Rogge en/of haver

Gestart door alrikdew, 03-06-2013 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alrikdew

Hoeveel procent haver of rogge mag je gebruiken voor een fijne smaak?


Oscar

Citaat van: alrikdew op 03-06-2013  16:32 uHoeveel procent haver of rogge mag je gebruiken voor een fijne smaak?

Hangt van je persoonlijke smaak af, beide zijn wel tot 50% in de stort te gebruiken  :brouwen:

alrikdew

Oke, dat is best veel! Rogge geeft een rondere smaak en wat meer viscositeit. Maar wat voor smaak geeft haver dan?

RobinB

Ook zoiets (de omschrijving) en sommigen omschrijven het als nootachtig.
Ik vind de effecten nooit zo groot eigenlijk.

Daarnaast zijn omschrijvingen slechts dat, omschrijvingen en daarmee incompleet en naar andermans perceptie. Vooral bij minder prominente smaakeffecten verdient het de aanbeveling te proberen en voor jezelf te leren. Dan zijn adequate doses wel van belang, dus niet 10% of zo. :)

Jacques

Als je een historisch bier wilt brouwen doe je er goed aan een groot aandeel havermout te gebruiken. Je moet dan denken aan 50 tot 70%.
In de Middeleeuwen bestond de stort namelijk niet voornamelijk uit gerstemout maar uit havermout.
Haver is wel een lastige mout om mee te brouwen. De mout geeft snel filterproblemen.

Herman

Met zoveel kaf filterproblemen? Ik moet zeggen dat ik daar totaal geen last mee had, toen ik mijn haverbieren brouwde. Zat ook minstens 50% gemoute haver in.

Rogge daarentegen .....

nembrionic

Citaat van: Herman op 14-06-2013  22:14 uMet zoveel kaf filterproblemen? Ik moet zeggen dat ik daar totaal geen last mee had, toen ik mijn haverbieren brouwde. Zat ook minstens 50% gemoute haver in.

Rogge daarentegen .....

Dat is dus als je *gemoute haver* gebruikt ja. Er zijn ook mensen die havervlokken gebruiken.

Herman

Klopt. Ik reageerde op Jacques die het ook heeft over havermout en dat de mout filterproblemen geeft. Mijn reactie gaat ook specifiek in op gemoute haver.

Jacques

Citaat van: Herman op 15-06-2013  11:55 uKlopt. Ik reageerde op Jacques die het ook heeft over havermout en dat de mout filterproblemen geeft. Mijn reactie gaat ook specifiek in op gemoute haver.

Ik denk dat je bij deze mout toch even op 40 ºC moet gaan zitten om de beta-glucanen wat meer af te breken... Naar mijn idee zijn het de gomstoffen die de filterproblemen geven.

alrikdew

Qua filterproblemen bedoelen jullie dat het verstopt?

Herman

Klopt. Goede toevoeging van die 40 ºC  rust. Wort van rogge wordt heel dik, net olie. Door een beta-glucanase rust te houden wordt deze viscositeit minder.

Dit is vooral van belang als je een hevelfilter gebruikt, het wort is anders te dik om te hevelen. Een filter met kraan onderin levert minder problemen op.
Een leerzaam draadje in deze, komt uit eigen ervaring Rampen Rogge.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.