Smaakpapillen resetten

Gestart door janjansen, 11-02-2013 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janjansen

Bij het proeven van bier denk ik bij mijn eerste "proef" een redelijk gefundeerd oordeel te kunnen vellen over het geproefde bier.
Dan heb ik vlak daarvoor geen koffie gedronken, mijn tanden niet gepoetst en geen slurp mondreiniger genomen.
Kortom, mijn smaakpapillen functioneren optimaal.

Maar vanaf biertje 1 beginnen de smaken door elkaar te lopen en wordt mijn oordeel steeds minder scherp.

Is er een manier om de boel te resetten?
Los van een slok water tussendoor?
Hoe doen keurmeesters dit?
Die zijn er vast eerder tegenaan gelopen.

Ik ben dus op zoek naar soort harde returnknop voor mijn smaakpapillen.

hansm

Citaat van: janjansen op 11-02-2013  18:17 uBij het proeven van bier denk ik bij mijn eerste "proef" een redelijk gefundeerd oordeel te kunnen vellen over het geproefde bier.
Dan heb ik vlak daarvoor geen koffie gedronken, mijn tanden niet gepoetst en geen slurp mondreiniger genomen.
Kortom, mijn smaakpapillen functioneren optimaal.

Maar vanaf biertje 1 beginnen de smaken door elkaar te lopen en wordt mijn oordeel steeds minder scherp.

Is er een manier om de boel te resetten?
Los van een slok water tussendoor?
Hoe doen keurmeesters dit?
Die zijn er vast eerder tegenaan gelopen.

Ik ben dus op zoek naar soort harde returnknop voor mijn smaakpapillen.

Hahaha, welkom in de wereld van de bierproevers! In ieder geval gaat het bij jou precies zo als bij anderen  :brouwen:

Hoe je het effect kan verminderen:
- Smaakruimers (crackers (neutraal, zoutloos en niet zoet)),
- Water drinken tussendoor,
- Aan jezelf ruiken (20 seconden aan je arm ruiken reset de geur (in enige mate),
- Pauze nemen, naar buiten gaan,
- Uitgebreid lunchen of eten na een aantal bieren.

En als je dit alles doet is het nog vrijwel onmogelijk om 10 DIPA's te proeven / keuren in een uur of 4  :biersmile:

RobinB

Naturel crackers tussendoor zie je wel vaker en goed spoelen met water + water drinken

Oscar

Citaat van: hansm op 11-02-2013  18:26 u- Aan jezelf ruiken (20 seconden aan je arm ruiken reset de geur (in enige mate),

haha Ik ruik altijd onder mijn oksels... ben ik meteen helemaal gereset. ;D ;D


Twentse Schapekop



Probeer deze eens,zijn Szechuan Buttons , die gebruiken wij wel eens in de keuken.
Na het eten van een bloemknopje tintelt je mond en speeksel wordt overvloedig aangemaakt, hierna smaakt alles beter.
Zoet is zoeter, zout is zouter enz enz.

Hoef  er natuurlijk niet erbij te vertellen dat wij nieuwe mensen in de keuken wel eens 5 bloemknopjes in 1 keer geven >:D

Hmmmmmmmmm, even kijken of ik die ook een keer kan meenemen naar de vereniging  ;D

Jacques

Wat ook prima werkt is het eten van een partje appel. Daarmee kun je een eventuele "bitteraanslag" op  je tong verwijderen.

Verder water, droge crackers of licht geroosterd brood en pauzes.

fwouters

Ik heb het volgende geleerd op de Stibon cursus.

Smaak:
- (cream) crackers
- (stok)brood - houd dit echter niet te lang in je mond, want dan schijnt het weer een smaakeffect teweeg te brengen ivm enzymen in je mond
- water. Evt met bubbels - die schijnen net een verschonend effect te hebben op je papillen?
- Szechuan Buttons. die vond ik zelf erg overheersend in je mond. Duur even voordat je die heftige sensatie kwijt bent uit je mond, zelfs als je maar een klein gedeelte van een bloemetje neemt.

Geur:
Hierover hebben we weinig geleerd. 20 seconden aan de oksels van Oscar ruiken lijkt me wel wat :)
Maar in het algemeen zou je het beste een frisse neus kunnen halen, in een zo neutraal mogelijke omgeving.
Ik herinner me ook ergens gelezen te hebben dat het zou helpen om aan koffie te ruiken? Of heb ik dat helemaal mis? Bij mij werkt het niet.

Die partjes appel zal ik ook eens proberen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.