Watertank als gistingsvat?

Gestart door jaspergronert, 11-02-2013 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaspergronert

Beste brouwvrienden,

Ik heb een aantal watertanks op de kop getikt, die in van die dispensers zitten die in wachtruimten, autodealers, kantoren etc etc staan.
Nu heb ik daar laatst een soort van corona poging in gelagerd, nu is dit een zeer licht bier en heeft nu een plastic smaak.
Zijn deze tanks nutteloos voor het gisten of lageren van bier? Of zal dit met de tijd verdwijnen? En zo ja is dat proces te versnellen met een bepaald reinigingsmiddel?

Thanx!

heijligers

Van welk materiaal zijn deze flessen gemaakt? Dit staat waarschijnlijk wel op de bodem.

jaspergronert

Ik heb het opgezocht: er staat een recycle code 7 op en de aanduiding pc. Na even te zoeken blijkt het polycarbonaat te zijn en ook gelijk ook een stuk gevonden dat er BPA uit lekt. Na wat verder zoeken zag ik ook dat BPA (bisfenol A) vrij komt na contact met basische producten.
Nu is bier zuur en niet basisch.
Klopt dit en kan dit lijden tot smaakafwijking in bier of sla ik de plank mis (scheikunde is nooit een sterk onderdeel geweest op school vroeger  :proost:)

heijligers

Volgens mij moet polycarbonaat prima gaan als vergistingsvat. Er zijn hier meer deskundige heren die je het fijne kunnen vertellen. Zijn kunststof carboys zoals die aan de overkant van de grote plas worden gebruikt niet van polycarbonaat?

jaspergronert

Zag inderdaad wat filmpjes op YouTube voorbij komen met van die plastic gist flessen,  :denken: van daar het idee deze te gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.