Deksel erop?

Gestart door kluukluuk, 09-02-2013 22:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kluukluuk

Doen jullie tijdens het maischen en/of koken de deksel op de pan?

Zonder deksel erop duurt het namelijk best wel lang dat het water (ben installatie nog aan het testen met water) op temperatuur komt, maar ik lees in de cursus op hobbybrouwen dat je tijdens het koken er geen deksel op moet.
Bij het maischen staat hier niks over, maar ik weet zeker dat jullie mij kunnen helpen  ;) :biersmile: :proost:

Oscar

Tijdens maischen wil je de warmte vast houden, dus deksel op de pan. Tijdens koken wil je verdampen. Dus deksel niet geheel op de pan of helemaal niet (hangt van je verwarming af). Ik heb de deksel er altijd half op liggen. :brouwen:

William

Ik heb de deksel er tijdens het maischen af omdat ik zeer regelmatig roer. Als ik een roerpauze inlas dan gaat de deksel er op omdat dit het afkoelen wat beperkt.

De deksel hoeft er tijdens het maischen niet af om bepaalde stoffen kwijt te raken zoals bij het koken.

heijligers

Bij het maischen de deksel erop en een dekbed erom om temperatuur vast te houden.

Bij het koken een deksel met groot gat in het midden erop om op minder hoog vuur toch een rollende kook te krijgen, waarbij tevens kan verdampen wat moet verdampen.

ed

Bij het maishen zoveel mogelijk de deksel erop om de warmte vast te houden. Tijdens het koken zet ik 2 wasknijpers op de rand van de pan en leg dan de deksel half op de pan. Doordat de wasknijpers op de rand zitten, kan de deksel niet dicht glijden. Ik heb het namelijk wel eens meegemaakt dat ik even buiten wat spullen aan het schoonmaken was en door het koken de deksel was dicht gegleden. En dan kookt je wordt dus over, samen met je hopjes. Zonde van de hop en extra werk met schoonmaken.

Ed

kluukluuk

Citaat van: heijligers op 09-02-2013  22:53 uBij het maischen de deksel erop en een dekbed erom om temperatuur vast te houden.

Ik gebruik een kochstar 2500, die heeft electriche verwarming met thermostaat.
Dan is een dekbed toch niet nodig, want thermostaat houdt hem op temperatuur?

seed7

Citaat van: kluukluuk op 09-02-2013  23:06 uIk gebruik een kochstar 2500, die heeft electriche verwarming met thermostaat.
Dan is een dekbed toch niet nodig, want thermostaat houdt hem op temperatuur?

Met dekbed slaat je verwarming minder vaak aan, kost minder energie, hoef je minder te roeren, kost minder energie ...

s7.

ed

Ik gebruik ook een elektrische pan. Het is wel raadzaam om te roeren als de pan aanslaat. Anders heb je kans op aanbranden en onder in de pan is het warmer dan bovenin. Ik zou ook met een thermometer meter en niet op de thermostaat van de ketel vertrouwen. Deze wijkt meestal nogal af en is niet secuur.

Ed

Jacques

Bij mij geen deksel op de pan. Die heb ik simpelweg niet. Wel moet ik regelmatig her beslag verwarmen. De gasbrander onder mijn ketel heeft meer dan voldoende capaciteit. Er hoeft geen deksel op de pan om de kooktemperatuur te behouden.
Als je temperatuur vast wilt houden tijdens het maischen zou je de pan kunnen isoleren met steenwol of zo iets.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.