Starter maken met moutsiroop

Gestart door toon van den broek, 15-02-2013 11:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toon van den broek

Even een vraagje.
Wil een starter maken met een Wyeast pakje en gebruik daarvoor bio moutsiroop van Horizon (SG 1036).
Ik doe dit omdat ik geen ingevroren wort meer in de diepvries had liggen.
Heb het al eens eerder gedaan met deze moutstroop en met matige resultaten, maar ik weet dat toen aan de geringe hoeveelheid gist wat in het flesje zat waar ik de gist uit gebruikte.
Maar de smackpack van nu is echt vers, en bolde ook op.
Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Groetjes, Toon.

Adrie

Ik maak tegenwoordig starters van rijststroop. Dat werkt net zo goed als wanneer ik moutextractpoeder gebruik. Moutsiroop moet ook zeker kunnen. Maar je moet uiteraard wel wat gistvoeding toevoegen.

toon van den broek

Hallo Adrie,
Had er inderdaad nog geen gistvoeding bijgedaan, maar dat kan in dit geval nog geen invloed hebben, want er is nog geen gistingsactiviteit.
Maandagavond gesmackt, gisterenmorgen bij het moutsiroopmengsel gedaan, en nog geen leven...
Wilde met weer eens met een verse gist beginnen, maar moet als het morgen nog niks is wellicht maar weer opkweken uit een flesje. Jammer.

Groet, Toon

Herman

Toon, ik gebruik deze stroop ook voor starters. Na het oplossen in heet water zie je na enige tijd een enorme eiwitbreuk ontstaan. Ik gebruik alleen de heldere vloeistof, koffiefilter in een trechtertje en overschenken in de erlenmeyer. Dan ff koken en na koelen gist er bij. Ik heb nooit vergistingsproblemen ondervonden bij deze werkwijze.


Is de starter niet gewoon uitvergist?

toon van den broek

Hallo Herman,

Had eerst de startervloeistof gekookt en 2x gedecandeerd i.v.m. de vele vlokken die ik zag ronddansen in mijn kolf.
Vervolgens weer gesteriliseerd en na afkoeling de opgebolde smackpack bijgedaan. Moet ik er wel bijzeggen dat de smackpack bol stond maar niet echt heel erg veel druk had (stond niet op knappen wat ik wel eens gehad heb).
Verder staat de boel bij 20-22 ºC.
We zullen nog even wachten...

Groetjes, Toon.

Erwin

Een ander makkelijk alternatief voor startermedium is Malta drank, te koop bij de tropische winkels, zoals deze
http://tokohoiyunrotterdam.wordpress.com/tag/supermalt-non-alcoholic-malt-drink/
Dit is feitelijk gebottelde wort.
Je zal het wel moeten koken, om de koolzuur eruit te halen.

RobinB

Ik heb ooit supermalt gebruikt, het SG is vrij hoog (1070?). Je moet het dus nog wat aanlengen om op 1040 te komen. Op een magneetroerder is het CO2 er ook zo uit... ;)

citrasimcoe

Citaat van: Adrie op 15-02-2013  11:45 uIk maak tegenwoordig starters van rijststroop. Dat werkt net zo goed als wanneer ik moutextractpoeder gebruik.
Waar koop je dat? En hoe maak jij daarmee je giststarter?

RobinB

Maltosestroop is ook te koop bij Toko's, is ook gebaseerd op rijst.

Erwin


citrasimcoe

Citaat van: RobinB op 15-02-2013  20:57 uMaltosestroop is ook te koop bij Toko's, is ook gebaseerd op rijst.
Hoeveel gebruik je dan? Verdunnen in water, koken, afkoelen en gist toevoegen?

Erwin

Ik zou deze stroop schatten op 40 ppg, dus 1 pond (454 g) oplossen in 1 gallon (3.8 l) levert 1.040 SG.
Schaal dit terug naar het formaat van je starter.
Inderdaad, oplossen, koken, koelen en enten.

Ik heb afgelopen zomer een paar potjes gekocht en gebruikt, wat me opviel was dat 4 van de 5 potjes een laagje groene schimmel had. Pas dus op!

RobinB

Nog niet gedaan. :)

Maar als het goed is zou erop moeten staan hoeveel suikers per 100 g erin zitten.
Als je op 1 l 100 g suikers hebt, zit je weer op 1040, net als met droog moutextract

Dus bij 80% suiker, 125 g stroop gebruiken. :)

RobinB

Citaat van: RobinB op 15-02-2013  20:57 uMaltosestroop is ook te koop bij Toko's, is ook gebaseerd op rijst.

Laatst twee potjes gehaald, niet duur ca € 1,50 (?) voor 400 g.
Totaal aan koolhydraten is 85% en 70% suikers.
Dan zou het dus voor 82% vergistbaar zijn?

Omgerekend naar extractpoeder kost het € 4,41 per kilo. Dat is de helft van wat Brouwland ervoor vraagt. :)

De-Geert

Klinkt goed! Maar eens kijken bij de toko hier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.