Hoe lang slurry bewaren?

Gestart door Hoppenbrouwers, 10-05-2013 19:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Ik heb zo'n 6 á 7 weken geleden 1.3 l dikke W34/70 slurrry opgevangen van een brouwsel. Deze ligt sindsdien in de koelkast. Ik vraag me af hoe lang ik deze nog kan bewaren op deze manier voordat hij slecht en onbruikbaar wordt.

Henielma

Een jaar maar wel een eetlepel slurry gebruiken en daar een starter mee maken. Niet de hele slurry in het gistvat kieperen.

RobinB

Had je deze al gezien?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=571

Na zo'n bewaarperiode moet je er wel een starter van maken. Ook moet je rekening houden met mogelijke bacteriele contaminaties die nog wel groeien op koelkast temperatuur.
Verder kan het best. :)

dennisbier

Ha, ik zat ook met die vraag. Na 2 maanden is die gist nog springlevend. Dat merk je wel als je een giststarter maakt.
Ik had het zelf niet verwacht, maar elke keer een pak Wyeast kopen hoeft dus niet meer.
Heb me er wat meer spulletjes voor aangeschaft om er mee te werken.

Oscar

Citaat van: dennisbier op 11-05-2013  00:42 uIk had het zelf niet verwacht, maar elke keer een pak Wyeast kopen hoeft dus niet meer.

Ik gebruik tegenwoordig een gist 3x achter elkaar, telkens de slurry van het vorig brouwsel (alleen de 1e keer dus een starter maken) bevalt prima.... :brouwen:

bertarna

Citaat van: Oscar op 11-05-2013  02:07 uIk gebruik tegenwoordig een gist 3x achter elkaar, telkens de slurry van het vorig brouwsel (alleen de 1e keer dus een starter maken) bevalt prima.... :brouwen:

En vaker herbruiken mogelijk?
Ik heb nu 3 x de slurry van belgian ardennes herbruikt, eerste 2 bieren waren erg lekker, 3de is nu klein weekje aan het hergisten op fles.
Slurry heb ik 2 glazen bokalen van halve liter mee gevuld en in frigo gezet in de hoop deze nog wel paar keer te kunnen gebruiken.

Jacques

Citaat van: bertarna op 11-05-2013  10:25 uEn vaker herbruiken mogelijk?

Ja, dat is zeker mogelijk. Er zijn genoeg kleine professioenele brouwerijen die hun (boven)gist heel wat keren hergebruiken voordat ze opnieuw opkweken.

Hoppenbrouwers

Ik ben pas bij een brouwerij geweest die zegt dat hij een paar jaar geleden nog bepaalde bovengisten 100 keer hergebruikte. Een kwestie van schoon werken.

Het is me nu dus duidelijk dat je die oude gist niet zo kan enten maar dus altijd op moet kweken. Maakt het nog verschil of het boven of ondergist is in het opkweken (met name temperatuur)?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-05-2013  12:13 uMaakt het nog verschil of het boven of ondergist is in het opkweken (met name temperatuur)?

Ondergist wordt in de regel veel minder vaak hergebruikt dan bovengist.
Heeft te maken met het feit dat ondergist kennelijk wat eerder muteert. Of dit temperatuur gerelateerd is weet ik niet.

RobinB

Mutaties zijn voor hobbybrouwers geen issue, contaminanten wel. :)

dennisbier

En als de gist dan vervelende afwijkingen geeft?

Nou heb ik uit de eerste brouw een hele reeks spuiten gemaakt, dus die blijven wel een tijdje goed.
Dan kun je hieruit telkens opnieuw een starter maken en hier weer 4 slurries uit maken o.i.d.

orangeloo

Ik zit nu net aan een pale ale, gebrouwen op1-4-'13 met een gistslurry (3655 belgian Schelde ale) die sinds 2-11-'11 in de koelkast staat.
Opnieuw opgekweekt met een giststarter. 18-4-'13 gebotteld dus nog jong maar wel al heel lekker. Over een maandje ga ik hem eens drinken naast een "echte" koninck. Ik denk dat hij hem redelijk gaat benaderen.

Zo zie je maar gist 17 maanden bewaard in de koelkast met goede resultaten. :brouwen:

Hoppenbrouwers

Citaat van: orangeloo op 14-05-2013  22:40 uIk zit nu net aan een pale ale, gebrouwen op1-4-'13 met een gistslurry (3655 belgian Schelde ale) die sinds 2-11-'11 in de koelkast staat.
Opnieuw opgekweekt met een giststarter. 18-4-'13 gebotteld dus nog jong maar wel al heel lekker. Over een maandje ga ik hem eens drinken naast een "echte" koninck. Ik denk dat hij hem redelijk gaart benaderen.

Zo zie je maar gist 17 maanden bewaard in de koelkast met goede resultaten. :brouwen:
Wow, dat is wel heel netjes! Ik ben benieuwd of dat ook zo kan met ondergisten.

DenMaarten

Citaat van: orangeloo op 14-05-2013  22:40 uZo zie je maar gist 17 maanden bewaard in de koelkast met goede resultaten. :brouwen:

Da's niet mis! En ik wil moeilijk gaan doen met schuine buizen die iedere 4 maanden vervangen moeten worden... kan ik beter de slurry in de koelkast bewaren, scheelt erg veel tijd en is langer houdbaar. Of zie ik iets over het hoofd  :nut:

orangeloo

Citaat van: DenMaarten op 15-05-2013  06:42 uDa's niet mis! En ik wil moeilijk gaan doen met schuine buizen die iedere 4 maanden vervangen moeten worden... kan ik beter de slurry in de koelkast bewaren, scheelt erg veel tijd en is langer houdbaar. Of zie ik iets over het hoofd  :nut:

Citaat van: RobinB op 13-05-2013  18:27 uMutaties zijn voor hobbybrouwers geen issue, contaminanten wel. :)
Citaat van: RobinB op 10-05-2013  22:37 uOok moet je rekening houden met mogelijke bacteriele contaminaties die nog wel groeien op koelkast temperatuur.
Verder kan het best. :)

Adbrouwt

Citaat van: DenMaarten op 15-05-2013  06:42 uDa's niet mis! En ik wil moeilijk gaan doen met schuine buizen die iedere 4 maanden vervangen moeten worden... kan ik beter de slurry in de koelkast bewaren, scheelt erg veel tijd en is langer houdbaar. Of zie ik iets over het hoofd  :nut:
Om gisten lang te bewaren kun je ze beter invriezen met glycerol. Maar als je graag kweekt kun je de schuine buizen regelmatig doorzetten, maar bij iedere handeling heb je weer een risico op contaminatie van je schuine buis met micro organismen.

RobinB

Schuine buis is voor mij sowieso een gepasseerd station. Veel te arbeidsintensief.
Lange termijn opslag doe ik in de vriezer met glycerol, relatief korte termijn als slurry in de koelkast. :)

dennis

Wat zijn de ervaringen met opkweken van gist (met glycerol) uit de vriezer?
Ik heb er geen goede ervaringen mee, zou de huis-tuin-en-keuken-vriezert teveel fluctuaties in temperatuur hebben en daardoor minder levensvatbaarheid gisten?

RobinB

Tot nog toe waren mijn ervaringen goed t/m 2 jaar invriezen. Heb echter de afgelopen 2 jaar niks meer opgekweekt uit de vriezer, dus hoop dat alles het nog doet. :)

Adbrouwt

Citaat van: dennis op 15-05-2013  10:12 uWat zijn de ervaringen met opkweken van gist (met glycerol) uit de vriezer?
Ik heb er geen goede ervaringen mee, zou de huis-tuin-en-keuken-vriezert teveel fluctuaties in temperatuur hebben en daardoor minder levensvatbaarheid gisten?
Moet toegeven dat thuis geen glycerol stocks maak. Op mijn werk ga ik voor bacterien altijd op 50% glycerol zitten voor een huis tuin en keuken vriezer en 20% voor -70 vriezer. En klein beginnen voor de eerste kweek maximaal 5 ml met 100 ul glycerol stock. Maar neem niet graag mijn werk mee naar huis dus geen ervaringen thuis.

PietO

Citaat van: RobinB op 15-05-2013  11:26 uTot nog toe waren mijn ervaringen goed t/m 2 jaar invriezen. Heb echter de afgelopen 2 jaar niks meer opgekweekt uit de vriezer, dus hoop dat alles het nog doet. :)

Hier 5-6 jaar in de vriezer m.b.v. Cryo-vials (sommige na 5 jaar niet meer op te kweken, andere meer dan 6 jaar). Zie andere draad voor details.

dennisbier

CiteerLange termijn opslag doe ik in de vriezer met glycerol, relatief korte termijn als slurry in de koelkast. :)
Ik volg je voorbeeld.
Tot nog toe continueer ik 4 mengsels met de slurry.
De spuitjes zijn gemaakt en heb ik nog niet gebruikt. Zijn van begin dit jaar dus kan er nog niks over zeggen.
Dit is de laatste ondergister dit jaar, 't wordt mij wat te warm en kan de temperatuur niet beheersen.
Komend najaar mogen ze zich dan bewijzen.
Ik heb wel een magneetroerder en kan steriel beluchten, heb gistvoeding en moutextract, dus ik ben redelijk goed voorzien.
 :biersmile:

Henielma

Ik heb betere ervaringen met het bewaren van slurrie in de koelkast dan met het bewaren van wat gist in spuitjes. Bij mij ging het opstarten van die spuitjes vaak niet.

dennisbier

Ik ga dat volgend jaar wel merken.

stoffel2

Op mijn vorige werk (als laborant) bewaarde ik altijd mijn gistculturen in 1/1 verhouding met glycerol bij -20°.
Jàààren houdbaar!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.