Koolzuurfles te koop

Gestart door Filipo, 22-03-2013 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Filipo

Beste mensen,

Ik heb al een lange tijd een fles staan in de schuur die ik destijds van mijn vader heb gekregen. Ik kom er nu achter dat het een koolzuurfles is, heb het even opgezocht op internet zodoende deze site gevonden. Graag wil ik jullie vragen of er interesse is voor deze fles. Tegen een goede prijs mag het weg! volgens mij 20kg en zit nog helemaal vol. incl. statiegeld en graag zo snel mogelijk ophalen omgeving Rotterdam.  Voor foto's etc kunnen jullie mij mailen.



kleine Minstreel

Wat is een goede prijs? Inleveren bij de groothandel is bijna altijd een probleem. Heb pas geleden na hele omzwervingen mijn fles aan een thuistapper gegeven.


Oscar


dennis

inleveren (en hervullen) is heel vaak een probleem als het een willekeurige fles is waar je mee naar een willekeurige gashandel gaat.

heijligers

Zeker als de fles over zijn herkeurtermijn heen is is het een probleem.

Bas_Pierik

Citaat van: dennis op 23-03-2013  07:50 uinleveren (en hervullen) is heel vaak een probleem als het een willekeurige fles is waar je mee naar een willekeurige gashandel gaat.

Ga naar een wat grotere aquariumwinkel. Bij aquaria worden deze flessen in maten van 1-2 kg gebruikt om het CO2 pijl op het juiste niveau te houden. Hervullen kan daar met iedere willekeurige fles, zolang die nog binnen het keuringstermijn is.

hansm

Citaat van: Filipo op 22-03-2013  21:11 uIk heb al een lange tijd een fles staan in de schuur die ik destijds van mijn vader heb gekregen. Ik kom er nu achter dat het een koolzuurfles is, heb het even opgezocht op internet zodoende deze site gevonden.

Hoe oud is die fles (ongeveer)? Denk je dat het verstandig is en gasfles die al geruime tijd over de keuringstermijn heen is aan te bieden, met het doel hem alsnog te gebruiken? Volgens mij mag dat niet  :neenee:

Oscar

Citaat van: hansm op 23-03-2013  17:59 uDenk je dat het verstandig is en gasfles die al geruime tijd over de keuringstermijn heen is aan te bieden,

Dat is nog niet eens vastgesteld.... :)

heijligers

Citaat van: Oscar op 23-03-2013  18:18 uDat is nog niet eens vastgesteld.... :)
Op de foto staat "08" op de sticker. Volgens mij is dat een jaartal dat met de keuring te maken heeft. Ben al even niet meer in het veld actief, maar volgens mij is dat het einde van de goedkeuringstermijn.

Albertus

Citaat van: hansm op 23-03-2013  17:59 uHoe oud is die fles (ongeveer)? Denk je dat het verstandig is en gasfles die al geruime tijd over de keuringstermijn heen is aan te bieden, met het doel hem alsnog te gebruiken? Volgens mij mag dat niet  :neenee:

Maak je geen zorgen, een fles over de termijn zal niet eens worden gevuld.
Maar je kunt de fles laten herkeuren, voor een paar tientjes kun je dan weer 10 jaar vooruit.

Bert

Jacques

Citaat van: heijligers op 23-03-2013  18:57 uOp de foto staat "08" op de sticker. Volgens mij is dat een jaartal dat met de keuring te maken heeft. Ben al even niet meer in het veld actief, maar volgens mij is dat het einde van de goedkeuringstermijn.

Volgens mij is dat het jaar van de keuring. Als dat niet het geval is heb ik hier een fles over de keuringsdatum terwijl ik hem vorig jaar bij de plaatselijk slijter heb gehaald.

bjorri

Voor zo ver ik me kan herinneren is de laatste keuringsdatum (maand.jaar) gestanst in de fles en moet er een keurmerk bij staan (leeuwtje). Het zou kunnen dat die stikker als extra is aangebracht maar het kan ook zomaar wat anders zijn. De foto is niet duidelijk genoeg en de verkeerde kant om een datum te herkennen. Net ff gezocht: CO2 moet elke vijf jaar gekeurd.

'Iedereen' heeft het hier wel over vullen bij aquariumwinkels (of  brandbblussergas) maar weet ook iemand of dat gas allemaal schoon en zuiver genoeg is om in bier te stoppen?

kleine Minstreel

Bij mijn weten niet. De koolzuur die in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt mag worden heeft een food save certificatie.
En waar hebben we het over. Een vulling van 2 kg bij de dranken groothandel kost inclusief omruil gekeurde fles € 15,80.
Hier kun je zo 30 fusten bier mee tappen en wie wil er nu een risico lopen voor een paar euro. Ik in ieder geval niet.

hansHalberstadt

Of je vult hem natuurlijk gewoon zelf met je eigen gecomprimeerde koolzuur afkomstig uit je eigen vergisting. als je de cylinder in de vriezer afkoelt tot beneden -20 ºC hoef je nog maar tot 20 BAR druk te leveren voor het comprimeren tot een volle fles van 10kg vloeibare koolzuur. Op dit moment ben ik bezig om het pompje daarvoor nog iets te verbeteren.

Bij een lege 10 kg fles met 13.4 liter inhoud zoals deze heb je trouwens al  270 gram koolzuur als je tot 10 Bar druk erin stopt (kan met een fietspomp zelfs al) en dat kan gewoon bij kamertemperatuur en is altijd veilig. Daarmee kun je al ruim 100 liter bier tappen, terwijl je maar ca 10 liter gistende wort van SG=1050 voor nodig hebt om die koolzuur te maken, dus heb je altijd ruim voldoende om self supporting te zijn.

HansH.

hansm

Citaat van: hansHalberstadt op 24-03-2013  10:18 uOf je vult hem natuurlijk gewoon zelf met je eigen gecomprimeerde koolzuur afkomstig uit je eigen vergisting....

Volgens mij mis het het belangrijkste punt. Het gaat hier om een koolzuurfles die misschien ver over de keuringsdatum is en die langere tijd onder wellicht niet optimale omstandigheden opgeslagen is geweest.

Die keuringstermijnen zijn er toch niet voor niets? Waarom voor een paar tientjes risico lopen?

heijligers

Citaat van: Jacques op 24-03-2013  08:52 uVolgens mij is dat het jaar van de keuring. Als dat niet het geval is heb ik hier een fles over de keuringsdatum terwijl ik hem vorig jaar bij de plaatselijk slijter heb gehaald.
Dan is het de keuringsdatum.
Met een termijn van vijf jaar voor koolzuur zal die dit jaar verlopen.
Citaat van: bjorri op 24-03-2013  09:30 uVoor zo ver ik me kan herinneren is de laatste keuringsdatum (maand.jaar) gestanst in de fles en moet er een keurmerk bij staan (leeuwtje). Het zou kunnen dat die stikker als extra is aangebracht maar het kan ook zomaar wat anders zijn. De foto is niet duidelijk genoeg en de verkeerde kant om een datum te herkennen. Net ff gezocht: CO2 moet elke vijf jaar gekeurd.

'Iedereen' heeft het hier wel over vullen bij aquariumwinkels (of  brandbblussergas) maar weet ook iemand of dat gas allemaal schoon en zuiver genoeg is om in bier te stoppen?
Naast die sticker moet inderdaad nog de datum maand, jaartal met Stoomwezenkeurmerk in de fles staan.

Albertus

Citaat van: heijligers op 24-03-2013  11:22 uDan is het de keuringsdatum.
Met een termijn van vijf jaar voor koolzuur zal die dit jaar verlopen.Naast die sticker moet inderdaad nog de datum maand, jaartal met Stoomwezenkeurmerk in de fles staan.

De termijn is wettelijk tien jaar maar sommige gashandelaren hanteren zelf bij het vullen een termijn van vijf jaar.

Bert

bjorri

Citaat van: Albertus op 24-03-2013  11:25 uDe termijn is wettelijk tien jaar maar sommige gashandelaren hanteren zelf bij het vullen een termijn van vijf jaar.
Hoekloos heeft het echt over vijf jaar en het staat niet aangemerkt dat ze zelf scherper zitten dan de wet.

http://www.dty.nl/bibliotheek/duikcilinders/termijn-gasflessen.pdf

hansm

Citaat van: bjorri op 24-03-2013  11:44 uHoekloos heeft het echt over vijf jaar en het staat niet aangemerkt dat ze zelf scherper zitten dan de wet.

http://www.dty.nl/bibliotheek/duikcilinders/termijn-gasflessen.pdf

Citeerkoolmonoxide    CO          5
koolzuur            CO2        5
lachgas              N2O        10
...
In een aantal gevallen hanteert Hoek Loos een andere (kortere)
herkeurtermijn dan wettelijk is vastgelegd. Deze herkeurperioden
zijn cursief gedrukt.

Albertus

Citaat van: bjorri op 24-03-2013  11:44 uHoekloos heeft het echt over vijf jaar en het staat niet aangemerkt dat ze zelf scherper zitten dan de wet.

Hoekloos heet al een aantal jaren Lindegas.
Kijk maar eens op hun site naar de keuringstermijnen.

Bert

bjorri

Citaat van: Albertus op 24-03-2013  12:40 uKijk maar eens op hun site naar de keuringstermijnen.
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar geef dan de hele link naar die keuringstermijnen. Erg simpel te vinden zijn ze niet in ieder geval.

Het stoomwezen bestaat kennelijk ook al niet meer in de oorspronkelijke vorm, vreemd dat een veiligheidsinstituut geprivatiseerd is en door een commercieel bedrijf is overgenomen... (sorry, wordt off topic).

hansHalberstadt

Citaat van: hansm op 24-03-2013  10:23 uVolgens mij mis het het belangrijkste punt. Het gaat hier om een koolzuurfles die misschien ver over de keuringsdatum is en die langere tijd onder wellicht niet optimale omstandigheden opgeslagen is geweest.

Die keuringstermijnen zijn er toch niet voor niets? Waarom voor een paar tientjes risico lopen?

De keuringstermijn is er vooral voor om beschadigde flessen er tussenuit te halen.
Ik snap best dat die fles formeel niet meer gevuld mag worden als de keuring is verlopen. Die keuring houdt dacht ik in dat ze kijken of er niet geks gebeurd is (zwaar verroest, beschadigingen etc.) hem afpersen met een bepaalde factor x de maximale druk die ooit voor kan komen (200 Bar als je hem mishandelt door de volle fles in de volle zon op te laten warmen tot 50 ºC ), ik geloof dat de keuringsdruk dan 300BAR is of zo. Als hij daar tegen kan is hij weer goedgekeurd.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er ooit een probleem op kan treden als ik hem vul tot 10 of 15 BAR. (dat kan een racefiets band ook al hebben) OK, als je er weer 10 kg vloeibare koolzuur in stopt is het een ander verhaal. Ik durf dat risico wel te nemen na een zorgvuldige visuele inspectie, want ik weet immers hoe ik mijn eigen fles heb onderhouden, maar ik laat die beslissing aan iedereen zelf over natuurlijk en met een fles waar je de herkomst niet van weet kun je beter geen risico's nemen. Normaal komt de druk trouwens nooit boven de 60 BAR bij kamertemperatuur, dus het is veiligheid op veiligheid op veiligheid.

HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.