bij de Wunderbar, maar ik heb geen idee waarop dat aan te sluiten is, wat de maat er van is en welke CO2 patronen je nodig hebt. Ik ben zeer benieuwd hoe jij dat gedaan hebt.

Ik heb zelf een IPA gemaakt en op vaatjes gezet om met Oud/Nieuw op te drinken. Ik was niet ontevreden: schuim en CO2. En vooral goede smaak. Nadeel is dat er op de bodem resten van de gist zich afzetten. Bij aansluiten komen die er als eerste uit, wat een troebel bier geeft. Misshchien de vaatjes op hun kant leggen? Of een beetje schuin neerzetten?

Ik heb op youtube filmpjes gezien, waarbij de Heiniken vaatjes, die voor eenmalig gebruik, opnieuw worden gevuld. Er wordt een gat in de bovenkant geboord. Van een PET fles wordt het bovenste gedeelte van de fles (stukje flessenhals, schroefdraad en dop) gelijmd (!) op het gat. In de dop van de PET fles wordt een auto ventiel gelijmd. Vullen van het vat gaat met een trechter. Dop met ventiel eraf, trechter erop, halve liter blikken of een liter flessen erin leeg laten lopen, dop er weer op. Met een fietspomp (!) wordt er druk op gezet. Houdbaarheid is zeer beperkt, maar als je weet dat het in een avond opgaat...  Filmpjes van Braziliaanse vloggers. Erg grappig.

Appiehappie

Ik ben al een paar jaar bezig met het afvullen van eigen gebrouwen bier op partyvaatjes. Met wisselende resultaten.  :huilen:.
Ik heb een Wunderbar die omgebouwd is met  een echte tapkraan en een rvs tapstang uit Duitsland. Deze tapstang is prima.



Het probleem zit in de rubber afsluitdop. Deze dop lekt zoals Jacques ook al zei CO2. De lekkage vindt plaats als je de tapstang
aansluit. Je kunt de druk in het vat niet goed regelen waardoor er of geen koolzuur in je bier zit of de druk is veel te hoog waardoor
je alleen maar schuim tapt. Van te voren carboniseren is met dit soort vaatjes niet goed te doen. Voldoende suiker
veroorzaakt afhankelijk van het soort bier te veel of te weinig koolzuur. Te veel koolzuur veroorzaakt beschadigde vaatjes
of ontplofte vaatjes. Afgelopen jaar ben ik op die manier 10 liter kwijt geraakt. Op dit moment staat er een dubbel in mijn
kast te lageren met een enorme deuk aan de bovenkant. Ik laat elke dag wat koolzuur ontsnappen om erger te voorkomen.
Er zit 12 gram rietsuiker in het vat (niet veel) en toch veroorzaakt dit te veel druk. Bij te weinig druk komt het koolzuur niet
in het bier. Bij gebruik van een drukregelaar (ventiel) is er vaak nauwelijks koolzuur in het bier.



Sinds kort geleden ben ik aan het experimenteren met Chinese rvs vaatjes van 5 liter. Deze vaatjes zijn voorzien van goeie
CO2 lekvrije aansluitingen (Type NC (ball-lock) die ook op soda kegs van 9,5 liter of 19 liter worden toegepast. Deze vaatjes
kan je wel 5 dagen van te voren carboniseren met de juiste druk (ca. 1 bar afhankelijk van het bier bij een temperatuur van 5 graden).



Door middel van een drukregelaar met drukmeter van 1 bar kan ik de druk constant houden.



Af en toe schud ik het vat met bier onder 1 bar druk heen en weer wat opname van CO2 in het bier bevordert. Afgelopen
zaterdag tijdens mijn jaarlijkse bierproeverij voor vrienden had ik een speculaasbok uit het nieuwe vat. Dit bier was
overgeheveld uit een partyvaatje en onder druk gecarboniseerd. Resultaat een bier met een mooi koolzuurgehalte en
geen overdadige hoeveelheid schuim. Het vat past in de Wunderbar maar steekt wel aan de bovenkant enigszins uit.
Maar met een kapje heb ik de aansluitingen en slangen mooi weggewerkt. Op dit moment ben ik door mijn oude
biervoorraad heen en zal ik vanaf januari verder gaan met deze nieuwe ervaring.

Traploper

Ik heb zelf ook een vaatje aangeschaft, namelijk deze: https://www.brouwmarkt.nl/party-biervaatje-5-liter-incl-combi-tapkraantje.html

Ik vind het leuk om 1 keer een vaatje te hebben, maar denk verder mijn bier toch gewoon af te vullen op flessen. Heb ik alleen toch een vraagje over het afvullen van het vaatje. Vul je hem tot het dak vol, of laat je ruimte bovenin? Zo ja, hoeveel? En 3 gram per liter is het maximum?

knifeman

Citaat van: Appiehappie op 23-08-2017  22:50 uIk ben al een paar jaar bezig met het afvullen van eigen gebrouwen bier op partyvaatjes. Met wisselende resultaten.  :huilen:.
Ik heb een Wunderbar die omgebouwd is met  een echte tapkraan en een rvs tapstang uit Duitsland. Deze tapstang is prima.



Het probleem zit in de rubber afsluitdop. Deze dop lekt zoals Jacques ook al zei CO2. De lekkage vindt plaats als je de tapstang
aansluit. Je kunt de druk in het vat niet goed regelen waardoor er of geen koolzuur in je bier zit of de druk is veel te hoog waardoor
je alleen maar schuim tapt. Van te voren carboniseren is met dit soort vaatjes niet goed te doen. Voldoende suiker
veroorzaakt afhankelijk van het soort bier te veel of te weinig koolzuur. Te veel koolzuur veroorzaakt beschadigde vaatjes
of ontplofte vaatjes. Afgelopen jaar ben ik op die manier 10 liter kwijt geraakt. Op dit moment staat er een dubbel in mijn
kast te lageren met een enorme deuk aan de bovenkant. Ik laat elke dag wat koolzuur ontsnappen om erger te voorkomen.
Er zit 12 gram rietsuiker in het vat (niet veel) en toch veroorzaakt dit te veel druk. Bij te weinig druk komt het koolzuur niet
in het bier. Bij gebruik van een drukregelaar (ventiel) is er vaak nauwelijks koolzuur in het bier.



Sinds kort geleden ben ik aan het experimenteren met Chinese rvs vaatjes van 5 liter. Deze vaatjes zijn voorzien van goeie
CO2 lekvrije aansluitingen (Type NC (ball-lock) die ook op soda kegs van 9,5 liter of 19 liter worden toegepast. Deze vaatjes
kan je wel 5 dagen van te voren carboniseren met de juiste druk (ca. 1 bar afhankelijk van het bier bij een temperatuur van 5 graden).



Door middel van een drukregelaar met drukmeter van 1 bar kan ik de druk constant houden.



Af en toe schud ik het vat met bier onder 1 bar druk heen en weer wat opname van CO2 in het bier bevordert. Afgelopen
zaterdag tijdens mijn jaarlijkse bierproeverij voor vrienden had ik een speculaasbok uit het nieuwe vat. Dit bier was
overgeheveld uit een partyvaatje en onder druk gecarboniseerd. Resultaat een bier met een mooi koolzuurgehalte en
geen overdadige hoeveelheid schuim. Het vat past in de Wunderbar maar steekt wel aan de bovenkant enigszins uit.
Maar met een kapje heb ik de aansluitingen en slangen mooi weggewerkt. Op dit moment ben ik door mijn oude
biervoorraad heen en zal ik vanaf januari verder gaan met deze nieuwe ervaring.
Je hebt voor de partyvaatjes ook rubberen doppen met drukventiel. Die best gebruiken als je in dergelijke vaatjes wilt hergisten ;) groeten

iLikePizzas

Hoe lang blijft het bier houdbaar nadat je voor het eerst tapt?
Zat deze namelijk te overwegen: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/startset-mini-drukvaatjes-Brewferm-incl-party-star
Daar zit zo'n gummidop bij, maar het woord overdrukventiel kom ik niet tegen, zit dat standaard bij die gummidoppen?

André de Laat

Ik zit er ook aan te denken om zo´n setje te bestellen. Er zitten volgens mij gewoon standaarddoppen bij. Hier zijn ze wel op voorraad en te bestellen: https://www.brouwstore.nl/gummi-dop-met-drukventiel-voor-drukvat-mini-5-l Persoonlijk vind ik ze best prijzig. Ik twijfel nog. Denk dat ik het voorlopig gewoon bij mijn flesjes houw. Ooit wil ik echte drukvaten. Dan is het zonde om er nu een hoop geld uit te gaan geven. Ik spaar wel even door.


Jacques

Citaat van: iLikePizzas op 13-01-2020  11:40 uZat deze namelijk te overwegen: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/startset-mini-drukvaatjes-Brewferm-incl-party-star
Daar zit zo'n gummidop bij, maar het woord overdrukventiel kom ik niet tegen, zit dat standaard bij die gummidoppen?

Laat die vaatjes voor wat ze zijn. Dat zijn wegwerp vaatjes...
Het kost wat meer maar rvs vaatjes zijn echt zo veel beter.

Vanuit een vaatje kun je zeker 2 tot 3 weken tappen op voorwaarde dat er alleen koolzuur in het vaatje komt.

Rob Q

Het zijn inderdaad wegwerpvaatjes, maar niet na 1 maal te hebben gebruikt.
Ik heb vier van deze vaatjes en gebruik ze nu 2 jaar op verjaardagen en met kerstmis. Dit gaat behoorlijk goed.
Ik gebruik ze met hergisting en geef ongeveer de helft bottelsuiker tov flesjes.
Aangezien de hoeveelheid (5 liter) goed bevalt, denk ik erover om als deze vaatjes aan wegwerpen toe zijn, over te stappen op de duurdere en kwalitatief veel betere vaatjes en een gekoelde installatie te maken.
Voor mij waren dit dus vaatjes om te kijken of grotere hoeveelheden bier in één houder naast flesjes wel voldoen aan de wensen.
Over houdbaarheid kan ik alleen maar zeggen: Bij hergisting heb ik ze nooit langer laten staan dan 6 weken en bij gebruik nooit langer dan 2 dagen.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 14-01-2020  21:35 uLaat die vaatjes voor wat ze zijn. Dat zijn wegwerp vaatjes...
Het kost wat meer maar rvs vaatjes zijn echt zo veel beter.

Vanuit een vaatje kun je zeker 2 tot 3 weken tappen op voorwaarde dat er alleen koolzuur in het vaatje komt.

Ik heb ze ook overwogen. Na het lezen van dit topic neem ik liever soda kegs. Cornelius kegs. Lijkt me beter om even door te sparen.

Is het bier in zo´n keg niet langer houdbaar? Ik meende maanden, tenzij onder druk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.