ONK 2013 B3 Kriek (lambiek) Orangeloo (Angelo van Gimst)

Gestart door orangeloo, 04-06-2013 23:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Hier mijn recept van de Kriek (lambiek) waarmee ik 88 punten heb behaald op het ONK 2013.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Red
Kenmerknr 046 12/16
Brouwdatum10/29/2012
BiertypeBlond(e)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1051 (5.4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28.0 liter
Maischdikte3.7 l/kg
Maischwater15.4 liter
Spoelwater12.6 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur9 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75.0 %3.101 kg3 EBC
Tarwemout10.0 %0.414 kg3 EBC
Viennamout15.0 %0.620 kg7 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh3.6 %40 gr75 minuten21 EBU
Hallertauer Mittelfrüh3.6 %25 gr10 minuten5 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
KersenTijdens koken6600 gr1 Min.

OpmerkingenKersen bevroren toevoegen an het wort van 50 graden

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Blanche
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gistvoedinggistvoedingscomplex Wyeast
Hoeveelheid3 gram

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten3.7 l/kg
262°C35 minuten3.7 l/kg
372°C30 minuten3.7 l/kg
478°C5 minuten3.7 l/kg

OpmerkingenWort + starter + krieken = 22.5 liter

Opmerking van de keurmeester:  Mooie kriek, prima gedaan, lekker zuur met kers en ontwikkeld mooi met touche. Prima gedaan!

Begin SG  1051
Eind SG 1008
correctie 2,356 liter water
Vergistingsgraat 83,6%
Bottelsuiker 8 gr/l kristalsuiker
Koolzuurgehalte 0.56 gew%
% alcohol na bottelen 5,93 % vol.

Vorig jaar had ik ditzelfde recept gebrouwen en ingestuurd in de V klasse.
Op het ONK behaalde dat bier toen 75 punten en op de OBBK 80 punten.
Commentaar van de keurmeester was toen dat deze ook in de B klasse kon worden ingezonden en dat ik punten liet liggen op originaliteit.
Vandaar dit bier nogmaals gebrouwen en nu ingezonden in de B klasse.

Discussie over dit recept is hier te lezen.[/tabular type=3][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=3]

Oscar


RobinB

Citaat van: orangeloo op 04-06-2013  23:58 uHier mijn recept van de Kriek (lambiek)...

Zou je denken, maar dit lijkt een kriekenbier ipv een kriek lambiek.
Misschien daardoor ook wel lekkerder! ;)

Gefeliciteerd met de mooie score!

orangeloo

Citaat van: RobinB op 05-06-2013  08:27 uZou je denken, maar dit lijkt een kriekenbier ipv een kriek lambiek.
Misschien daardoor ook wel lekkerder! ;)

Gefeliciteerd met de mooie score!

Is inderdaad een Kriekenbier zonder wilde gisten  :nut: en zo denk ik er ook over maar zoals ik al zei kreeg ik vorig jaar tot 2 keer (ONK + OBBK) de opmerking van de keurmeester dat ik hem in de B klasse moest insturen omdat ik in de V klasse punten liet liggen voor originaliteit. En ja dan zal ik maar naar de Chef  :lessmile: luisteren hé.  :weetbeter:

Markiej87

Vraagje.. Ik lees dat je de kersen 1 minuut meekookt, en dat je die bevroren toevoegt als het wort 50 graden is. Dit doe je dus na het koken? En je laat het slechts 1 minuut weken? Of laat je ze in je bier tot je gaat bottelen? Ik wil deze graag eens na proberen te maken :)

homoeccentricus

En, noem mij anaal, maar heb je zoete kersen gebruikt of zure krieken? Indien het kersen zijn is het uiteraard geen kriek.  :)

RobinB

Zoals al vorig jaar aangegeven is het een kriekenbier, geen kriek(lambiek). ;)

Hier de herkomst van de krieken:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17976.msg277501.html#msg277501

orangeloo

Citaat van: Markiej87 op 28-05-2014  12:32 uVraagje.. Ik lees dat je de kersen 1 minuut meekookt, en dat je die bevroren toevoegt als het wort 50 graden is. Dit doe je dus na het koken? En je laat het slechts 1 minuut weken? Of laat je ze in je bier tot je gaat bottelen? Ik wil deze graag eens na proberen te maken :)

Ha ha goed op gemerkt, had ik zelf niet eens gezien.
Nee de krieken zijn niet meegekookt.
Maar bevroren in het gistvat gegaan, daarna het wort (van 50 ºC) erop en dat 3 maanden  weg gezet voor vergisting/rijping/...
Daarna overgeheveld in een mandfles en na een week gebotteld.  :brouwen:

Markiej87

Citaat van: Orangeloo op 28-05-2014  16:53 uHa ha goed op gemerkt, had ik zelf niet eens gezien.
Nee de krieken zijn niet meegekookt.
Maar bevroren in het gistvat gegaan, daarna het wort (van 50 ºC) erop en dat 3 maanden  weg gezet voor vergisting/rijping/...
Daarna overgeheveld in een mandfles en na een week gebotteld.  :brouwen:
Bedankt! Bij het overhevelen van de mandfles de krieken mee overgebracht of niet? :)

orangeloo


homoeccentricus

Citaat van: RobinB op 28-05-2014  15:25 uZoals al vorig jaar aangegeven is het een kriekenbier, geen kriek(lambiek). ;)

Hier de herkomst van de krieken:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17976.msg277501.html#msg277501

't Is maar omdat er "kersen" in het recept staat. Gebruiken jullie in Nederland "kersen" en "krieken" als synoniemen? :-)

orangeloo

Citaat van: Markiej87 op 28-05-2014  16:55 uThnx! Bij het overhevelen van de mandfles de krieken mee overgebracht of niet? :)

Nee juist niet, om "hem" helder te krijgen nog een week gewacht zodat de zware bestandsdelen nog wat konden uitzakken.
Voor het bottelen nog een keer overgeheveld naar een bottelemmer.

homoeccentricus

En is het bier niet heel droog geeindigd? Ik struggle wel wat met mijn fruitbieren om er meer body in te krijgen.

koffie

Citaat van: homoeccentricus op 28-05-2014  16:57 u't Is maar omdat er "kersen" in het recept staat. Gebruiken jullie in Nederland "kersen" en "krieken" als synoniemen? :-)
Dat is wel de enige manier om een Hollander uit te leggen wat krieken zijn ;)

RobinB

Citaat van: homoeccentricus op 28-05-2014  16:57 u't Is maar omdat er "kersen" in het recept staat. Gebruiken jullie in Nederland "kersen" en "krieken" als synoniemen? :-)
Nee, maar ik denk dat dat een beperking van BrouwVisie is. :)

Brambo

Ik zie dat je 15 liter bier hebt gemaakt en 6.6 kg krieken hebt toegevoegd, hoeveel liter bier bekom je dan uiteindelijk?

orangeloo

Citaat van: Brambo op 28-05-2014  18:04 uIk zie dat je 15 liter bier hebt gemaakt en 6.6 kg krieken hebt toegevoegd, hoeveel liter bier bekom je dan uiteindelijk?

Ik heb uiteindelijk 18.6 liter bier gebotteld.  :brouwen:

Jacques

Citaat van: RobinB op 28-05-2014  17:59 uNee, maar ik denk dat dat een beperking van BrouwVisie is. :)

Lijkt mij niet. In BrouwVisie kun je allerlei ingrediënten toevoegen. Dat er vaak niet van komt is iets anders.

RobinB

Klopt, maar krieken staan er niet standaard in.

Hay

Ik heb 10 kg morellen(krieken) weten te bemachtigen en heb die schoongemaakt en in de vriezer liggen.
Ook heb ik nog een paar kg bramen geplukt en ingevroren die er eventueel bij kunnen.
Ik wil zo ongeveer hetzelfde recept gebruiken maar zat er aan te denken om er nog wat haver bij te doen.
En ik wil het op dezelfde manier doen wort op bevroren kersen.
Alles is me wel duidelijk maar ik weet nog niet welke korrelgist ik wil gebruiken en ik heb nog een vraag, als alles in het gistvat zit en de gist erbij en de ergste gisting is voorbij laat je het dan op dezelfde temperatuur staan of kan het dan ook de kelder in?

orangeloo

Citaat van: Hay op 28-07-2015  15:25 uAlles is me wel duidelijk maar ik weet nog niet welke korrelgist ik wil gebruiken en ik heb nog een vraag, als alles in het gistvat zit en de gist erbij en de ergste gisting is voorbij laat je het dan op dezelfde temperatuur staan of kan het dan ook de kelder in?

Bij mij heeft het 3 maanden in mijn tuinhuis gestaan. Ongecontroleerde temperatuur dus.  :brouwen:

Hay

Kijk dat is lekker makkelijk ga ik ook zo doen.
Bedankt.

EvdBroek

Citaat van: Orangeloo op 28-07-2015  18:19 uBij mij heeft het 3 maanden in mijn tuinhuis gestaan. Ongecontroleerde temperatuur dus.  :brouwen:

Had je na deze 3 maanden geen bottelgist nodig?

orangeloo

Citaat van: EvdBroek op 29-07-2015  16:35 uHad je na deze 3 maanden geen bottelgist nodig?

Heb ik niet gebruikt. Later heb ik nogmaals die recept gebrouwen en toen heeft hij zelfs 4 maanden gestaan.
En ook weer zonder bottelgist.  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.